El turisme que tots volem. Sota aquest títol, presentava Exceltur el mes de juliol passat un manifest en el qual es recullen 80 propostes per canviar el model turístic d'Espanya. José Luis Zoreda (Palma, 1950) que és vicepresident d'aquesta associació i s'ha encarregat de la seva elaboració i presentació, té clar que durant molts anys, aquest país ha donat prioritat a la quantitat i no a la qualitat. El que ha degenerat en destinacions massificades i ciutats desbordades.

Actualment, el problema més gran està a l'habitatge. La proliferació d'apartaments turístics —molts d'ells il·legals— ha augmentat l'oferta i ha atret més turistes a les destinacions. Però, alhora, ha reduït els habitatges residencials. Zoreda creu que hi ha solució a aquest problema i la té Airbnb, la plataforma més gran del món de lloguer vacacional.

Vostè va néixer a Palma de Mallorca i va estudiar a Barcelona, dues ciutats que precisament estan a l'ull de l'huracà per la massificació turística que pateixen. Com s'ha arribat a aquesta situació?
Ha faltat una gestió encertada del creixement turístic, molt esperonada per un mantra que segueix vigent i és que l'èxit turístic radica en batre rècords d'afluència. Les polítiques públiques i els mitjans sempre recollien que el turisme anava bé o malament perquè arribaven dos suecs més. Aquest estímul al volum, en comptes del perfil o la qualitat del turista, ha marcat molt el desenvolupament turístic d'Espanya. Però el repte no és batre rècords d'afluència, sinó rècords de satisfacció ciutadana.

Precisament aquesta setmana, l'INE ha donat a conèixer un nou rècord de turistes. De gener a juliol, s'han superat els 53 milions de visitants Què opina sobre aquestes xifres?
Des que va néixer Exceltur l'objectiu ha estat "no m'expliqui quanta gent entra a la botiga, sinó les vendes de la botiga". A poc a poc la despesa turística va agafant més presència que les visites. Però aquesta xifra, en un escenari on s'està qüestionant el volum d'afluència de molts llocs, ens sembla una irresponsabilitat. No podem continuar vantant-nos del volum com a mesura d'èxit. Demanem als polítics que, si us plau, deixin d'enaltir aquestes xifres perquè hi ha una contestació ciutadana.

Què s'ha fet malament?
El creixement de visitants es deu a la proliferació d'allotjaments que han crescut de manera descomunal i en la seva gran majoria il·legal. S'ha tardat bastant a ser conscient d'això. Fins ara la capacitat d'allotjament estava regulada, però en els últims anys hi ha hagut un creixement desbordant i desequilibrant.

Entrevista Vicepresident Exceltur (2)
José Luis Zoreda, vicepresident d'Exceltur.

I en aquest context, Exceltur va presentar al juliol un manifest amb 80 propostes per transformar el turisme...
Sí, hem plantejat un model turístic que tingui en el centre la satisfacció del resident. Es basa en cinc grans àmbits que la societat qüestiona. El primer és la turistificació, la massificació. Les platges atapeïdes, les carreteres congestionades... I aquí la primera mesura és, limitem l'oferta il·legal. No només d'habitatges, també de guies turístics, de vaixells festaires, tot l'il·legal fos.

El segon és l'ennobliment. Si continuem permetent el creixement de l'habitatge turístic, no hi haurà més que dificultats d'habitabilitat. La primera aspiració de qualsevol ciutadà és la de tenir un habitatge digne, llogat o comprat, on poder viure. Posem-li la dent a aquest fenomen descontrolat. Les plataformes, Airbnb sobretot, són les grans culpables del problema.

Com podria Airbnb eliminar amb el problema?
Airbnb juga amb el cinisme de no voler ser còmplice i evitar la il·legalitat. Però té tots els mitjans tecnològics i si volgués solucionar el problema ho faria de cop. Només ha de prohibir al seu aparador el que no compleixi la legalitat vigent. Cal ser molt sever amb la normativa per evitar la proliferació d'habitatges. No els habitatges turístics en si, que han existit sempre, sinó els habitatges turístics en l'actual règim de massificació. La societat s'està aixecant contra aquests habitatges. S'estan banalitzant els barris i generant problemes d'habitabilitat.

Quines altres millores planteja Exceltur?
A més d'acabar amb la massificació i l'ennobliment, considerem que cal millorar la gestió de l'ocupació. I aquest seria el tercer àmbit d'actuació. Des de l'empresariat s'ha de treballar per millorar el sentiment de pertinença i hi ha d'haver una millora de condicions. El quart és ser més sensible amb el medi ambient. I el cinquè millorar la governança, incorporar més les sensibilitats dels grups d'opinió constructius, que aportin queixes i ajudin a millorar l'entorn. En el nostre manifest hi ha 80 mesures d'aquests cinc àmbits. L'empresari és conscient que cal fer un pas al capdavant i canviar coses.

Exceltur ha llançat la marca 'Turisme Bé'. Com senta això en el govern d'Espanya? És tota una crítica al turisme actual...
Nosaltres trobem a faltar un gran pla estratègic país. És una utopia en un país com aquest, amb la confrontació política que hi ha. A l'hora d'asseure's en taules comunes, començarien les inculpacions. Però demanem un gran pacte d'Estat perquè tècnicament no té cap sentit que a Espanya hi hagi 18 legislacions diferents per obrir un hotel o una agència de viatges, cal posar-se d'acord. A més, als empresaris ens importa un rave batre França en turistes, és el polític el que està tot el dia dient que si la batrem o no. El que ens importa és el compte de resultats diari de la companyia. Cal canviar el sistema de governança i els objectius.

Quin paper juguen aquí Turespaña i Segittur?
Des de fa molts anys diem que Turespaña i Segittur són institucions que haurien de tenir una governança diferent, on s'establís el sector privat amb capacitat de decidir i no només estar a compte d'una gestió pública. El turisme és un sector molt desagregat, i per això demanem a l'administració central que faci alguna cosa, encara que tingui les competències delegades.

"Aena està afavorint el creixement des d'un punt de vista egoista"

Creu que només ha d'actuar el sector públic, les empreses turístiques com a hoteleres i aerolínies no haurien de fer autocrítica?
La capacitat d'allotjament està totalment restringida per llei en moltes parts d'Espanya. Hi ha moratòries, i en el que s'ha estat invertint en els últims anys és en millorar-la, en passar d'hotels de 3 a 4 estrelles. Amb la qual cosa, tenim la mateixa capacitat d'allotjament, però amb més qualitat. El que està creixent de manera desbocada és l'habitatge de vacances.

Aena fa mesos que comunica xifres de passatgers rècord, per sobre del 2019. I això només s'aconsegueix si les aerolínies augmenten la seva capacitat...
Estic d'acord, però en Aena estan afavorint el creixement des d'un punt de vista egoista, el de servir a uns interessos no nacionals, sinó dels accionistes amb avarícia desbocada pel dividend. El seu accionista més gran és l'Estat i el dividend és un dels contribuents més grans a reduir el dèficit públic. A més, el govern té por en certs moments que alguna limitació pugui condicionar la marca país. En qualsevol cas, hi estic d'acord. Cal establir les bases perquè Espanya no continuï creixent en volum, a baix preu.

Quan creu que podrà aconseguir-se això que ara persegueix Exceltur?
Estem revertint un procés de tres o quatre dècades i no es pot canviar de la nit al dia. Tot el que pogués ser decreixement, suposa perduda d'ocupació. Per tant, pot trigar dècades, però en algun moment cal començar. Abans de 2030 s'han d'haver posat bases sòlides. Per a llavors hauríem d'haver donat una reorientació important al model, a què és el que Espanya ha d'oferir, com vendre'l de la millor manera i ser més rendible. Una altra cosa és aconseguir-ho.