Fa una setmana que Xavier Capellades (Barcelona, 1980) va ser nomenat conseller delegat de Parlem Telecom, amb l’encàrrec per part d’Ernest Pérez-Mas, president i fundador, i els socis de l’empresa de fer-la créixer tant a Catalunya com a fora. El seu currículum és d’aquells que costen de creure per un directiu encara jove: emprenedor, amb Wututu, directiu de Telefónica, Roche, Nomo, la Barcelona Tech City i, des de l’octubre del 2023, director general de Parlem Telecom. Ara puja un graó més amb ganes i ambició, com explica en la primera entrevista després del nomenament.

Com encara aquest repte?
Doncs amb moltes ganes, molta força i molta intensitat. Estem en un procés de canvi, de reforç de l'estructura organitzativa, però la veritat és que molt animats amb aquests nous reptes que tenim per endavant.

Quin és el seu principal objectiu com a nou conseller delegat de Parlem?
Parlem està creixent molt, estem en un procés de creixement accelerat. El gener del 2025 farà 10 anys que l'Ernest Pérez-Mas va crear la companyia i ara estem en un moment en què el que requereix l'empresa és professionalitzar-la, reforçar-la, i el que volem és seguir creixent al ritme que ho ha fet durant els últims 10 anys, perquè en els propers 5 o 10 anys no creixem al mateix ritme sinó encara més, i realment el nostre objectiu és ser els líders dels operadors regionals a Europa. Per tant el que ara ens toca és fer que els resultats ho demostrin i que tinguem el múscul i el pulmó per complir aquests objectius tan ambiciosos que ens estem plantejant.

Entrevista Xavier Capellades, CEO Parlem Telecom07
Xavier Capellades, CEO de Parlem Telecom

Aquest creixement es tradueix en contractació?
Sobretot ens estem enfocant primer a demostrar que el nostre discurs i la nostra visió es transforma en bons resultats financers, que això és molt important tenint en compte l'entorn macroeconòmic que tenim avui en dia. Ens hem marcat un objectiu molt ambiciós, que és duplicar l'ebitda aquest any 2024 i això ja requereix d'una reestructuració interna important. A nivell de creixement de persones el que estem fent és fitxar molt de talent: acabem d'incorporar un nou director financer, una nova directora de negoci. I sobretot també retenir el talent intern que tenim a dins que és molt i molt gran. Per tant, no és tant un tema de quantitat, sinó de qualitat i de mantenir una estructura molt forta perquè ara mateix estem parlant d'unes 170 persones que té tot el grup.

Per duplicar l’ebitda s’ha de ser més rendible. S’està aplicant alguna política d’eficiències?
Sempre al final aquestes coses es resumeixen en dues vies. Una és el creixement d'ingressos, que ho estem fent, i estem creixent i captant molts més clients. De fet, som pràcticament de les poques operadores que té un saldo net positiu al final de cada mes, guanyem més usuaris dels que perdem, i això també es transforma en un creixement important a nivell d'ingressos. I també hi ha la part de l'eficiència. A nosaltres ens ve molt determinat també perquè, en la nostra història, un dels factors de creixement ha estat la compra d'altres petites operadores dins del territori, i fins ara no havíem fet el procés d'integració típic en aquests processos en què compres companyies, que hi havia diversos departaments de màrqueting, de finances, etc... I ara tot això estem fent un esforç molt profund per unificar-ho, integrar-ho i ser eficients. Per tant, això també ens ajuda a assolir aquest objectiu que dèiem abans.


Com s’ho fa Parlem per guanyar clients en un entorn tan competitiu i amb tanta guerra comercial?
Nosaltres intentem no entrar en aquesta guerra comercial perquè al final és dolenta per la companyia però també per l'usuari, perquè, recuperant expressions passades, duros a quatre pessetes no n'hi ha. I per tant nosaltres intentem ser molt honestos i transparents amb el que oferim i amb les tarifes que ofertem al client i que són definitives, no hi ha enganys darrere. El nostre gran valor diferencial és la proximitat, una connectivitat emocional de la marca amb el client, la qualitat del servei i la qualitat d'atenció a l'usuari. De fet, ara, recentment l’OCU, novament, ens ha nomenat com la millor operadora de tot l'Estat a nivell de qualitat del servei tant de mòbil com de fibra, però també en l'atenció al client, i això creiem que al final és molt important. I per tant, estem en un procés de transició, de dir, escolta, l'usuari potser encara moltes vegades ens ve per un tema de valors, de connexió emocional, de proximitat, però després se'ns queda per la qualitat i l'excel·lència en el servei. Aquest binomi per a nosaltres és clau i molt important i on creiem que som molt diferents respecte a la majoria d'operadores en el mercat.


Però també tenen competència en aquest segment en què busca la proximitat, amb el naixement de Vera. Com encaren aquesta rivalitat?
Jo crec que és una rivalitat sana, no només amb Vera, sinó amb moltes altres operadores, però també és veritat que hi ha una certa consolidació, hi haurà una consolidació en el mercat i el volum és important. I aquí nosaltres, dins de les operadores de proximitat som l'operadora més gran, tenim un valor de marca molt important i la capacitat d'arribar a tot el territori. Som els primers que estem començant a replicar aquest model fora de Catalunya, a València estem actuant amb la marca Aproop i segurament en breu publicitarem altres llocs

Quins?
Encara no ho puc explicar del tot, algun ja és mig públic perquè ja vam fer alguna compra, però segurament, per exemple, a Galícia és un territori on segurament en breu podrem anunciar algun model semblant. La proximitat, que va vinculada no només a la llengua sinó al tarannà d'aquell territori, a la cultura, a l'esport, aquesta vinculació tan propera al client, doncs és realment determinant i s'ha de saber transformar en cada territori. A València tot està funcionant molt bé, estem creixent d'una manera molt accelerada. I creiem que Galícia és un territori on ho podrem replicar també.

“La nostra estratègia sempre és estar alerta de qualsevol oportunitat de compra de petites operadores”

Amb una altra marca també?
Sí, amb una altra marca.

I no es plantegen una estratègia a nivell estatal, de ser una operadora més en el mercat espanyol?
No ho descartem. Focus ara a Catalunya i València. Encara hi ha molt de recorregut per poder augmentar la quota de mercat. Estem molt obsessionats en ser líders de veritat, per això necessitem tenir un cert pes de quota de mercat i per tant el focus de tot el meu equip està en aconseguir augmentar aquesta quota. Però no descartem que en un futur puguem replicar el model a tot el territori espanyol i altres territoris europeus, aquesta és una mica la visió d'origen que tenia l'Ernest i que ell seguirà cuidant. I això també ens fa una mica diferents a la resta d'operadores.


Van tancar fa poc una ampliació de capital de 4 milions d'euros per créixer: seguiran comprant petites operadores a Catalunya?
La nostra estratègia sempre és estar alerta de qualsevol oportunitat de compra de petites operadores. Justament ara fa poc hem anunciat la compra de la unitat de telecomunicacions de Pinergia, que ens dona una cobertura més completa en tota la part dels Pirineus i la Cerdanya. Per tant qualsevol oportunitat la valorarem, perquè volem ser protagonistes i volem ser líders en aquest procés de consolidació.

L'ampliació de capital també ha de servir per amortitzar deute?
És més reestructurar-lo, ja veurem si l'amortitzem o no, perquè amb aquesta ambició que tenim de creixement, potser l'haurem d'ampliar. Estem analitzant diverses opcions. Al final, o baixem despesa financera o allarguem, però també veurem si podem ampliar crèdit per estar més forts, per ser protagonistes en aquestes possibles operacions corporatives que es puguin donar.

Tenen un objectiu de facturar 51 milions aquest any, amb un ebitda del 10%. Com tanquen el primer semestre?
Es va per bon camí. De fet, d'aquí dues o tres setmanes segurament ja podrem publicar resultats preliminars. No podem avançar ara res en concret, però anem en una molt bona línia, donarem un missatge molt potent al mercat.

"La guerra comercial és dolenta per la companyia però també per l'usuari, perquè no hi ha duros a quatre pessetes"

El sector de les telecos ha viscut una crisi important pels canvis d’hàbits dels clients i la forta competència. Cap on ha d’anar per ser rendible?
Segurament la televisió ja no és aquell factor decisiu o rellevant que fa que l'usuari vagi amb l'operadora. Avui en dia tots podem contractar diferents plataformes i també el consum de televisió està baixant, però sí que és evident també que el fet de tenir fibra, el fet de tenir mòbil, això ja és part de la nostra forma de vida i segurament molta gent està més disposada a deixar de consumir altres coses que no el fet de no tenir connectivitat, perquè la connectivitat avui en dia és vida i per tant en aquest sentit jo crec que el mercat té aquí una oportunitat. El factor de creixement de les operadores serà la retenció.

Anem cap al 6G, cap al cotxe autònom, cap a les llars domòtiques. Es generen noves necessitats?
Jo crec que serem un punt central, el pal de paller, perquè la connectivitat es multiplicarà en diferents formats, dimensions i plataformes i, per tant, aquí hi ha moltes oportunitats. El sector de les empreses jo crec que aquí també és molt important, on a partir de la comunicació i d’altres serveis de valor afegit com poden ser serveis de ciberseguretat, de cloud, o de molts altres tipus, podem jugar un paper molt important. Vam comprar fa un parell d'anys una companyia a Girona, que ara l'hem transformat en el que diem Parlem Tech, una divisió que dona serveis de consultoria i d'IT a diferents nivells i que serà una de les apostes més fortes. És cert que històricament hem estat una mica reactius en el negoci d'empreses i ara volem ser molt més proactius. Creiem que en el sector residencial ja hem aconseguit posicionar-nos, volem seguir creixent, però on creiem que també hi ha una gran oportunitat és en el sector dels negocis, i especialment en el segment d'autònoms i microempreses. Tant Catalunya com València són mercats d'autònoms, i és on creiem que nosaltres podem també aportar un valor diferencial respecte a les grans empreses que segurament a vegades no han tractat bé aquest segment.

Entrevista Xavier Capellades, CEO Parlem Telecom02
Xavier Capellades, CEO de Parlem Telecom

Van anunciar fa uns mesos la venda del negoci energètic. Com va?
Estem en procés. Vam decidir que nosaltres el que volíem era focalitzar-nos, i al final tot el que sigui expandir-se en la venda de serveis molt diferents el que et fa és que et despista. L’energètic i el de les telecos són dos mercats molt diferents. En el nostre és un negoci recurrent, tu aconsegueixes un client i tens una recurrència d'ingressos, en canvi en el sector energètic on estem nosaltres, que és sobretot la instal·lació de plaques fotovoltaiques, és molt més un one shot. Hem aconseguit que aquest negoci ara funcioni tot i que l'entorn del mercat és molt dur, com es veu amb totes les notícies que apareixen pràcticament cada setmana.

Han rebut ofertes?
Estem just ara en el procés de rebre diverses ofertes i avaluar quina és la millor. Som empresa cotitzada i hem d'anar en compte amb el que diem, però s'estan obrint converses i hi ha gent interessada en aquesta unitat de negoci.

“Veiem una gran oportunitat és en el sector dels negocis, i especialment en el segment d'autònoms i microempreses”

Han canviat de seu, han passat del 22@ a l'edifici de la Cambra de Comerç. Per què?
Estem en procés de canvi, a partir segurament de mitjans de juliol ja estarem presencialment a l'edifici de la Cambra, bàsicament perquè fins ara hem estat en diferents seus del 22@, i volíem tenir una presència també més forta i més protagonista en un lloc emblemàtic i cèntric, com en aquest cas és l'edifici de la Cambra, que està a Diagonal amb Rambla Catalunya. La idea és posar tota l'oficina en tota una planta de l'edifici però també per nosaltres és molt important el projecte de muntar una flagship, una botiga emblemàtica en els baixos de l'edifici perquè volem que sigui també un punt de trobada a nivell de presentacions d'actes, de la vinculació entre el món de l'empresa, la cultura i l'esport. Ens agradaria que fos un punt que la gent tingués com a referència, que hi passin coses, que connectem. Esperem inaugurar-la entre setembre i octubre en funció de com vagi el ritme de les obres que estem fent.

Seguiran sent partners del Girona?
D’això se'n diu visió, i li hem de reconèixer a l'Ernest, que va signar el contracte quan el Girona estava a segona divisió. Crec que la història del Girona i de Parlem ha estat molt paral·lela: venim des de baix però volem créixer i volem ser líders. I comencem pels valors, però això s'ha de traduir en l'excel·lència. Per tant, tenim un any més de contracte, la relació és excel·lent, hem gaudit molt aquesta última temporada, i la voluntat de créixer junts va molt més enllà del patrocini, perquè també estem donant els serveis de connectivitat a la seva zona esportiva i a tots els seus serveis centrals, i per tant és una relació molt bona, i per poc que puguem, intentarem seguir mantenint aquesta relació.