El grup Ametller Origen és un negoci familiar, amb les seves arrels a Vilafranca del Penedès (Barcelona), que integra la producció agrícola, l'elaboració i la comercialització de fruites i hortalisses i que ha esdevingut un dels principals agents de l’alimentació a Catalunya. Sempre amb un mateix objectiu: contribuir de manera determinant a la millora de l'alimentació i la salut de les persones. Amb els germans Josep i Jordi Ametller al capdavant, la companyia s’ha endinsat en un ambiciós projecte per aixecar l’Agroparc Penedès, amb una inversió de 180 milions en 10 anys, per transformar 258 hectàrees de terreny “en un punt de trobada sostenible del sud d’Europa”.
Obrim 2023 amb una situació si més no complexa per a la distribució alimentària. Quina valoració en pot fer del context que es viu i de com ha de respondre una companyia com Ametller Origen?
A Ametller Origen hem après a ser líquids, a adaptar-nos a tots els canvis que es van produint. I, fins i tot, d’alguns d’ells en som o volem ser-ne motor.
Expliqui’ns...
Per exemple, en el tema de l’eliminació d’envasos de plàstic. Molt abans que s’establís el nou impost que grava l’ús de plàstics no reutilitzables -que va entrar en vigor el passat dia 1 de gener-, nosaltres ja treballem amb els nostres clients en el tema de reciclatge i de reducció i eliminació de plàstics en els nostres envasos, les bosses, el malbaratament alimentari, els plats preparats tenen un embolcall reciclable, els uniformes dels treballadors són sostenibles... De fet, vam ser la primera cadena de distribució en oferir tots els envasos dels menjats preparats en materials reutilitzables o reciclables, com el cartró que es pot reciclar fins a 30 vegades.
Per tant, són partidaris del gravamen?
Més que partidaris diem que com a promotors que som d’iniciatives que fomenten la reducció de la petjada de carboni i de la preservació del medi ambient, aplaudim que Espanya hagi estat el primer país d’Europa en prendre mesures per reduir els plàstics contaminants. Tot i que a curt termini siguin mesures que generin uns costos. Aquests costos han d’aflorar perquè entre tots siguem més responsables i fem el que estigui al nostre abast per reutilitzar i reciclar millor, perquè és cosa de tots. Qualsevol cosa que vagi en aquesta línia l’aplaudirem.
També hem encetat l’any amb una reducció de l’IVA en els productes bàsics.
En el tema de l’IVA, l’única cosa que demanem és que, en la mesura que sigui possible, aquest tipus de decisions es fixin amb més marge de temps per a què la indústria les pugui implementar. Però també les veiem bé. De fet, tot el que sigui promoure el consum de producte fresc està en línia amb el nostre propòsit de negoci: contribuir de manera determinant a la millora de l'alimentació i la salut de les persones. Hem de tenir en compte que els imputs inflacionistes ens venen per moltes vies: els costos dels fertilitzants, la sequera, el canvi climàtic -perquè ens afecten des de les gelades fins a la manca de pluja-. Per exemple, aquest any segurament tindrem una mala collita perquè no ha plogut prou i perquè no hi ha hagut les hores de fred necessàries perquè les plantes floreixin en condicions.... per tant, hi haurà menys flor i menys collita de fruita... tot això està repercutint molt en la inflació del producte fresc.
En el seu esforç per contribuir a la millora del Planeta quines iniciatives duen a terme?
Ametller Origen té com a objectiu potenciar la sostenibilitat del negoci de la mà de la iniciativa 'femcami.org', la qual promourà la reducció de les emissions de CO₂ de la companyia, fins a ser neutres abans de l'any 2027, i impulsarà una agricultura més sostenible, entre altres iniciatives.
Per això han ideat el projecte Agroparc Penedès, per promoure un nou model de producció agroalimentària sostenible i circular. Quan es posarà en marxa?
Acabem d’obtenir el vistiplau de l’Ajuntament de Gelida, el municipi que juntament amb Sant Llorenç d’Hortons, acollirà aquest espai dins la comarca de l'Alt Penedès. Després de l’aprovació del Pla d’Ordenació Urbana (POU) de Gelida a finals de desembre passat i tenint en compte que el projecte ara sortirà a exposició pública perquè les entitats que ho considerin presentin requeriments, s’hauran de tramitar tots els permisos pertinents. Per tant, creiem que, sent optimistes, les obres es podran iniciar en l’últim quadrimestre de 2023.
"Les obres de l'Agroparc Penedès començaran l'últim quadrimestre de 2023"
Quins són els eixos del projecte?
Són 258 hectàrees de terreny on es construiran camps de cultiu, unes 90 hectàrees, hivernacles tecnificats, unes 10 hectàrees, i plaques fotovoltaiques, 12 hectàrees. A més hi haurà granges i un obrador per elaborar els aliments, així com una nau logística de 40.000 metres quadrats. També un edifici per a oficines per situar la nostra seu corporativa. A més d’un centre de formació i investigació en conveni amb universitats locals i internacionals per formar els tècnics agrícoles del futur i convertir l'Agroparc en un punt de trobada sostenible del sud d'Europa.
Estem parlant d’una inversió de 180 milions d’euros en 10 anys. Com ho finançaran?
Queda clar que optarem als fons Next Generation a través del Perte Agroalimentari. Volem que l’Agroparc sigui un projecte tractor i farem que s’hi incorporin altres pimes, però no tant perquè s’implantin en l’Agroparc, sinó per arribar a acords bilaterals per transferir coneixement.
Quin xifra de recursos volen obtenir del Perte?
Pel que fa a la xifra, hi estem treballant, ja que les condicions del Perte Agroalimentari no es van fer públiques fins a l’última setmana de desembre. Hem d’aterrar els nostres propòsits i planificar i periodificar la inversió al llarg dels propers 10 anys.
"Optarem al Perte Agroalimentari i sumarem empreses que ens aportin transferència de coneixement, sense entrar en el capital"
Respecte als socis per tirar endavant amb aquesta iniciativa, hi ha noves incorporacions?
Veolia és el principal partner. Però també Carburos Metálicos i la resta de petites i mitjanes empreses amb què estem parlant perquè se sumin al projecte. Ara mateix estem en converses amb moltes d’elles i no tenim noms tancats. Però en tot cas, petites, mitjanes i grans empreses del país s’hi sumen no tant perquè s’implantin dins de l’espai de l’Agroparc sinó que ens aportaran la transferència de coneixement necessària perquè tots els equipaments que tirem endavant siguin el més avançats possibles.
Però no hi haurà algun soci que entri en el capital del projecte?
No. El que sí que estem treballant és perquè entrin en alguna de les iniciatives sostenibles que tindrà el conjunt del parc. Per exemple, no descartem que estiguin presents en algun projecte concret, per dir alguna cosa, per exemple, la planta de biomassa per fer-ne una explotació conjunta i que, donat el cas, Veolia pugui invertir-hi. Però sempre seran acords dins de les verticals que tindrà el projecte.
En paral·lel, la companyia seguirà creixent amb nous punts de venda Ametller Origen i restaurants?
En la línia de negoci per a la gestió de restaurants -Casa Seat, Sant Cugat, Olèrdola, World Trade Center- no creixerà. Com a empresa vàrem fer aquesta aposta per disposar d’una eina que ens facilités testejar el mercat, per poder escoltar al consumidor, però no tenim previst créixer en la línia de restaurants.
Actualment tenen una àmplia xarxa d'establiments d’alimentació, bàsicament fruita i verdura fresca i plats preparats, repartits per Catalunya. Preveu només obertures?
Sempre que trobem bones ubicacions, mantindrem la política d’expansió. Hi ha un objectiu d’arribar a les 160 botigues. Hem tancat 2022 amb 126 establiments.
Sempre a Catalunya? No es plantegen l’expansió de la cadena a Espanya?
Ara mateix no.
Les previsions econòmiques pel 2022 s’han acomplert?
Estem tancant l’exercici, però sí, estarà en línia amb les previsions que teníem d’una facturació sobre els 450 milions d’euros, amb un creixement anual de l’ordre del 18%. Hem tancat l’any, com li deia, amb un total de 126 botigues repartides per Catalunya i uns 3.300 treballadors.
Pel que fa a la gamma de productes, durant la covid es van incorporar articles de drogueria i cura personal quan la cadena va néixer com una xarxa d’establiments de producte fresc. S’estan retirant de la drogueria?
Nosaltres ens volem focalitzar en l’alimentació. Per tant, més que retirar els productes de drogueria i cura personal, el que estem fent és una selecció dels productes que sí van funcionant i tenen una certa demanda per seguir-los comercialitzant, sempre que aporti valor i siguin complementaris a la nostra oferta. Per exemple, en la línia més sostenible, els clients estan molt interessats en el detergent sostenible, per tant, és un producte que es pot adquirir a les nostres botigues.
Respecte al producte fresc, un 60% de l’oferta que es troba a la cadena Ametller Origen és de producció pròpia, del que cultiven directament o a través de tercers.
Sí, aproximadament, el 60% de l’oferta que es troba a la cadena Ametller Origen és de producció pròpia. Alhora, del total que produïm, un 50% el venem a tercers. Tenim producte fresc i elaborat a cadenes com Mercadona, Caprabo, Eroski, Condis, Vegalsa o Carrefour. Per exemple, ara acabem d’introduir la crema thai amb pastanaga i coco a les superfícies de Mercadona.