D'origen germànic-espanyol, Mario Gavira es va incorporar el gener del 2021 a Kiwi.com com a VP of Growth, vicepresident de creixement. A l'esquena hi porta més de 20 anys d'experiència al sector dels viatges, ja que abans havia desenvolupat la seva carrera professional a Opodo, Edreams Odigeo i Liligo. Gavira està assentat a Barcelona malgrat que la plataforma de viatges especialitzada en la venda de bitllets d'avió és de la República Txeca. Espanya és el segon país per a l'empresa, a la capital catalana compten amb 90 empleats.

Kiwi fa 11 anys que està en actiu, la van crear dos estudiants que buscaven combinar diferents vols low-cost en un mateix itinerari. En comprovar que no hi havia manera de fer-ho en una mateixa transacció, van crear la companyia. Aquesta és la seva especialitat: oferir diversos vols low-cost o de companyies regulars amb low-cost, creant itineraris que no existeixen. Després d'aconseguir posicionar-se com una de les empreses líders a Europa en la venda de bitllets d'avió, ara posen el focus a fidelitzar els clients a través de l'app, oferint-los tota la informació del vol, el check-in, notificacions si hi ha retards o la porta d'embarcament. Aquesta és la tasca que està exercint Gavira des que va aterrar en la firma fa ara dos anys.

S'espera un 2023 rècord malgrat els preus, què hi ha darrere de les pujades en les aerolínies?
A Kiwi veiem que els preus han pujat un altre 35% aquest any, però hi ha diferències notables segons el tipus de bitllet. Els de curt radi pugen un 31% i els de llarg radi un 55%. En el curt radi i per exemple a Europa, tenim aerolínies low-cost com Ryanair, EasyJet o Wizz Air que són molt agressives amb els preus i això explica que al final, encara que hi hagi pujades, estan mitigades per l'efecte de les empreses de baix cost. Però en el llarg radi aquestes aerolínies no existeixen, només hi ha companyies regulars com Iberia, Air France o British Airways, que han apujat els preus un 55% per moltes raons. Hi ha la demanda, que és molt forta, però també l'oferta, que és més limitada. Aquestes aerolínies no han tornat a reintegrar en la seva flota tots els avions amb què volaven el 2019 ni han tornat a posar en marxa la mateixa capacitat, encara que poden. És una raó purament econòmica, estan veient que poden apujar els preus i, així i tot, aconsegueixen omplir els avions.

Els preus també pugen respecte al 2019?
En comparació del 2019, els preus dels bitllets segueixen sent més barats, en els vols de curta distància un 16% i en els vols de mitjana un 5,4%. L'escalada de preus dels últims dos anys es dona per la capacitat reduïda i la demanda desmesurada. Les aerolínies saben que com més capacitat posin al mercat, més risc hi ha que esclati de nou una guerra de preus. No hi ha un pacte formal entre companyies, però és evident que s'estan aprofitant d'aquesta situació encara que argumentin que és per la inflació o el petroli.

Les aerolínies low-cost continuen sent barates?
Sí, a més són les que més creixen, sobretot Ryanair. Mentre les companyies regulars encara estan augmentant la capacitat, Ryanair s'ha dedicat a comprar més avions i integrar noves rutes, i aquesta projecció de creixement la mantindrà durant anys. La seva ambició, segons ha declarat el CEO, és tenir la meitat del tràfic intraeuropeu en uns anys i veient com creixen, crec que ho aconseguiran. Però no és l'única, la low-cost hongaresa Wizz Air ha crescut molt des de la pandèmia i també ha comprat avions i incorporat noves rutes. Això fa que hi hagi més necessitat d'un motor de reserves com el nostre, perquè aquestes aerolínies no tenen un acord amb altres companyies com Iberia el té amb American Airlines per crear rutes combinades mitjançant vols de codi compartit. En les low-cost has de combinar la ruta tu mateix i nosaltres ens encarreguem d'això.

Com han anat les reserves en l'inici d'any?
Des que va començar gener i fins al 31 de març les reserven han crescut un 103% respecte al 2022, o sigui, doblem el volum respecte a l'any passat. Però també cal recordar que en el primer trimestre encara hi havia moltes restriccions per la covid i era natural que hi hagués un creixement. Tanmateix, també creixem en comparació amb 2019 en un 25%. La majoria de reserves d'aquests primers mesos han estat per als viatges de Setmana Santa.

Mario Gavira, VP of Growth 8 (2)
Mario Gavira, VP of Growth a Kiwi

Cap a on han anat les reserves de Setmana Santa?
Les principals destinacions internacionals reservades pels espanyols han estat Londres, Roma, París, Varsòvia, Viena i Lisboa. En l'àmbit nacional, Barcelona, Palma i Madrid han estat els favorits. En el sentit contrari, les nacionalitats que més han reservat per venir a Espanya aquests dies són els viatgers procedents d'Alemanya, Anglaterra, Itàlia i, curiosament, els Estats Units. Els nord-americans estan viatjant molt a Europa enguany.

Quant ha crescut la demanda de nord-americans a Europa després del final de les restriccions?
Durant la pandèmia, el 2019, els vols dels Estats Units a Europa van caure gairebé a zero en estar els països bloquejats i la flota a terra. El 2022 es va poder veure certa recuperació, però aquest any és encara més ràpida, les reserves han augmentat un 96,5% en comparació amb el mateix període de l'any anterior.

Com es presenta l'estiu?
Ja s'estan fent reserves per viatjar entre juny i agost, la temporada d'estiu, i allà veiem un creixement molt significatiu respecte a l'any passat, les reserves pugen un 122% i això que el 2022 ja va ser un any important. Cal recordar que a partir d'abril es va produir aquesta onada de reserves després de gairebé dos anys sense poder viatjar, però aquest 2023 les ganes de viatjar continuen sent altíssimes. De fet, respecte a nivells prepandèmia, també creixen les reserves un 15%. Pel que fa a destins, n'hi ha cinc que són top: Palma, Roma, Londres, Eivissa i Barcelona.

Ha tornat l'antelació, es comença a reservar amb més temps?
Sí, està millorant, però no ha tornat als nivells del 2019. Enguany, les reserves de vols són de mitjana amb 41 dies d'antelació, l'any anterior eren 32 dies; es nota que ja no hi ha tanta incertesa que hi hagi un tancament de fronteres o cancel·lin vols com va passar en els últims anys per la pandèmia. Dit això, la mitjana de dies amb què gent reservava el 2019 eren 49, és a dir, que encara està per sota i això també afecta els preus, sobretot en el llarg radi. Com més tardis a reservar, més pagaràs; les companyies, segons veuen que el vol s'omple, apugen els preus.

Quines destinacions costa més recuperar després de la pandèmia?
Les destinacions de llarga distància tarden més a recuperar-se, mentre que els de curta i mitjana distància tenen més demanda ara que abans de la pandèmia. Àsia, per exemple, no té cap destí dins del top 10 de vendes ni al top 20, quan altres anys s'hauria colat Bangkok o Xangai.

Quin és el tiquet mitjà d'un usuari de Kiwi?
Aquest any, segons les reserves que s'han fet entre l'1 de gener i el 31 de març per viatjar a l'estiu és de 215 euros. L'any passat era de 116 euros. La pujada (del 85%) ha estat generalitzada a tots els mercats on venem.

"L'any passat, les cancel·lacions de vols van arribar al 10%, el normal és un 3%"

Quin és el país on més ven Kiwi i quin lloc ocupa Espanya?
L'any passat, Espanya va ser el tercer país on més reserves de vols es van fer a la nostra plataforma. El primer van ser els Estats Units i el segon, Itàlia. Però de vegades fluctua, quan més ens apropem a l'estiu el normal és que Espanya pugi a segona posició perquè els espanyols reservem amb menys antelació que la resta dels europeus.

L'any passat es van cancel·lar milers de vols per la falta de capacitat d'aerolínies i aeroports, com va respondre Kiwi?
Va ser un any força complicat perquè hi va haver moltes cancel·lacions de vols, els aeroports i les aerolínies estaven saturades, i hi va haver molta frustració per part dels viatgers que van esperar molt per rebre els diners dels seus bitllets, nosaltres també els patim. En un any normal hi sol haver entre un 3% o un 4% de cancel·lacions, però l'any passat vam arribar al 10%. Ara, la mitjana ha tornat a baixar al 3%, que és el normal. El més dolorós per a algú és que l'hi cancel·lin i a més hagi d'esperar mesos a rebre els diners, això ja va ser una tragèdia amb la covid i n'hem après. Ara ho avancem nosaltres i no esperem que ens paguin les aerolínies, ho hem fet també en els últims mesos amb la fallida d'algunes companyies, estem reemborsant els diners en crèdit perquè el client el pugui fer servir en un altre vol.