Els trens d'alta velocitat van transportar 32,4 milions de viatgers per Espanya l'any passat, la qual cosa suposa un increment del 37% respecte a l'any anterior, gràcies a l'entrada de la competència d'Iryo i Oigo amb Renfe. De fet, la quota de mercat de l'operador públic ha baixat en 10 punts percentuals en tots els corredors amb competència, segons el darrer informe anual del sector ferroviari de 2023 de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMV).

Al corredor Madrid-Barcelona, on hi ha competència des de maig de 2021, Renfe Viajeros té una quota de mercat del 58% (47,9% amb l'AVE i 10,1% amb Avlo), mentre que Iryo s'ha posicionat en segona posició, amb un 21,9% i seguit molt de prop per Ouigo, amb un 20,1%. Al corredor Madrid-València, Iryo i Ouigo han assolit una quota anual del 24% i 23,6%, respectivament, davant el 52,4% de Renfe Viajeros (un 37,9% amb l'AVE i un 14,5% amb Avlo).

Respecte al corredor Madrid-Alacant, on hi ha competència des del 27 d'abril de 2023, Ouigo ha tingut una quota de mercat del 18,7%; Iryo, que opera des del juny 2023, del 4,8%, i Renfe Viajeros del 76,5% (64% amb l'AVE i 12,5% amb Avlo). Al corredor Madrid-Sevilla, en competència des del 31 de març de 2023, Iryo ha tingut una quota de mercat del 23,2% i Renfe Viajeros del 76,7% (73,2% amb l'AVE i 3,5% amb Avlo), ja que Ouigo encara no s'ha estrenat en aquesta ruta. A l'altre corredor d'Andalusia, Madrid-Màlaga/Granada, Iryo ha tingut una quota de mercat del 18,6% (operant només Màlaga) i Renfe Viajeros del 81,4% (77,4% amb l'AVE i 4% amb Avlo).

Tots els corredors oberts a la competència van batre rècord de viatgers: 14 milions el Madrid-Barcelona, 5 milions el Madrid-València, gairebé 4 milions el Madrid-Sevilla i el Madrid-Màlaga/Granada, i prop de 3 milions en el Madrid-Alacant.