Marta Blázquez, llicenciada en Dret i MBA per l'IE Business School, porta vinculada a l'automoció més de vint anys, on ha estat directora en les àrees de màrqueting, comunicació, vendes i retail, en les diferents entitats del Grup PSA-Citroën. Prèviament va ser cap de l'equip de vendes directes i departament de màrqueting a Citibank. El 2018, s'incorpora a Faconauto, la patronal que integra les associacions de concessionaris oficials de les marques de turismes, vehicles industrials i maquinària agrícola, com a vicepresidenta executiva. El juny de 2023 assumeix el càrrec de presidenta de Faconauto

En aquests moments, dos grans temes preocupen els concessionaris. El primer, la venda d'elèctrics, que estan costant diners als comerciants, i que acumulen en les seves campas molts d'aquests cotxes en espera que algun client els vulgui. El segon, l'arribada de les marques xineses, que ha generat gran expectació, i la preocupació que pot acarrerar els aranzels de Brussel·les.

El Moves, el pla d'ajuts per als elèctrics, suscita polèmiques al sector. Per què?
La bona notícia és que hem anat aconseguint, després de molt parlar, que es mantinguin els ajuts, ja que és veritat que el Govern està molt sensibilitzat amb els objectius de la venda d'elèctrics. La quantia dels ajuts no és el problema, els 7.000 euros ens sembla més que correcte, ja que permet apropar l'oferta a la demanda i assembla els elèctrics a altres productes. El que obre la porta que els clients que tinguessin sensibilitat per anar-se'n als cotxes electrificats, hagin pogut fer-ho. El que diem és que no funciona la fórmula que obliga que els clients hagin d'avançar aquests 7.000 euros a l'Estat. Existeixen altres fórmules, com que aquest descompte vagi directament a la factura en el moment de la compra, de tal manera que el client no hagi de desemborsar els diners. I el concessionari és clau per a la gestió d'aquest descompte, sense que, lògicament, hagin els comerciants d'avançar els diners a l'Estat. Però hi ha d'haver coordinació entre ministeris, ja que unes coses recauen sobre Transició Ecològica, altres en Indústria, altres a Hisenda.

La quantia dels ajuts no és el problema, els 7.000 euros ens sembla més que correcte

Hi ha altres alternatives per millorar la gestió del Moves?
Per rebre els ajuts hi ha dues fórmules: els 7.000 euros es descompten directament a la factura i l'Estat els hi avança al concessionari, com s'ha fet en altres ajuts, com els 20 cèntims de la gasolina. Una altra forma, seria a través de l'IRPF, però cal esperar més d'un any. Per a això, que segueixi com fins ara, doncs els diners els ha d'avançar igualment el client. Per això veiem, que la primera és molt més incentivadora per als compradors.

Sempre que les comunitats autònomes, que gestionen el Moves, no es retardin en el pagament als concessionaris
És que no podríem suportar-los financerament. Ara, encara que els volums de venda dels electrificats són pocs, els concessionaris tenen estan suportant també uns estoc d'elèctrics forts, la qual cosa afecta la seva tresoreria dels concessionaris. I no poden posar en risc la seva liquiditat. Si s'adopta aquesta fórmula, ha d'estar molt parlat amb el ministeri pertinent perquè el concessionari pugui tenir aquests diners pràcticament des del minut u.

Hi ha demanda d'elèctrics?
Els ajuts són clau, ja que la butxaca dels espanyols, amb la renda que tenim, és un dels principals frens. Els elèctrics que s'han venut fins ara es deuen, en part, a persones que adquisitivamente podien comprar-se'ls i no han tingut problemes per avançar els diners de l'ajuda, ja que hi ha economies que no necessiten ajuts, encara que sempre són un bon estímul. Però ara, si es vol arribar a més clients, són imprescindibles els ajuts directes, en el moment de la compra.

Entrevista presidenta Faconauto, Marta Blázquez / Foto: Pablo Blázquez
Entrevista presidenta Faconauto, Marta Blázquez / Foto: Pablo Blázquez

Quant temps es demora l'abonament dels ajuts?
Depèn de les comunitats, perquè són ajuts amb els fons europeus, molt complexos de tramitar-les. Però som entre un any i un any i mig de demora. Fins i tot, més, encara que també n'hi ha alguns que reben els diners a l'any. Però no és només el temps de demora, és la falta de certesa que la hi vagin a concedir, ja que no se sap si en el moment de la petició encara queden diners. Sempre està la tensió de si hi ha llista d'espera. Si la concessió fos immediata, molts clients no es farien enrere. Entenem que ara hi ha una demanda embassada d'un 25% dels propietàries que s'activaria si els ajuts fossin directes i immediats.

Els clients esperen entre un any i un any i mig per cobrar l'ajuda

El client té molta incertesa al voltant del cotxe elèctric?
En l'acumulat a agost, la quota de mercat d'electrificats està un punt i bec per sota de desembre de 2023, quan es va assolir un 11,9% (entre d'elèctrics i híbrid endollables) i ara ratllem el 10%. Però, els missatges que s'estan manant a la clients, són negatius, estan penalitzant la compra d'elèctrics. En aquest debat de l'electrificació, crec que entre la confusió, i els missatges negatius comença a veure cert escepticisme. Sorgeixen la dubtes quan sentim missatges que l'electrificació es retarda, que la producció es retarda, Debemos enviar al client una un missatge clar de què Europa complirà els objectius d'electrificació i que serà una realitat, encara que no tan ràpid com als polítics els agradaria. Però cal tenir paciència fins a convèncer els clients que l'electrificació arribarà. Perquè els fabricants no t'estan dient que renuncien a l'elèctric, sinó que els retarden fins que el mercat acompanyi, per la qual cosa és una qüestió de temps, perquè l'objectiu és claríssim.

Falten campanyes en defensa dels cotxes elèctrics?
Ja que aquest és el problema, perquè, encara que no és generalitzat, algunes veus polítiques ja no és que vagin a favor de l'electrificació, és que van en contra del vehicle privat ara mateix. L'únic sector que té una penalització per no complir les emissions mitjanes de vendes amb la normativa CAFE és el sector de l'automòbil. La resta de sectors industrials si arriben als objectiu, bé, i si no arriben, ja veurem

Si la ineficiència dels ajuts no és problema de diners, per què l'administració no canvia la gestió?
Quan parlem de l'ajuda directa no és un avançament global, a tot estirar, dels diners del primer mes. Perquè els diners dels ajuts ja estan pressupostats. A més, com passava amb els plenes Renove i altres, en el moment que l'Estat posava els diners de l'ajuda, l'estava recuperant via IVA i altres impostos, fins i tot amb escreix. Les comunitats autònomes no han d'avançar els diners, perquè ja el tenen. És més un problema de competències entre les seves pròpies conselleria.

Necessitem una coordinació liderada des de La Moncloa, perquè hi ha massa ministeris

Què els ha traslladat el Govern davant de la petició de canvis en el Moves?
Ja que és curiós, perquè si em preguntes si el Govern està en contra, et diré que no, que està a favor, perquè és el primer al qual li interessa remar per aconseguir aquests objectius. Però s'ha de trobar la fórmula d'implementar la mesura concreta que tot el sector els hem fet com més aviat millor. A més, necessitem una coordinació liderada des de La Moncloa, perquè hi ha massa ministeris picant en aquest tema de la transició energètica.

Entrevista presidenta Faconauto, Marta Blázquez / Foto: Pablo Blázquez
Entrevista presidenta Faconauto, Marta Blázquez / Foto: Pablo Blázquez

Doncs, per què no modifica la gestió del Moves?
Ens diuen que l'estan estudiant, que el vol veure, que ho està veient Hisenda, que l'estan veient altres ministeris. Tots hem dit al Govern, en diverses ocasions, que posem aquesta mesura en marxa, que de veritat impulsarà el mercat. Estic convençuda de què si la poséssim el mes d'octubre encara ens dona temps a recuperar el gap respecte a l'any passat en electrificació.

Ha dit que un 25% vol un electrificat. Què passa amb la resta?
Sí, els estudis diuen que hi ha un 25% que sí que vol un electrificat i tots hem de ser ambaixadors de l'electrificació i fer bé les coses perquè l'any vinent es materialitzin les compres d'aquest quart del mercat susceptible d'adquirir aquests cotxes. Bé per nivell econòmic, pels seus hàbits de mobilitat o perquè viuen en una casa residencial on té un punt de recàrrega. Però, no me'ns equivoquem, ens queda un 75% de clients que no ho volen i què fem amb ells? Val, també hauran de participar de la mobilitat sostenible i si es canvien els seus vells cotxes per nous, encara que siguin de combustió, s'emetrà moltíssim menys. Però el Govern ens va dir que els ajuts es limiten a l'electrificació i que no hi comptéssim per a ajuts a la combustió de cap manera. Així, hem decideixo cridar a la porta de les comunitats autònomes, ja que per cada euro que inverteixin en un pla Renove, en recuperen 2,27 de mitjana pels impostos de la venda del cotxe.

Donar suport a la combustió, no és sortir del políticament correcte?
Hi ha molts avantatges per a les administracions autonòmiques. Contribueixen a la descarbonització en aplatar cotxes vells que emeten molts gasos. En segon lloc, envien un missatge a la ciutadania que no tothom ha de comprar-se un cotxe elèctric l'any vinent. Així, els polítics també estan a prop de la resta de ciutadans que no poden accedir a un elèctric. Tercer, es llança un missatge positiu i clar: si es compra un cotxe avui de qualsevol energia podrà circular fins a 2050. I en quart lloc, donen suport a l'economia del país i de les seves regions

Està calant en les administracions autonòmiques?
Amb 17 autonomies, som un país complex, i cada una té els recursos que té. Però va començar al gener Galícia, que ha passat de tenir el mercat més baix que la mitjana nacional, a creixements de 2 dígits, durant el pla Renove Galicia. Amb ajuts per a la gasolina, el dièsel, el gas, però també híbrids no endollable, que actualment són el 40% del mercat i estan fora del Moves. Després, es va sumar la ciutat de Madrid que amb el seu pla 360, preveu totes les tecnologies. Cantàbria també té ja un pla en vigor i l'1 d'octubre comença La Rioja. I tenim 2 o 3 comunitats més avançades. Hem parlat amb totes, i com estan en l'elaboració de els pressuposto, ens han demanat informació.

Alguna ha dit directament que no?
Cap.

El parlem amb Torrent i sabia que és necessari treure cotxes vells i que el pla se subvenciona sol.

I Catalunya?
El parlem amb Roger Torrent i sabien que és necessari treure cotxes vells i que és un pla que se subvenciona sol. Però amb el canvi de Govern hem de reprendre les converses.

Les autonomies governades pel PSOE estan obertes?
Sí, sí. Estan obertes a fer-ho, el problema són els terminis. Anem lents i ens està costant molt treball per com es gestiona cada comunitat, però cap no es mostra contrària.

Entrevista presidenta Faconauto, Marta Blázquez / Foto: Pablo Blázquez
Entrevista presidenta Faconauto, Marta Blázquez / Foto: Pablo Blázquez

Són realistes els objectius de Brussel·les?
No em sembla lògic que Europa marqui uns objectius tan forts, amb uns terminis bastant curts, per a un canvi estructural de tota una industrial, d'un hàbit de consum, de conscienciació del client, d'energia. Perquè aquest no és un debat sobre l'automòbil, és un debat energètic. Però Europa imposa aquests objectius, i alhora treu l'automòbil del llistat de productes per bonificar en l'IVA. Per què Noruega en va vendre tants d'elèctrics? Perquè tenia una bonificació de l'IVA, que suposa un descompte immediat. I de la nit al dia, Europa tanca la possibilitat de rebaixar l'IVA a l'automòbil. No s'entén. Tindria lògica, si les vendes dels elèctrics estiguessin ja en velocitat de creuer, amb un mercat potent. Però quan està per terra, no es poden treure els ajuts en l'IVA. Crec que Europa s'ha equivocat molt en el com fer l'electrificació. Perquè si tu tens un objectiu, els ajuts han d'anar encaminats a aconseguir-ho. Per això ha sortit Draghi, plantejant que s'ha pecat de fanatisme. En el Parlament europeu anterior ha pecat moltíssim d'ideologia, de fanatisme, i poc practicitat i de mesures irreals. No podem perjudicar la nostra indústria.

Els concessionaris estan bastant ben servits d'elèctrics i d'electrificats. És més, en alguns casos, fins a molt ben servits.

Què opinen els concessionaris de la venda d'elèctrics?
Són empresaris que es dediquen a la comercialització de productes i necessiten vendre per mantenir la seva empresa. En aquests moments estan d'estoc d'elèctrics i d'electrificats bastant ben servits. És més, en alguns casos fins i tot molt ben servits. El concessionari és el primer interessat que es van vendre elèctrics, però el client decideix, i per molt que li intentis convèncer, no està preparat o no vol. Llavors, el professional l'està vivint amb preocupació i dient, a més, que per als elèctrics que es venen cal fer uns descomptes brutals, jugant-se el seu propi marge.

Quants concessionaris espanyols estan venent cotxes xinesos?
Loos grans grups de concessionaris ja venen moltes marques i ara mateix tenim al voltant de 300 punts de venda amb un rètol i una marca xinesa comercialitzant-se. El 2021, els cotxes xinesos van suposar el 0,2% de les matriculacions i a l'agost estem en el 4,3%. Tots els que hem anat a la Xina veus que volen desembarcar al mercat europeu, igual que ho ha fet a Sud-amèrica. Els clients necessiten productes d'alta qualitat que els xinesos tenen i a bon preu, que per cert, els xinesos el tenen.

Hi ha moltíssims concessionaris interessats en treballar amb els xinesos

Hi ha altres arracades de treballar amb les marques xineses?
Moltíssims. Hi ha moltíssima expectació, moltíssima consciència i peticions. Cal posar-se a la pell d'un empresari, que veuen unes marques noves que estan entrant, com en el seu moment van entrar de japoneses o coreanes o americanes, franceses o alemanyes i que venen amb ganes de distribuir a través d'una xarxa de concessionaris, amb polítiques comercials on els importa la rendibilitat de la seva xarxa de concessionaris. Davant altres marques, on els està costant déu i ajuda trobar la rendibilitat i l'equilibri. No m'estranya que els vingui de gust escoltar aquestes ofertes.

El model de venda directa de la xinesa Lynk&Go, preocupa a Faconauto?
Ens sembla un error no basar-te en qui té el contacte amb el client. Al principi, els fabricants xinesos van pensar en l'estratègia de Tesla o de Lynk&Go de vendre els cotxes directament i no amb concessionaris. Però quan han començat han reculat, perquè el bo que tenen els xinesos és que fan les coses amb molt temps i molts recursos i la flexibilitat necessària per canviar d'estratègia. Tots els fabricants ens van dir quan vam estar a la Xina, que la venda directa segurament seria un fracàs immediat.

Què opinen els concessionaris dels aranzels als elèctrics xinesos?
Que Europa ha de pensar què vol ser i quina carta| vol jugar en la transició energètica. De veritat que el futur estratègic es planteja en termes de et poso un aranzel? És una visió molt curta, i hem de mirar-lo al medi i llarg termini, com fa la Xina amb nosaltres, que ho porta fent molts anys a tot el món. No serà millor crear les condicions de tal manera que els xinesos inverteixin en indústria i fabriquin a Europa? Que se sentin fabricants europeus, com la resta del sector d'automoció, com li va passar els japonesos o els coreans. Europa ha de saber què si vol jugar aquest partit, ho ha de fer amb aquestes regles. Em sembla massa pobre basar l'estratègia a posar un aranzel.

Quin seria el camí?
S'ha d'asseure amb la Xina a dir-li quines són les regles justes i equilibrades per a les dues parts; si ells ens cobren aranzels, doncs caldrà cobrar aranzels i fer-los veure que hi ha condicions per fabricar a Europa per fabricar. Nosaltres com comerciants, només podem guanyar en aquestes condicions, perquè tenen bona oferta a un bon preu. Ens va fer moltíssima il·lusió quan es va llançar el projecte Omoda-Ebro a Barcelona. Per això, una vegada més, els polítics tenen la responsabilitat de solucionar aquest problema.