Óscar Sánchez (Barcelona, 1968) va obrir el seu primer hotel, Diagonal Mar, a la capital catalana el 2013 amb el seu germà Juan Antonio Sánchez. La capital catalana començava a viure un boom turístic sense precedents i es van aventurar a entrar al sector hoteler, malgrat no tenir "experiència, ni un euro", i que el sector de la construcció "estava arruïnat".

Però el seu concepte d'hotel "va ser un encert" i van començar a guanyar diners aviat, la qual cosa els va permetre obrir de seguida el seu segon hotel, en Gràcia, l'any 2015. "Oferim hotel de quatre estrelles en instal·lacions d'una", aclareix en una entrevista amb ON Economia. Va ser amb l'obertura d'aquest segon hotel, quan els bessons van decidir canviar el nom a Bestprice i començar a ser cadena.

Ara compten amb set hotels oberts, cotitzen a la borsa, han reforçat el consell d'administració amb nous membres en la part legal i financera per continuar creixent, preparen tres noves obertures el 2025 i exploren l'entrada a Portugal. Tot això recolzat suport per una forta demanda hotelera, com la que es viu a Espanya després de la Covid, que entre altres coses ha disparat els preus fins a nivells mai vistos, sobretot a les grans ciutats.

Com va ser l'expansió de Bestprice?
Després de l'obertura del segon hotel a Barcelona arriba la Covid, que arruïna el sector i ens posa a la casella de sortida. Amb l'ICO salvem la companyia i sobretot amb l'obertura de Madrid, que va ser l'única ciutat on la mobilitat no estava restringida. Quan ningú no volia obrir nosaltres ho vam fer i aquesta obertura va salvar Bestprice. A partir d'aquí comença la veritable expansió i obrim el quart hotel en Girona. A més, prenem la decisió aquí de sortir a Borsa per guanyar múscul financer i donar l'oportunitat a nous inversors de donar suport a la companyia. Després obrim a València, Santillana del Mar i de nou a Barcelona. I aquest el 2025 sumarem uns altres tres hotels a Madrid, Barcelona i Màlaga.

Quin és l'hotel que millor estan funcionant?
Dels oberts el 2024, el de València ha funcionat molt bé fins a la Dana. I en línies generals, els hotels de Barcelona són els que millor funcionen. Encara que Madrid s'ha posat ara a l'altura de Barcelona. La ciutat era molt retardada i no era normal que tingués tarifes de província sent una capital europea mundial.

Óscar Sánchez, president Hoteles Bestprice / Foto: Pablo Blázquez

Parlant de tarifes, quan van néixer el seu preu mitjà era de 50 euros. Quin és ara?
El preu s'ha doblegat i és a prop dels 100 euros, però ha estat per la demanda. Madrid fins fa dos anys tenia uns preus baixíssims per a una capital, tanmateix, la demanda postcovid ha posat Madrid pels núvols. També ha passat en altres places on hi ha hagut estirada la demanda i esperem que així segueixi perquè a Espanya som especialistes a carregar-nos la gallina dels ous d'or. Ara tothom ara vol obrir un hotel i hi està havent una arribada de nous jugadors que no tenien res a veure amb el sector, i que estan revitalitzant molt l'oferta. Llavors l'oferta pujarà molt en els pròxims 4-5 anys, però els preus seran molt alts com ho és la construcció i l'immobiliari.

Creu que els hotels a Espanya ara mateix són cars?
Pagar 400 euros per una habitació a Barcelona o Madrid com s'està pagant, a mi em sembla car. La majoria de la gent no li ho pot permetre, però estan arribant un tipus de poder adquisitiu com l'americà o d'Emirats Àrabs, que són els que mantenen aquests preus i està permetent que es recuperi molt del perdut en la Covid. Tanmateix, jo el veig disparat. A ningú no li agrada anar-se'n de vacances i pagar aquests preus. Encara que també és veritat que abans érem molt barats, tremendament barats. Llavors no crec que vagi a tornar als preus d'abans perquè la demanda és alta i a tots ens agrada viatjar. I a més, alguns ajuntaments limitaran l'oferta per intentar controlar la massificació de destinacions, pel que pot ser que les tarifes es mantinguin.

Obriran tres hotels el 2025, preveuen expandir la seva marca fora d'Espanya?
Sí, a Portugal, volem sumar Lisboa i Porto. De fet, estem analitzant ja propietats, però al nostre sector les coses van lentes. Els contractes són a 25, 30 anys, o per a tota la vida. Llavors has de plantejar-te molt bé quan arribes a una nova ubicació, qui és realment el millor partner i que propietat elegeixes.

Estan molt centrats en hotels urbans, es plantegen créixer amb hotels de vacances?
El de Santillana del Mar és vacacional perquè té la temporada que té, encara que obrim tot l'any. Hem canviat una mica el concepte i ens ha funcionat bé, així que no descartem obrir-ne més a Marbella o Sitges, a la costa.

"No descartem obrir a Marbella o Sitges"

Es plantegen pujar la categoria dels seus hotels?
No, ens sentim còmodes en l'un, dos o tres estrelles. Les últimes obertures a València i Santillana del Mar han estat d'hotels dues estrelles. I el que obrim a Madrid fins i tot serà tres estrelles. De moment no volem anar a més enllà, ni entrar en el servei de restauració.

Com està anant la temporada d'hivern?
A Bestprice no tenim temporada alta ni baixa, compensem una destinació amb un altre, encara que estem gairebé sempre plens. És un model que dominem i l'únic que ens falten són llits, per això creixerem. Arribarem ara als deu hotels, amb una mitjana de 30-40 habitacions per hotel, i aspirem a arribar a les 1.000 habitacions i després a les 2.000. A futur no és difícil d'imaginar Bestprice amb uns 50 hotels, però sempre sense cobdícia. No tenim pressa i cal elegir bé.

Porten diversos exercicis aconseguint beneficis rècord, què és el que més els està ajudant a créixer?
Encara que els costos de personal han pujat molt, diria que ens estan ajudant a créixer l'obertura i el nostre model de negoci, que és molt eficient. En ser nous al sector innovem, i a nivell de gestió som tremendament eficaços i eficients, tenim unes estructures que ens permeten maximitzar molt més que qualsevol altra cadena aquest increment de preus, que es tradueix pràcticament en benefici.

I tot el creixement d'hotels que tenen anirà acompanyat de plantilla. Quants treballadors tenen?
Som 42 en plantilla, però serem 50 aquest any i uns 70 el 2026. Som pocs perquè no tenim caps de caps, ni estructures duplicades.

Moltes hoteleres posen en relleu la dificultat per trobar treballadors al sector, els ha passat?
Sí, i hi ha dues coses importants. Un problema està en la dificultat de trobar personal i un altre en l'absentisme, les baixes. Hi ha molta facilitat en aquest país per agafar baixes i de vegades, per períodes tan llargs que danyen al sector. I l'economia hauria de posar-li una mica de control.

Óscar Sánchez, president Hoteles Bestprice / Foto: Pablo Blázquez

Els hotelers també es queixen ara del nou registre de viatgers. Quina opinió té vostè?
És un malson, una bogeria. El sistema està col·lapsat i no sabem per a què volen aquesta informació. Esperem que el millorin si el deixen.

També hi ha una queixa generalitzada contra Booking pel seu abús de posició de domini, l'han patit?
Nosaltres estem contents amb Booking, és el nostre millor aliat. Encara que ens encantaria que ens baixés les comissions perquè són altes, estem tremendament feliços.

I què opina sobre les xifres rècord de turistes a Espanya, creu que hi ha destinacions massificades?
Sí, hi ha d'haver un control, no de la planta hotelera, sinó de l'apartament turístic, que ha fet molt mal. Hi ha ciutats com Sevilla o Màlaga on hi ha més apartaments turístics que hotels i abans no estaven. I hi ha molts habitatges sense control, sense les mateixes regles de joc que nosaltres. Als hotels ens marca molt la legislació i els impostos, però a aquests llocs no i s'ha de controlar. Així que encara hi ha recorregut per millorar la qualitat del turisme i no la quantitat.

Quan parla d'apartaments turístics, es refereix a Airbnb?
Sí, Airbnb. Crec que ho haurien de prohibir. No es pot fer negoci amb l'habitatge amb el problema que hi ha i no només a Barcelona o Madrid, a tot el món. L'habitatge és com l'aigua, no es pot fer negoci perquè primer cal viure, i aquí s'estan beneficiant uns quants.

Tornant al negoci, com han tancat el 2024?
El 2024 ha estat un any espectacular per a hotels Bestprice, tanquem amb un 95% d'ocupació i portem gairebé deu mesos amb índexs d'ocupació del 98,5%, estem plens cada dia. Les tarifes estan recuperades, amb la qual cosa arribarem gairebé a un RevPar de 100 euros per habitació. Només ens falten habitacions i estem en això. Marcarem benefici operatiu rècord, a tancament de setembre eren més de 3 milions. Estem en xifres molt bones per tenir un 2025 encara millor amb les obertures previstes.

Hi ha algun repte pendent per a 2025?
Acabar amb l'intrusisme, amb l'oferta de nous jugadors que massifiquen determinades destinacions turístiques i que poden afectar els hotels perquè haurem de repartir el pastís entre més. No podem autodestruir el propi sector.