Losberger de Boer és una empresa centenària, mig alemanya mig holandesa, especialitzada en solucions especials per a esdeveniments, ús comercial, públic, civil i militar i amb un volum de negoci global de 250 milions d'euros. Ja fa dues dècades, van triar Barcelona per entrar a Espanya. Ara, la seva directora general a l'Estat, Mónica Melero, ens explica què fan, com estan creixent i l'aposta per la sostenibilitat.

Losberger de Boer és una empresa poc coneguda a casa nostra, però és molt possible que moltes de les persones que ens estan veient hagin estat en algun dels seus espais. On tenen stands a Barcelona i Catalunya?
Segur que hauràs anat al Mobile World Congress: doncs nosaltres hem estat un partner estratègic, hem treballat de la mà de Fira de Barcelona i del MWC, des del seu inici el 2006. Fa dues dècades que treballem amb ells per poder facilitar el seu creixement i projecció a Barcelona. Si t’agraden els esports, ens coneixeràs també al Reial Club de Tennis Barcelona, doncs portem 15 anys treballant amb ells, per poder aportar una experiència, per al públic general i també per la zona VIP, en la línia de les seves expectatives. La veritat és que vam començar fa anys posant el que nosaltres anomenem carpes, però a dia d'avui, el grau de sofisticació a nivell de construcció ens ha portat a construir una veritable ciutat dins de les premisses d'un club amb la solera que té el Reial Club de Tennis Barcelona. El que volem quan la gent està als nostres espais és que tingui una experiència sense fissures.

Per fer-nos una idea: dins el MWC, que es fa en un recinte firal que ja està construït, concretament què és el que hi fan?
Vam començar subministrant aproximadament entre 15.000 i 20.000 metres quadrats d’espai, que han ocupat espais d’exposició, hospitalitat per a grans operadores de telefonia mòbil, així com espais d’oci i auditori a la part exterior quan es feia a Montjuïc. El seu creixement exponencial el va portar a fer el canvi a Gran Via, i nosaltres ampliem en aproximadament unes 4.000 places la capacitat de l'auditori que tenen a Fira de Gran Via. Amb més de cinc auditoris per als diferents ponents i sempre enfocant-nos a la innovació en nous materials, perquè en aquell moment s'emplaçaven dins del Hall 4, amb les dificultats que això tenia a nivell logístic i també de control d'insonorització d'espais, perquè era un pavelló d’uns 17.000 metres quadrats, on es desenvolupaven activitats des de sales de reunions privades, auditoris, zones de networking i bé, doncs realment vam haver de posar moltíssim èmfasi en el desenvolupament dels materials per poder encaixar les nostres construccions dins el pavelló i aportar la prestació d'espai i d'insonorització d'espai que requeria en aquest moment.

Entrevista a Mónica Melero, directora de Losberger de Boer en Espanya10

Són una multinacional que van decidir en el seu dia instal·lar la seva seu a Espanya, a Barcelona. Per què van triar Barcelona? Ofereix més oportunitats que Madrid en el seu sector?
Losberger de Boer és fruit de la fusió de dues empreses: per un costat Losberger, alemanya, i per l’altre, de Boer, holandesa. Van treballar juntes durant dècades, Losberger fabricava les solucions que l'equip d'enginyeria de De Boer desenvolupava i, després, comercialitzava. Ho explico perquè aquesta fusió va passar el 2017. Nosaltres estem aquí des del 2005, les oficines les van obrir la part holandesa, els De Boer. Hem tingut directors que eren autèntics amants de Barcelona, de la cultura catalana, jo crec que també moltes vegades propiciat pels ambaixadors que hem tingut a nivell esportiu, com Van Gaal, Johan Cruyff... Encara avui hi ha gent que em pregunta si els germans De Boer [exjugadors del Barça] tenen alguna cosa a veure amb l’empresa.

De debò?
Sí, és una pregunta bastant recurrent. De Boer és a Països Baixos com Garcia aquí, és un cognom bastant comú. I et preguntaràs per què m'estàs explicant això...

Sí.
Doncs és cert que sempre hem mirat Barcelona amb especial estima, però aquesta no és la raó per la qual estem aquí. Per nosaltres és un enclavament estratègic. Tenim vuit centres de producció a tot el món, repartits en tres continents, i Barcelona suposava avantatges competitius en l’àmbit logístic i de la comunicació. És cert que hem establert fortes relacions en el mercat català, amb diferents operadors i amb clients forts molt ben posicionats en el mercat nacional i internacional, però això no vol dir que no hi hagi oportunitats a la resta del territori nacional. De fet, nosaltres a Madrid tenim dos grans referents a nivell de construcció modular. Un d'ells s'emplaça a la Caja Mágica i serveix per a l'espai de restauració VIP. Són 3.600 metres quadrats a doble planta que es van construir el 2012 i que a dia d’avui segueixen prestant servei per aquesta finalitat. L’altre referent també és un torneig esportiu, l’Acciona Open d’Espanya de Golf. Però fem molts més esdeveniments, i també d’altres construccions: una de les nostres obres més recents, i de la qual ens sentim molt orgullosos, és la terminal d’arribades estrangeres de l’Aeroport de Girona. I també hem treballat amb el Girona Fútbol Club, per al qual vam construir el seu espai d’hospitalitat.


Tenir una Fira tant important és un dels atractius de Barcelona per a vostès?
Sí que és veritat que el desenvolupament firal contribueix al desenvolupament d'oportunitats per a nosaltres i al creixement empresarial, però a mi m'agradaria que també ho poguéssim mirar a la inversa, és a dir, que giréssim la truita i veiéssim la prestació i les oportunitats que les nostres solucions d'espai donen al desenvolupament firal, que són també molt importants. De fet, Losberger de Boer és un actiu de gran valor en la cadena de valor de subministrament i en l’ecosistema MICE [el relacionat amb els viatges de feina] per proveir d’espai i donar la possibilitat de creixement a molts formats que si no fos per les nostres solucions, haguessin buscat altres localitats. També se’ns contacta sovint per oferir consultoria abans de participar en una candidatura internacional, per desenvolupar i projectar el que el format en qüestió, ja sigui un congrés o un esdeveniment esportiu, requeriria a nivell d’infraestructures i d’espais. Això és una aposta segura i ha funcionat en moltes ocasions per guanyar candidatures internacionals.


Posem el cas que Barcelona vol ser la final de la Lliga de Campions de futbol. Els contacten a vostès i diuen quant costaria, com es faria aquesta estructura, etc., i això es trasllada a la proposta i aneu com a partners de l'organització?
Exactament. De fet, sense anar més lluny per a la Copa Amèrica, abans de la fase de construcció, vam passar més d’un any fent simplement tasques de consultoria, prospeccions en tota l’àrea de Barcelona per mostrar-los les possibilitats que tenien les diferents zones a l’hora de construir espais per a les diferents finalitats d’ús que requerien. I ens han donat un premi, l’Emporia Or, per la millor construcció en un esdeveniment esportiu l’any 2024, que és la construcció de Club, uns 4.000 metres quadrats, que s’emplaçaven al Moll Marina. Bàsicament era una construcció de tres altures, que va tenir grans reptes a nivell d’enginyeria perquè tot el moll és un espigó que està buit per sota i s’havia de fer un repartiment de càrregues substancial i que era un espai icònic amb vistes a la regata, que era realment un mirador 360 a tota la ciutat.

Estan passant de la construcció efímera a la permanent, no és així?
Sí, i les exigències en termes constructius també són grans, a nivell d’aïllaments, des del punt de vista de la sostenibilitat, però això ens està permetent innovar en solucions que aportin prestacions importants en l’espai.

Entenc que també són construccions modulars. És més barat que construir un edifici de ciment i maons?
Realment no hi ha gaire diferència, perquè les prestacions són molt similars a la construcció convencional. Els avantatges competitius d'aquesta solució es troben en la rapidesa constructiva, la capacitat de ser reubicable, és a dir, desmuntable i reubicable en altres localitats, en altres espais, i escalable, és a dir, que es pot redimensionar en funció de les necessitats de la demanda que experimenti aquest format esportiu o aquest pavelló expositiu o aquest negoci, el que sigui. Jo ho trobo una solució ideal per als temps actuals incerts, que requereixen flexibilitat, són una aposta segura per un espai sostenible i eficient.

Entrevista a Mónica Melero, directora de Losberger de Boer en Espanya06

És més sostenible i eficient ara que fa 10 o 15 anys?
Sí, perquè la indústria també ens ha requerit alguns avenços a nivell de sostenibilitat, i l’aplicació d'unes solucions d'espai no són les mateixes si es requereix una permanència o un temps molt més prolongat. El grup ha avançat moltíssim en temes de sostenibilitat en les últimes dues dècades. Ens vam avançar amb la ISO 14.001, en política mediambiental, però enteníem que no n’hi havia prou i vam fer esforços en temes logístics, per reduir les emissions de carboni amb més ús del ferrocarril. Els nostres enginyers han posat el focus en la innovació per desenvolupar materials que ajudin a la sostenibilitat i hem desenvolupat des de sòls forjats amb resines compactades lleugeres de transportar i que, per tant, redueixen el volum de transport, generen menys emissions. Hi ha una altra tecnologia, molt puntera, que és la punta de gota. És molt similar al que s’utilitza per a les taules de paddle surf, i un cop inflat, genera una superfície rígida, superresistent i que permet grans càrregues. Per tant, es pot utilitzar tant als careners com als revestiments de les façanes i en localitats on hi ha una càrrega de neu alta. Sempre aprofundint en els índex d'aïllament, perquè al final el que volem és desenvolupar espais que no requereixen de grans inversions energètiques. En aquest sentit, el grup a nivell compres ha desenvolupat aliances estratègiques importants en matèria de desenvolupament de tecnologia que ens permeten integrar en les nostres solucions modulars l'ús de l'energia renovable.

Per exemple?
El referent de la Copa Amèrica, per exemple, tenia a tota la teulada plaques solars que, després d’unes setmanes, havien general 2,6 MWh, que, perquè et facis una idea, és l’equivalent de subministrar electricitat a més de 1.000 habitatges a l’hora. Aquest desenvolupament tecnològic ens permet avançar en solucions sostenibles per als nostres espais modulars. Dit tot això, cal mencionar que el grup ha posat bastant focus en la nova directiva de desenvolupament sostenible, i en aquest sentit hem estat qualificats per EcoVadis, amb una medalla d'or, i estem actualment posant bastant focus en tot el que és la redefinició dels nostres objectius ambiciosos, que es traslladen a accions concretes que ens permetran, en un futur, mesurar el nostre impacte de petjada de carboni. I l'objectiu més ambiciós que tenim és que de cara a 2030 volem ser neutrals en carboni.


Com es presenta aquest any? Hi ha marge per seguir creixent en el seu sector a nivell global?
Estem al gener, seria molt pretensiós dir que sí, que creixerem. Sí que és veritat que hi ha grans oportunitats. De fet, s’acaba d’anunciar la nostra participació en els Jocs Olímpics d’Hivern de Milà-Cortina d’Ampezzo del 2026, amb una construcció que serà emblemàtica. Fa un parell de setmanes vaig ser a les oficines de Països Baixos i vaig veure el render i realment és una autèntica meravella, amb els Dolomites al darrere. I un altre projecte en què el grup ha estat treballant l’últim mes, en tota la part d’enginyeria i desenvolupament, és per a la terminal d’equipatges de Heathrow, Londres.

I a nivell català i espanyol es preveu que puguin seguir creixent?
Sí, l'objectiu de mercat realment és poder desenvolupar solucions de construcció modular més per a la indústria a nivell logístic i per a negocis. El grup ha desenvolupat solucions a mesura per a espais poliesportius, pàdel i altres espais amb necessitats similars i aquest és un dels objectius que tenim per desenvolupar en el mercat nacional.

“La Fira ens ajuda a créixer, però també som un actiu per ells”

Parla del sector industrial, però no sé si és construir una fàbrica o és més instal·lacions logístiques?
La construcció modular es pot encaixar per a qualsevol finalitat d'ús. El que sí que és cert és que cal tenir coneixement de les necessitats que té el client en aquest espai per poder-les projectar adequadament. Una cosa molt important és que quan estem parlant de construccions modulars d'ús permanent és que s'ha de tenir en compte el codi tècnic i per tant cal conèixer les necessitats, cal conèixer l'espai per poder-lo projectar d'acord amb la normativa que es tingui en compte i a la localitat on es vagi a construir.

És dur ser una dona directiva a Espanya?
Mira, fa un mes vam celebrar el centenari de la part holandesa de l’empresa, a Alkmaar, que és una localitat que està aproximadament a uns 15 quilòmetres d'Amsterdam. En la inauguració, la meva CEO deia que fa 30 anys no hi havia dones a les nostres oficines. Els temps han canviat, òbviament. Actualment la nostra CEO és una dona, jo porto la direcció d'Espanya. A Espanya el 70% de la plantilla són dones. Crec que avui dia, cal trencar fronteres, estereotips, i hi ha moltíssimes dones a nivell internacional, també local, i en diferents sectors, que estan demostrant que la competència i l’èxit no és qüestió de gènere.