Dos dies abans de decretar-se el confinament a Espanya, Mónica Casañas (Las Palmas de Gran Canària, 1977) va ser elegida directora general d'Airbnb Marketing Services a Espanya. Anteriorment, havia ocupat el càrrec de directora d'estratègia i operacions per a EMEA de la multinacional americana i l'any passat es va colar al rànquing de les 100 dones líders a Espanya. Llicenciada en Administració d'Empreses per la International Partnership of Business Schools, Casañas és la primera dona a liderar el negoci d'Airbnb a Espanya i la segona d'Europa.
La plataforma va aterrar a Europa el 2012, està present a 220 països i compta amb uns 7.000 empleats, 35 d'ells a Barcelona. La multinacional va registrar el 2022 el seu primer any amb beneficis, amb uns guanys nets 1.763 milions d'euros, impulsat especialment per la recuperació de la demanda de viatges internacionals i el creixement de les seves propostes. A les portes de l'estiu, el portal dedicat a l'oferta d'allotjaments a particulars i turístics ha tret desenes de novetats, actualitzacions i millores amb l'objectiu d'assolir els 300 milions d'usuaris anuals aquest 2023.
Després de més d'una dècada d'Airbnb a Espanya, està satisfeta amb l'acollida que ha tingut la plataforma per part de les administracions?
Airbnb aterra a Europa el 2012 i dos anys més tard, amb Xavier Trias a l'Ajuntament de Barcelona, es fa la primera moratòria sobre els pisos turístics a la ciutat. Ada Colau arriba un any més tard al govern municipal i el que fa és prohibir llogar habitacions per menys de 30 dies, la qual cosa es coneix com el Pla especial urbanístic d'allotjaments turístics (PEUAT). Per tant, la primera moratòria no la va posar Colau, sinó el seu antecessor. A Madrid i a la resta d'Espanya han anat sortint noves regulacions en els últims anys. Recentment, la Unió Europea ha tret una nova directiva que pretén harmonitzar tot el tema del registre dels pisos turístics. La idea és que dins de cada país hi hagi un registre que sigui fàcil d'obtenir, en línia i que, bàsicament, a canvi d'això, les plataformes hauran de donar una sèrie de dades. Amb aquesta informació s'hauria de fer una regulació que s'ajusti al que necessiti cada una d'aquestes localitats, però que sigui proporcional a cada municipi o població.
Com valora aquesta mesura de la Unió Europea?
Des d'Airbnb donem suport a aquesta iniciativa, creiem que és molt necessària. No pot ser que a cada municipi d'Espanya, i n'hi ha uns 8.000, hi hagi una llei diferent. El que hi ha d'haver és una harmonització d'un sistema de registre, que és el que advoca la Unió Europea. A més, amb base a la informació que es rebrà, esperem que es facin mesures o regulacions que incideixin, que siguin útils, i que vagin realment a aturar el problema que es vol aturar a cada lloc.
Massificació turística no només és Airbnb, sinó que hi ha els hostals, creuers i càmpings
Què demaneu des d'Airbnb?
Des del 2014, a Barcelona, hi ha la moratòria sobre aquestes llicències turístiques i des d'agost de 2020 s'han prohibit les habitacions. Els preus dels lloguers no només no han baixat, sinó que s'han doblat. Airbnb vol ser part de la solució i creiem que una harmonització de la llei ajudarà a poder trobar una solució que aturi el problema. Al final, posar-se a prohibir coses no és la solució. La persona que posa l'habitació de lloguer és perquè necessita els diners. Pràcticament, la meitat dels que lloguen una habitació utilitzen aquests diners per arribar a fi de mes. Si aquesta persona no pot pagar el lloguer o la hipoteca, ha de vendre la seva casa, o anar-se'n a un altre lloc, i s'instal·larà un estranger que pugui pagar aquests nivells o fins i tot més alts. Al final estàs ocasionant l'efecte contrari del que buscaves, nosaltres el que volem és que la gent pugui acollir i pugui seguir als seus barris. Un 85% dels amfitrions donen recomanacions als hostes de llocs que estan a prop dels seus allotjaments. Si en aquests barris l'amfitrió parla de supermercats, de cafeteries o de bars, aquests diners es queden a la localitat. El 50% dels diners que es gasten els hostes en tota l'estança van a llocs propers a la zona on s'està allotjant. La gent viu d'això.
Què opina sobre el discurs, normalment polític, de "massificació turística i pressió als barris"?
El problema de massificació turística i de falta d'habitatge és un problema molt complex, no es pot simplificar ni en una sola frase ni en una sola actuació. Massificació turística no només és Airbnb, sinó que són els hostals, creuers i càmpings, entre d'altres. Paral·lelament, hi ha el tema de l'habitatge, on considero que sempre es pot millorar. Tenim el diàleg obert amb les administracions perquè volem ser part de la solució. Estem intentant evitar la massificació turística amb turisme rural i flexibilitat amb les dates, que ajuda amb les estacionalitats. Nosaltres creiem que podem ajudar amb mesures per fer que aquesta massificació no sigui tan dràstica. No és un autor aïllat en aquest fenomen i es deu a molts factors.
Què els diu l'Ajuntament?
Amb l'Ajuntament de Barcelona tenim un acord des de 2018 i hem fet moltes accions junts. Tenim un acord de compartició de dades, fem verificacions postals amb els nous usuaris o amfitrions, des de 2018 hem retirat 7.000 anuncis que ens ha notificat l'Ajuntament i hem llançat un programa contra el soroll, entre d'altres. L'Ajuntament té totes les nostres dades.
I què els diria a les administracions públiques davant els atacs que rep la plataforma?
La gent que lloga habitacions necessita els diners. De mitjana, a Espanya, es treuen 2.000 euros a l'any, sense aquests diners no podrien afrontar l'augment de costos que hem tingut últimament.
Creu que és un tema polític, què utilitzen Airbnb com a moneda de canvi?
Al final, tot és un tema polític. És una pena que ens utilitzin.
Barcelona és l'única ciutat d'Europa on no està permès el lloguer d'habitacions en cases privades
L'Ajuntament de Barcelona assegura que no pot regular el lloguer perquè és competència de la Generalitat. Què els diu el Govern?
La Generalitat va treure un marc que a nosaltres ens va semblar bé. La prohibició mai no és la solució i a Barcelona està prohibit. El que s'ha de fer és buscar mesures per aturar el problema. Si el problema és la massificació del turisme, doncs regulem les entrades, analitzem com podem enviar el turisme a altres zones, que Airbnb és el que està intentant fer. Però no és cosa d'un agent sol, sinó de múltiples.
Què li demanaria al nou govern municipal si arriba un nou partit a l'Ajuntament?
Barcelona és l'única ciutat d'Europa on no està permès el lloguer d'habitacions en cases privades. A nosaltres ens sembla bé que tota activitat es reguli, estem a favor que hi hagi una regulació, però que sigui una regulació proporcional, que tingui sentit. Si el problema i la preocupació és l'habitatge, doncs enfoquem-nos a mitigar aquest problema. Per a nosaltres el més important és ajudar que el ciutadà corrent pugui llogar i pugui treure un benefici econòmic d'una cosa que és seva.
Amb el nou govern municipal preveieu que us donin més llicències?
Nosaltres el que volem és que hi hagi un diàleg, intentar veure com podem ajudar a trobar una solució, entendre bé quins són els problemes i on i com podem ajudar a solucionar aquests problemes.
Amb les novetats de la plataforma no serà més fàcil driblar la llei?
La gent el que ha de fer és complir la regulació. Al final hi ha molta casuística, però si no es compleix amb la llei s'expulsa l'usuari d'Airbnb.
Quines novetats té Airbnb per a aquest any?
Creiem que serà un any rècord per a Airbnb, calculem que hi haurà 300 milions d'usuaris a la plataforma. Respecte als ingressos esperem continuar creixent, innovant i traient nous productes. Recentment, hem llançat la categoria d'habitacions amb cara i ulls. Fins ara habitacions era una tipologia dins de l'oferta que donàvem, però ara hem posat el focus en aquest segment, on creiem que hi haurà més d'un milió d'habitacions registrades. Entre 2021 i 2022, les reserves d'habitacions a Airbnb van créixer un 85%, sobretot impulsat pel preu.
Com ha canviat Airbnb amb la pandèmia?
El 2022, més de 4,2 milions d'espanyols van utilitzar Airbnb, un 40% més que abans de la pandèmia, i cada vegada són més els que aposten pels viatges que ofereix la plataforma. Les tendències després de la covid-19 han canviat, el turisme s'ha diversificat i la gent prefereix anar a zones rurals abans que a ciutats, aposten per estades més llargues en comptes de quedar-se una o dues setmanes i Airbnb s'ha anat adaptant a aquests canvis. Tenim el focus posat en el servei, encara que també en la innovació. L'objectiu de l'empresa és portar la gestió de manera sostenible per sempre.