Raúl González (Palència, 1961) celebra que el turisme passi per un moment brillant. Encara que en alguns mercats l'economia es ressent, les ganes de viatjar no paren i el nombre de visitants continua creixent, sobretot a Espanya. I amb la demanda a l'alça, les hoteleres tornen a assolir resultats rècord. De fet, Barceló confirma que aquest 2024 batrà el resultat de l'any passat i superarà "amb escreix" els 200 milions de benefici.

Tanmateix, el sector travessa també algunes dificultats a Espanya. D'una banda, la massificació d'algunes destinacions, que està afectant la convivència dels seus propis residents. Per una altra, la imposició del govern espanyol d'un nou registre de viatgers que totes les hoteleres rebutgen. Però també, han de bregar amb gegants com Booking, que malgrat haver rebut una multa per part de la CNMC superior a 400 milions d'euros (la més alta de la història) per abusar de la seva posició de domini, continua imposant les seves regles del joc als hotelers.

Barceló s'ha vist afectat per la posició de domini de Booking?
Sí. La meva opinió és que Booking, i li ho he comentat a ells, està abusant de la seva posició de lideratge, que està molt marcada. I crec que s'equivoquen, han de buscar situacions d'enteniment, no de confrontació. S'estan aprofitant de la quota de mercat que tenen.

Booking millora el preu que ofereix el propi hotel, això els impedeix de competir?
Bo, per a mi el tema va més de qui té el coneixement del client, que acaba sent més important a llarg termini. I no tant de les comissions o preus. Si no de com compra, quan compra... Si tens aquesta informació, el futur ho tens a la teva mà. Si Booking sap, Booking controla la informació. Si ho sé jo, controlo jo la situació, independentment que em cobri un 15% o un 20% de comissió. Barceló ven ja per canals online el 60% de totes les reserves i més o menys la meitat és pel nostre canal propi i l'altra meitat amb tercers.

D'altra banda, les hoteleres denuncien el nou registre de viatgers que vol imposar el Govern. També afecta Barceló?
Sí, ens afecta i estem absolutament alineats amb el sector. La norma està en vigor des de fa dos anys i s'ha anat suspenent perquè la pròpia administració no tenia els sistemes informàtics preparats. És una bogeria, en teoria hem d'incloure el compte bancari de l'hoste i tota mena de dades. Crec que fins i tot hi ha una contradicció amb la llei de protecció de dades amb el que se'ns està exigint. Em sembla gravíssim. Els hotelers no estàvem preparats, però tampoc l'administració.

Entrevista Raúl González, CEO hotels Barceló07
Raúl González, CEO hotels Barceló.

Però sens dubte, la problemàtica del moment és la massificació turística que es viu en algunes destinacions. Creu que s'està gestionant bé?
Crec que ho estem explicant malament, perquè el sector hoteler no és el causant del problema. A Barcelona, hem tingut una restricció absoluta al creixement de l'oferta durant molts anys amb l'alcaldessa Ada Colau. Per tant, no sembla lògic pensar que si jo tinc el mateix nombre d'habitacions i de clients, l'ocupació hagi crescut substancialment en aquests hotels. Una altra cosa són els creuers. És lògic que puguin parar, però caldrà posar condicionants, no poden parar tres a la mateixa hora i fer el mateix recorregut. Caldrà generar uns itineraris alternatius, veure si es poden recuperar activitats artesanals que s'han anat perdent, visitar zones molt més reals, crear altres atractius.

També hi ha qui ho atribueix a l'oferta extra hotelera...
Sí, però el fonamental no crec que sigui eliminar l'habitatge o l'apartament turístic, sinó regular-la i ordenar-la. El problema és que per cada un legal n'hi ha deu d'il·legals, i no pot ser. Llançar-li només la culpa a Airbnb és una simplificació. Jo no tinc les dades, però vull entendre que hi ha molt apartament que està legalitzat, i probablement un altre que no, aquest és el que caldria delimitar.

I qui ha de posar solució a això?
Tal com som organitzats com a país, entenc que el normal és que s'intentés fer una regulació general dels aspectes més bàsics i que després s'anés complementant amb regulacions locals, perquè hi ha molt matís. No és el mateix la situació que pugui tenir Barcelona que Pontevedra. I si tota la regulació és nacional, no té sentit. Jo advocaria perquè hi hagués una mica d'ordre marcat des del país per a temes generals i des de les Comunitats Autònomes i municipis per als àmbits més locals.

Quina opinió té sobre el rècord de visitants a Espanya?
Hem d'agrair que vinguin els turistes perquè el país els necessita, crec que injuriar el turisme és tenir una visió molt limitada i no apreciar els grans avantatges que ha tingut per a Espanya i el seu desenvolupament econòmic. Una gran part del benestar es deu que ve molta gent. A mi em sembla que les xifres no ens han d'espantar, el que hem de fer és gestionar-lo bé.

Des d'Exceltur proposen d'apostar més per la qualitat, que per la quantitat..
Fa 20 anys el major nombre de places hoteleres estava als hotels de 3 estrelles. Ara, sens dubte, el que més hi ha és 4 estrelles. I percentualment, el que més ha crescut són els 5 estrelles. Per tant, en la part hotelera ja s'ha produït un canvi significatiu, hi ha més qualitat.

I aquesta qualitat ha vingut acompanyada de pujades de preus. Allotjar-se en un hotel a Espanya ara mateix és car?
Depèn que ho compari, jo crec que efectivament ha pujat el preu, però continua sent comparativament barat. Si invertim a millorar hotels, com estem fent amb 30 milions per a millores, el preu de l'hotel puja.

Entrevista Raúl González, CEO hotels Barceló01
Raúl González, CEO hotels Barceló.

Han tingut un estiu rècord i diuen que les previsions d'aquí a final d'any són bones, tenen visibilitat de cara a 2025?
Jo soc positiu. De fet, els pressupostos que comencem a preparar ara per a 2025 són de creixement. No als ritmes que veníem creixent aquests anys, però la idea és continuar creixent perquè la demanda continua sent forta. Crec que l'any que ve podem aspirar a continuar batent rècords.

El 2023 van guanyar prop de 200 milions, els superaran?
El 2024 deuríem i el 2025, més. Mèxic serà el mercat que més tiri d'aquests beneficis. Està creixent molt pel tipus de canvi, que ens va afectar negativament l'any passat, però ara ens està beneficiant. Mèxic, a més, el veiem com un país amb moltíssim futur, per a nosaltres és el més important i en el qual ens agradaria continuar creixent perquè té molta capacitat.

Barceló vol continuar creixent on és, però si sorgeix algun nou mercat el valoraran, assoliran els 30 països?
Serà estrany que l'any que ve no obrim en un nou país. Però una cosa són els objectius que un es marca, i una altra, les oportunitats que van sorgint. Encara que si calgués fer una aposta tindríem el trentè país, l'any que ve. A Espanya hem crescut bastant i hem començat a créixer a l'Orient Mitjà i Àsia, que jo crec que és més un repte que li tocarà a la següent generació de la família, però que nosaltres hauríem de deixar una mica enfocat. Ara bé, hi ha assignatures pendents. Alemanya, Polònia, Turquia... Hi ha moltíssimes oportunitats de creixement.

Tenen 400 milions per continuar invertint, Catalunya és dins del focus del grup Barceló?
Ens agradaria créixer a Catalunya, on ja tenim sis hotels, un a Roses (Girona) i cinc a Barcelona ciutat. Hem estat parlant per intentar fer alguna operació sobre porfolio i bo, per un motiu o un altre no ha acabat d'arrelar. Però continuarem intentant-ho perquè és un mercat molt bo i que ha funcionat sempre molt bé.