Adriana Guzmán (Colòmbia, 1983) és directora d'Uber for Business per al sud d'Europa des del 2022. Abans va treballar en el BBVA, el Santander, Latam Airlines i eBay. En aquestes dues últimes companyies va aixecar el negoci d'empreses, la mateixa missió que té ara amb Uber a Espanya, Itàlia i Portugal.
La directiva es mostra satisfeta amb el recorregut que té el negoci corporatiu d'Uber en aquests tres mercats, on el creixement és més alt que el del core business, és a dir, el negoci principal d'Uber, que és transport de passatgers.
A Espanya, Uber for Business treballa principalment amb les consultores i auditores més importants del món. Encara que cada vegada més utilitzen aquest servei les empreses de l'Ibex. Tanmateix, les 35 empreses més grans del país estan menys digitalitzades que les d'altres països d'Europa i els costa més utilitzar aquest tipus de serveis, segons Guzmán.
A quin país del sud d'Europa està funcionant millor el servei d'empreses?
El sud d'Europa té una característica i és que el nostre compromís va més enllà que el compromís d'Uber en la resta d'EMEA. Aquí comencem amb la necessitat de digitalitzar la mobilitat del transport corporatiu. En un país com Anglaterra o França, aquesta part ja està més digitalitzada, però aquí hem d'explicar a les empreses que en una mateixa plataforma poden veure si un treballador es mou del punt A al punt B, quant gasta per ciutats o quines són les hores en què més s'utilitza el transport terrestre. Crear aquest nou hàbit i donar a conèixer que dins de la mateixa app es pot reservar un taxi, un Uber o una van, és el repte més important. En qualsevol cas, Espanya és en aquest moment el que més creixement té.
I a Espanya, amb quantes empreses treballen?
Globalment, tenim 170.000 clients treballant amb Uber for Business i Espanya és dins dels deu mercats més importants d'Uber per a empreses en l'àmbit global.
Quin tipus d'empreses treballen amb Uber?
En l'àmbit global, les empreses on més quantitat de clients tenim són les tres consultores més grans del món i les tres auditores més grans del món. També les cinc tecnològiques més grans del món. Totes tenen presència a Espanya i estan bastant avançades en el tema de digitalització, llavors tenen una adopció molt ràpida. Després estan les empreses més grans d'Espanya, les de l'Ibex, que són més complexes perquè són molt grans, però la seva digitalització està menys avançada que en altres països d'Europa. En aquestes empreses hem d'entendre que s'està produint un canvi de costum per part dels seus empleats. Entre d'altres, tenim un Inditex que viatja als Estats Units amb una freqüència alta, però també un Acciona que viatja molt a Llatinoamèrica. I necessitem assegurar-nos de què ells, no importa on siguin, se sentin còmodes amb Uber.
Treballen amb pimes?
Sí, però en la mitjana i petita empresa cal entendre bé què necessiten, el seu poder adquisitiu és diferent i a més, aquestes empreses el que busquen és més agilitat i control, o tenir visibilitat de com poden reduir la despesa. Llavors, cada una necessita una cosa diferent i aquí l'èxit ha estat entendre bé que en necessita cada un d'elles.
Quina ciutat d'Espanya és la que millor funciona?
El servei d'empreses està disponible a totes les ciutats on Uber és present, que en aquest moment són quinze. Encara que a Madrid i Barcelona es realitzen el 80% del total dels viatges corporatius i el 20% restant estan les altres ciutats. Òbviament, a Saragossa, que és una ciutat nova, hi ha en creixement. La gent coneix la marca, però no el servei d'Uber per a empreses. I estem en aquest procés d'explicar a la ciutat què fem.
I què fa Uber for Business?
És una plataforma tecnològica que combina tota l'oferta que té Uber i que dona a les empreses visió, control i gestió de despeses de transport terrestre i menjada. Oferim tres productes, el primer és del transport terrestre, que és el clàssic. Jo he de visitar un client i necessito un taxi o una van, així que reservo i me'n vaig. L'anomenem travel.
Al segon li diem central, és com una centraleta de taxis on hi ha una persona que demana viatges per a algú més. Per exemple, si tinc cinc persones que vindran a la meva empresa dilluns, doncs coordino que cada un tingui un Uber recollint-lo a les seves cases perquè vinguin. O si el meu cap ha d'aterrar en Charles de Gaulle (París) li coordino un Uber perquè el reculli a l'aeroport en arribar.
I en tercer lloc hi ha eats, que és molt nou a Espanya. Treballem amb retribució flexible, Sodexo o tiquet restaurant. Volem que aquesta part quedi més digitalitzada, que les empreses puguin veure des de l'app quins són els horaris en els quals els seus empleats demanden més menjar o si es queden fins tard a l'oficina d'un client, que puguin tenir accés a demanar delivery a la seva oficina o la del client. Tot això controlat en una plataforma que et permet afegir límits en la despesa per dia, per hores o per zones.
Recentment, hem creat també Business Confort, que permet triar cotxes per viatjar més amplis o amb una qualificació més alta. Un cotxe més nou, però no luxós i conductors amb alta qualificació. El llancem per a les empreses, comencem amb les consultores i després es va estendre.
"Amb Uber ja pots reservar a Madrid que et recullin a Nova York"
Llavors, si una empresa ha de viatjar als Estats Units, pot deixar reservat des d'aquí l'Uber?
Sí, això és part dels productes que hem creat, pickup espots o punts de recollida. L'aplicació està connectada amb Flightradar, llavors l'usuari només ha d'indicar les dades del seu vol i el conductor l'estarà esperant quan aterri. Es pot reservar, per exemple, des de Madrid per a recollida a Nova York. El servei està disponible en gairebé totes parts, només hi ha unes quantes ciutats on encara no l'hem llançat.
Per on es mouen més les empreses espanyoles?
Del total de passatgers corporatius, el 57% viatja dins d'Espanya, és a dir, són espanyols dins d'Espanya. Després un 21% viatja per Europa i el 22% restant, fora d'Europa. Principalment a Llatinoamèrica, els Estats Units i Àsia. A més, el 20% dels viatges corporatius són cap a aeroports i les ciutats més importants on es vola són les clàssiques, Nova York, Londres, París, Amsterdam, Mèxic i São Paulo. A Àsia som en una etapa més primerenca i probablement més endavant entrin Hong Kong o Singapur, tenen molt flux de passatgers.
Quins recorreguts són els més habituals?
Les hores de més alta de demanda són entre les 8 i les 10 del matí, i entre les 7 i les 9 de la nit. I les zones de més demanda són les estacions de trens, Atocha i Chamartín, a Madrid. O Sants a Barcelona. Però també els aeroports i els centres de fira. Altres zones molt sol·licitades són les quatre torres a Madrid i el centre. A Barcelona el mapa de calor està més repartit, encara que Sants i El Prat són zones roges, hi ha molt moviment a tota la ciutat. Mentre que a Madrid està més concentrat.
Quin és el model de negoci d'Uber for Business, el preu és més alt?
De mitjana, una tarifa d'Uber empreses és un 27% més alta que la tarifa normal. Però no és perquè nosaltres apugem el preu, sinó perquè el servei s'ofereix en hores punta i els preus pugen quan hi ha alta demanda. El passatger corporatiu és menys price sensitivity, té més urgència en arribar. Nosaltres no cobrem perquè les empreses utilitzin aquesta plataforma, ells guanyen control perquè tenen accés a tota l'oferta de serveis d'Uber en una plataforma i nosaltres guanyem clients més lleials. El nostre client arriba a Nova York i el primer que pensa és, amb què em sento còmode, amb Uber. Arriba a Barajas amb quatre persones més i necessita una van, llavors la forma més fàcil de fer-ho és amb Uber i això genera molta fidelització de client.
Quin balanç fa d'aquests primers anys del negoci d'empreses?
Uber és una empresa que es mou a un ritme molt ràpid, quan vaig arribar teníem un equip petit i un producte bàsic per al passatger corporatiu. Així que el primer any va ser per entendre el producte i el que volíem créixer. I el segon any més d'enteniment sobre el qual necessitàvem. Dividim l'estratègia a tres blocs, equip, negoci i producte, que és en el que ens hem centrat en el segment corporatiu del mercat espanyol, italià i portuguès. Encara que l'equip ha estat la prioritat número u, jo volia un equip feliç i compromès, i al final ho aconseguim. Vaig començar amb un equip de cinc persones i ara som 20, però esperem tancar el 2025 amb més de 30 persones als tres països.