Fernando Pacheco (Madrid, 1978) ha anat escalant posicions en MSC Cruceros fins a convertir-se en director general per a Espanya, un ja que exerceix des de 2017. La pandèmia, sens dubte, ha estat la crisi més gran que ha hagut de gestionar. Les empreses turístiques van ser les que més van patir i les navilieres no van ser una excepció. Tant és així que algunes, com Pullmantur, s'han quedat pel camí. Encara que això ha servit a la firma per sortir reforçada i aconseguir-ne més del 50% de quota de mercat aquí.

MSC Cruceros, a més, és més gran ara. El 2019 tenia tres ports d'embarcament a Espanya (València, Barcelona i Palma de Mallorca) i avui en té 8, ja que ara també està a Tarragona, Alacant, Màlaga i Santa Cruz de Tenerife. I aquesta és una de les raons que s'hagi convertit en líder del mercat espanyol, amb uns 300.000 passatgers aquest any, una xifra rècord.

El nostre país és el tercer per a MSC per nombre de passatgers i Barcelona es constitueix com el seu primer port. Per a aquest estiu, de fet, la companyia ha fet una gran aposta a la Ciutat Comtal amb 111 escales. Però les coses no estan sent fàcils per a l'empresa a Catalunya, on han posat limitacions a la seva activitat. Per això demana al nou govern més diàleg i menys traves.

Els afecta el canvi a l'alcaldia de Barcelona?
No canvia res. Barcelona ha estat, és i continuarà sent un port estratègic per a nosaltres. I prova d'això és que estem construint una terminal portuària pròpia perquè l'embarcament i desembarcament sigui una experiència molt millor. Políticament, el món del creuer és sensible, com totes les indústries, i si és a l'agenda política, i es vol limitar o potenciar, lògicament MSC ha d'escoltar, no som aliens al que un Ajuntament opini.

Preveu que canviï la situació per als creuers a Catalunya?
Si es planteja qualsevol canvi en l'àmbit polític, ens agradaria que existís una taula de debat per fer entendre que volem treballar a la ciutat com fins ara, en harmonia i generant riquesa. A priori, el nou Ajuntament no vol continuar amb la línia de l'anterior, que limitava els creuers. Però si ho fa hem de parlar amb números, perquè nosaltres aportem sol un 4% del total de turistes que arriba cada any a Barcelona i, tanmateix, generem un 13% dels ingressos.

Fernando Pacheco, MSC Cruceros / Foto: Pablo Blázquez

Els creuers són culpables de la massificació del turisme?
Nosaltres venem un tipus de turisme que inclou cultura i esport, és un turisme sostenible. No venem festes, soroll o alcohol. No embrutem la ciutat. I en aquests casos cal valorar el turista. Estic segur de què si les institucions privades i públiques treballéssim junts podríem desembussar les zones més afectades. En lloc de limitar la indústria del creuer, ens hem d'asseure a negociar per dispersar el turista a altres ofertes més interessants.

S'ha criticat molt la contaminació climàtica dels creuers, què està fent MSC en aquest sentit?
El 2008 iniciem un pla de sostenibilitat i ja hem reduït en un 40% l'emissió de CO₂. A més, els vaixells nous que construïm des de 2017 ja venen amb tecnologia incorporada i els de 2022, estan propulsats per gas natural liquat, el menys contaminant que existeix. Però a la cadena, per ser sostenibles, intervenen d'altres molts factors. Per exemple, nosaltres podem connectar-nos a la xarxa elèctrica de la ciutat, però a les ciutats no hi ha una presa per a vaixells. A Barcelona tenim els motors encesos i podríem no tenir-los si tinguessin aquesta pressa. A Europa, de fet, només hi ha 9 ports on et puguis connectar a la xarxa elèctrica.

Com els estan acollint en altres ciutats a les quals heu arribat més tard?
A Palma de Mallorca també s'ha limitat el nombre de creuers, com a Barcelona. Però en la resta de les ciutats d'Espanya no hi ha aquests moviments, de fet, hi ha interès per l'arribada de creuers i el tipus de turistes que atreuen. En línies generals ens reben amb ganes a tots els ports, menys a Barcelona i Mallorca, no sé si és un moviment social o polític.

MSC està creixent en la resta de ports?
A València molt, el llevant és una zona molt creuerista. De fet, pot convertir-se en un port tan gran com Barcelona per la seva situació geogràfica. Es poden fer els mateixos creuers i a més, és a prop de Madrid, que és un mercat potencial. Estem oferint servei d'autobusos des de Madrid, Alacant, Múrcia o Castelló, inclòs en el preu i està funcionant molt bé; Màlaga i Alacant són ports nous, des de 2022, es comporten molt bé, però el volum d'escales i vaixells és més reduït.

Fernando Pacheco, MSC Cruceros / Foto: Pablo Blázquez

Ja n'ha passat més de la meitat de l'any, quina valoració fa d'aquest 2023?
El 2023 és la confirmació que el mercat de creuers és sa. El 2022 encara existien limitacions a l'hora de viatjar i, així i tot, es va comprovar que hi havia una gran demanda i gana per viatjar amb vaixell. De fet, vam tenir més llits que el 2019 i aconseguim vendre més passatgers també. Però, encara que recuperem els volums, no recuperem l'import mitjà per reserva i l'antelació. Una cosa que ja s'està aconseguint aquest any.

Llavors serà un bon any per a MSC Cruceros a Espanya?
MSC tindrà un any rècord amb més de 300.000 passatgers al mercat espanyol, una cosa que mai no havia aconseguit una naviliera. El 2019, no arribem ni als 200.000, i ara tenim cinc vaixells més, es ratifiquen volums i torna la venda anticipada. Hem tingut un volum de reserves molt gran des d'octubre fins al març, on s'ha venut gairebé el 70% de la temporada d'estiu, que va d'abril a octubre. I l'import mitjà s'ha recuperat també, ja està a prop dels nivells de 2019.

Quina quota de mercat tenen a Espanya?
Un 54% segons les dades l'Associació Internacional de Línies de Creuers. Ha crescut molt perquè el 2019 hi havia molts més competidors i no arribàvem ni al 35% de quota. Existia per exemple Pullmantur i ja no hi és. I part d'aquest pastís la té avui MSC. Dels 300.000 passatgers d'aquest any, un 25% viatgen des de Catalunya i un altre 20% des de València.

És més car fer un creuer ara que el 2019?
En MSC no hem arribat a igualar els preus mitjans als de 2019, malgrat la inflació. Encara que som a prop. És cert que hi ha mesos de l'any, com juliol o agost, on el client paga ja el mateix o fins i tot alguna cosa més. Però a les sortides de maig o octubre, no.

I quin és el tiquet mitjà?
En brut, incloses begudes i taxes d'embarcament, el preu està entorn de 1.000 euros per persona i setmana. La qual cosa vol dir que en èpoques d'hivern o primavera seran 500 o 600 euros i en èpoques de juliol o agost puja a una mitja de 1.200 euros.

Fernando Pacheco, MSC Cruceros / Foto: Pablo Blázquez

Amb més passatgers i capacitat, MSC recuperarà aquest any la facturació prèvia a la pandèmia?
En facturarem més perquè creixerem un 40% o 50% respecte al 2019 a Espanya. En l'àmbit de facturació amb un tiquet mitjà semblant, en facturarem més.

Quin és el creuer estrella, el que més agrada als espanyols?
Des d'Espanya, el més demandat són 7 nits, sortida de port espanyol (Barcelona o València principalment) i destí Mediterrani occidental, tocar Florència o Roma. Això suposa el 65% de la demanda, l'altre 15% és illes gregues, un 10% el nord Europa i un altre 10% el Carib. Els Fiords Noruecs, per exemple, tenen bastant demanda, però la temporada és més curta. Es concentra en 4 mesos per la climatologia, mentre que la Mediterrània ho tenim tot l'any.

Quina posició ocupa Espanya és el vostre rànquing de creueristes?
Quart. Ens avança els Estats Units, que és primer mercat de creuers del món. El segon és Itàlia, un històric. Aquest país té una particularitat i és que si van a illes gregues embarquen a casa, en port italià i un espanyol ha d'agafar un avió. I el tercer seria el Brasil. Som líders a Amèrica Llatina, però allà hi ha molt minicreuer.

Quins països són els que millor han recuperat de la pandèmia?
Els Estats Units es recuperen molt fort i a Europa, va per zones. Espanya i Itàlia especialment bé, però a Alemanya i França els està costant més.

Tenen pensat créixer als Estats Units?
Els Estats Units són un mercat estratègic per a la companyia, també allà estem construint una terminal pròpia, a Miami, igual com en Barcelona. I aquesta podrà allotjar 36.000 passatgers diaris. El volum de clients allà és molt gran, durant tot l'any hi ha 4 vaixells posicionats. A més, tenim vaixells a Nova York, creuers pel Carib i a Cap Canaveral. Tanmateix, no és tan senzill per a nosaltres créixer allà perquè hi ha limitacions amb l'oferta de vols i hotels.

Ja han tornat a Àsia?
Sí, hem començat pel Japó, però a la Xina no tenim encara previst tornar. No hi ha pla per al 2023. És un país que ha començat a obrir-se al turisme ara i no tenim la seguretat que la demanda sigui forta.

Quines previsions tenen per a aquest any?
A Espanya batrem un rècord, sens dubte. Arribarem a més de 300.000 passatgers i el 80% serà aquest estiu. El 20% entre el novembre i el març, que també hem crescut molt. Hem venut el doble a l'hivern que el 2018 o el 2019.