Els fabricants i empreses d'automòbils que operen a Espanya van facturar 78.154 milions d'euros el 2023, un 14,3% més que l'any anterior, si bé les vendes de turismes i la producció, malgrat créixer a doble dígit, van seguir per sota de les xifres anteriors a la pandèmia, segons dades d'Anfac difoses aquest dimecres.

El resultat net d'aquests fabricants i empreses va ser de 1.039 milions d'euros. Anfac va precisar que, en el 2023, les marques associades van augmentar la seva inversió un 14,7% fins als 2.395 milions d'euros.

A més, les marques automobilístiques operatives a Espanya van tancar el 2023 amb 58.414 llocs de treball directes en els seus centres de producció i operatius.

Les taxes i impostos associats als vehicles van acumular el 2023 un total de 39.514 milions d'euros, un 0,2% més que l'any anterior. Només per l'impost d'adquisició de vehicles nous es van recaptar 5.630 milions d'euros, un 22,7% més que el 2022.

A les 17 fàbriques existents a Espanya, es produeixen 44 models, 25 d'ells de versions electrificades. La producció de turismes es va situar l'any passat en 1,9 milions, en incrementar-se un 6,7% respecte a 2022.

L'exportació de vehicles va augmentar un 14,4% durant 2023, amb 2,21 milions de vehicles enviats fora de les fronteres, malgrat la crisi econòmica, la guerra a Ucraïna, l'escassetat de components i la crisi del mar Roig per la guerra entre Israel i Hamàs. El 2023, Europa es va mantenir com a principal destinació d'exportació, concentrant el 90% dels enviaments i un creixement anual del 13,4%. Entre les cinc principals destinacions de les exportacions es mantenen França, Alemanya, el Regne Unit, Itàlia i Turquia, decreixent Alemanya, amb una caiguda de l'1%.

Respecte el mercat electrificat, aquest va augmentar un 49% el 2023, amb un total de 124.607 vehicles (turismes, comercials, pesats i autobusos elèctrics purs i híbrids endollables), dels quals 113.776 van ser turismes electrificats, que va col·locar la seva quota de mercat en un 12%, lluny de la fita marcada per a 2023 en els objectius de reducció d'emissions d'Espanya.

L'edat mitjana del parc automobilístic espanyol va tornar a augmentar el 2023, situant-se en 14,2 anys d'antiguitat, i si segueix la tendència actual arribarà als 16 anys el 2030. Dels més de 30 milions de vehicles que circulaven per Espanya l'any passat, sis de cada deu tenia deu o més anys, i prop de 8 milions de vehicles més de 20 anys, mentre que els electrificats només suposaven l'1,2% de tot el parc automobilístic espanyol.