Oliver Dlouhý és cofundador i CEO de Kiwi.com, un dels portals de reserves de vols més grans del món, i la segona seu del qual es troba a Barcelona, on compta amb 80 empleats. La primera és al seu país natal, República Txeca. La seva especialitat són els vols barats, per això Espanya és un dels seus principals mercats. Aquí, les aerolínies de baix cost transporten a més del 60% dels passatgers, principalment Ryanair, Vueling, easyJet o Iberia Express, que tenen gairebé el 50% de quota de mercat.

Tanmateix, les recerques que realitzen els usuaris a la seva plataforma mostren que cada vegada hi ha més interès per volar a aeroports secundaris, una cosa en què s'està centrant, per exemple, Volotea. Dlouhý creu que Espanya hauria d'explorar aquesta possibilitat i permetre que més aerolínies volin a aeroports regionals, perquè descongestionaria els grans i a més, és més barat per al passatger i per a la companyia.

Kiwi registra 100 milions de recerques al dia, què es busca més per preu, per destinació o per dates?
Encara que donem moltes opcions i es pot buscar per a un mes sencer o una data concreta, fins i tot per punt d'interès (torre Eiffel en lloc de París), el que prioritza és el preu. Un 80% d'usuaris busca el vol més barat.

Creu que hi ha aerolínies prou low cost operant a Espanya? Al final, unes quatre concentren el 50% de quota de mercat.
Kiwi sempre està a favor que hi hagi màxima diversitat d'aerolínies low cost perquè com més n'hi hagi, més necessitat de comparar preus i condicions. A més de tots els serveis annexos que ofereixen. I creiem que a Espanya hi ha capacitat per a altres companyies aèries perquè hi ha molts aeroports que no estan servits per aerolínies low cost. Vueling està molt centrada al hub de Barcelona i Ryanair té certs hubs. Però a molts aeroports no està ni operant, igual com easyJet. Tanmateix, hi ha aeroports regionals on s'hauria d'encoratjar i allà Volotea és un exemple, que està volant des d'aeroports més petits on hi ha demanda.

Noten en les recerques si hi ha interès per aeroports secundaris?
Sí, i a més el nostre motor de cerca dona aquesta flexibilitat. Imagina que vius a Badalona, tu decideixes quin és l'aeroport al qual vols volar en un radi determinat. Nosaltres som a favor dels aeroports regionals perquè els preus dels vols són més baixos i les taxes també. És positiu per al client i per a Kiwi.

I tornant als preus, estan pujant els bitllets d'avió?
Vam veure un augment de preus en l'inici d'any, però curiosament durant els mesos d'estiu, on normalment els preus es disparen encara més, vam veure una baixada. Pensem que hi va haver un excés de capacitat a l'estiu i al final van haver de vendre a preus més baixos per omplir els avions. Mirant a futur, creiem que com entraran contínuament nous avions, continuaran estimulant la demanda i els preus continuaran sent competitius.

Com li està anant a Kiwi aquest 2024?
El 2024 estem creixent respecte al 2023. La demanda de vols ha crescut, però és cert que no tan fort com els anys anteriors. Kiwi és una OTA focalitzada en el medi i curt radi, on les low cost cada vegada predominen més i sabem que les més grans, com Ryanair o Wizz Air, tenen una quantitat enorme de nous avions que operaran en els 12 mesos vinents, per tant, hi haurà una capacitat extra. I sabent com funcionen aquestes companyies aèries, quan tenen aquesta capacitat, omplir els avions és crític i estimulen la demanda, fent ofertes i abaixant preus, i nosaltres ens beneficiarem. Els nostres estudis interns ens donen un creixement del 7% per a 2025.

Kiwi acaba de llançar una nova eina, que permet, per exemple, que et ressituïn en un altre vol, fins i tot d'una altra companyia, a temps real si cancel·len el que tenies reservat. Què més novetats ofereix?
El producte va ser dissenyat conforme a les inquietuds dels clients, que són tres. Una, tinc tota la informació necessària per volar quan arriba el dia? Dos, què passa si hi ha algun problema com que cancel·lin el vol o perdo el de connexió? I tres, la transparència, estic pagant el millor preu?

Respecte a la primera, el que hem dissenyat és una targeta d'embarcament en temps real. No s'ha de fer el check in, nosaltres ho fem, i et donem la informació de quina és la terminal, la porta d'embarcament o si hi ha retard.

Quant a la inquietud sobre cancel·lacions o qualsevol problema amb vol, hem dissenyat una protecció davant de qualsevol tipus de problema i nosaltres t'oferim un vol, el que més et convingui, encara que sigui d'una altra companyia diferent a la qual vas volar. O si prefereixes que et tornem els diners, ho fem a l'instant sense haver de gestionar-lo amb la companyia aèria.

I per al tercer, la transparència, ara donem dues opcions a l'hora de reservar. Una, fer-ho des de la mateixa aerolínia si és més barat. O, dos, fer-ho amb Kiwi afegint la seva garantia (que inclou l'opció d'un reemborsament de crèdit instantani per reservar immediatament un vol de substitució nou) que pot ser més car de vegades, però tens més opcions. En qualsevol cas, sempre li diem a l'usuari quina és més barata i si ho és en l'aerolínia, el redirigirem. Però creiem que la garantia de Kiwi aporta molta transparència.

Estan aplicant Intel·ligència Artificial?
Sí, l'IA és crítica. Al món aeri, quan hi ha una disrupció l'escala és enorme. Per un huracà, una vaga o una tempesta pots tenir milers de vols anul·lats que generen milers de clients intentant contactar per resoldre el problema. I per tenir la capacitat de respondre a aquestes demandes, amb humans és impossible. La bellesa de l'IA és que amb l'automatització podem donar solució a tots els clients, 100 o 10.000 i amb qualitat.