Corria l'any 2016 i les paraules "nòmada" i "digital" tot just s'havien donat la mà encara. Cap pandèmia mundial no havia impulsat el teletreball ni ens havia portat a replantejar-nos tan intensament el nostre dia a dia a l'oficina. Però Anna, La Travelista en el blog que és alhora l'empresa que li dona menjar, ja s'havia cansat de la seva rutina a l'oficina d'una multinacional i es va decidir a fer el pas de ser potser una de les primeres nòmades digitals d'Espanya. Sis anys després, viu a Pafos, ciutat de Xipre, com a pont entre dos continents. "Passo la meitat de l'any a Àsia i la meitat a Europa i així no tinc un hivern real", explica en entrevista per videotrucada.
Primer, Anna, original de Barcelona, se'n va anar de viatge a Chiang Mai, Tailàndia, on "ja hi havia nòmades digitals, sobretot dels Estats Units, i gent que vivia d'escriure en blogs". Va deixar el seu treball en una multinacional amb un bitllet només d'anada i es va dedicar a viatjar per Àsia, aprofitant els seus estalvis i apostant-ho tot a un blog de viatges que li va sortir bé. Després de la pandèmia, va començar a dedicar-se també a assessorar en posicionament SEU a les empreses perquè apareguin millor en les recerques de Google i en el seu blog, a més de temes de viatges, es poden llegir tota mena d'articles sobre ser nòmada digital. "Ningú durant la pandèmia no buscava articles sobre viatges i vaig buscar una altra via d'ingressos per no dependre del blog", explica.
El 2018, va decidir mudar-se a Xipre i va traslladar allà la seu de la seva empresa, amb una bona fiscalitat del 12,5% d'impost sobre beneficis i un 19,5% de Seguretat Social. A Xipre, a més, només li demanaven dos mesos al país per ser resident. No parla grec més enllà del bàsic perquè "tothom parla anglès" a l'illa i reconeix que és un estil de vida que facilita més conèixer altres nòmades digitals per connectar amb els locals.
Trobades al 'brunch'
"Tenim un grup de Whatsapp de 370 persones amb gent de diversos països, sobre tot Alemanya però també molta gent del Regne Unit, suecs, danesos, russos, i quedem per prendre brunchs", compte. Espanyols, poquitos, tan sols quatre. En un altre grup de nòmades digitals, el de Larnaca, hi ha 840 persones. L'espai de co-working que freqüenta, encara que prefereix treballar en cafeteries, va passar de ser una oficina a ocupar tres edificis. En una enquesta recent entre nòmades digitals de Xipre a Facebook, van veure que la majoria treballen en Màrqueting, per a Amazon, programadors, emprenedors i empleats remots per a diferents empreses.
"Un altre dels motius pels quals em vaig mudar a Xipre, a més dels avantatges, la geografia i que m'agrada l'illa, és que ja coneixia gent i tenia amics. Això dona certa estabilitat emocional. En el futur, no sé fins quan viuré viatjant, però és una de les parts boniques de ser nòmada digital, que no has de decidir-ho en funció del teu treball", compte.
Anna reconeix que "de vegades, la llibertat desconcerta", però que a ella li compensa viure així i no se sent sola. La seva parella també és nòmada digital, cosa que ajuda, encara que també "hi ha els qui tenen parelles a distància o els qui no tenen parella". Treballa cada dia de 9 a 17h, però ser nòmada digital la permet certes llicències com la de treballar els caps de setmana i deslliurar entre setmana, perquè hi ha menys massificació als llocs i els comerços estan oberts.
Ser nòmada digital, encara que ara mateix és la seva opció i li agrada, no és una cosa totalment idíl·lica ni per a tot el món. "Que jo aposti per això no signifiqui que no em sembli genial que d'altres tinguin un altre estil de vida. I quant a l'estrès, també ho sents, perquè has de pagar les factures." Un dels moments delicats que va passar va ser durant la pandèmia, quan van baixar les visites al seu blog i va decidir diversificar el seu negoci per ser menys dependent.
35 milions a tot el món
Segons un estudi de MBO Partners, hi ha aproximadament 35 milions de nòmades digitals al món i s'espera que arribin a 100 milions el 2035. Segons el seu estudi, un 69% són homes i un 31% són dels Estats Units. Espanya ocupa el tercer lloc entre els països elegits, per darrere dels Estats Units i Tailàndia, la mitjana d'edat és una mica superior a la que es podria pressuposar, 40 anys, i un 62% ho elegeix per la flexibilitat i poder elegir des d'on treballar. El sector creatiu i de disseny és el que més nòmades digitals fa servir, per sobre del màrqueting.
Per a Anna, no és encertat, com està succeint en moviments veïnals a Barcelona i en altres ciutats del món amb nòmades digitals, apuntar-los per la pujada del preu del lloguer o de la despersonalització que es produeix amb l'obertura de negocis que trenca amb la tradició i adopten estètiques cosmopolites universals, noms en anglès i preus per sobre del bar de tota la vida. "Són els propietaris els qui pugen els lloguers pel que regeixen l'oferta i la demanda. A més, no conec ningú que si el lloguer val 500 euros vulgui pagar més perquè procedeix d'un país on guanya millor", argumenta. La seva visió, de tota manera, contrasta amb veus del sector i experts que solen apuntar a l''expat' o nòmada digital com un client preferent perquè tenen més disponibilitat a pagar un preu més alt. A Xipre, ella paga 600 euros al mes per un pis amb piscina comunitària.
Xipre com a pol digital
Xipre, el país que ha elegit, s'està encara recuperant de la crisi financera que li va portar al rescat l'any 2013, i té una economia molt basada en el turisme i en un sistema financer que mou molts més milions que el seu propi PIB. Encara que les sancions a ciutadans russos (molts multimilionaris resideixen a Xipre) van afectar al seu sistema financer per l'aportació dels milions russos a la seva economia, és el Regne Unit, amb més de 35.000 persones en un estat amb 1,2 milions, el país que més migrants aporta, per davant de la veïna Grècia (23.000), Geòrgia (15.201), Rússia (13.000) i Síria (11.500). En total, amb xifres de 2020, vivien 190.000 estrangers en el país, un 15% de la seva població.
El govern xipriota precisament fa temps que busca convertir el país en un pol de negocis digital, aprofitant l'enclavament estratègic entre Àsia i Europa, i ha aconseguit que la seva quota sobre el PIB passi del 6 al 14% en pocs anys, fins i tot lluny del pes que té el turisme, que és del 20%. En aquest context, la presència de nòmades digitals i talent de tot el món, atret també per un beneficiós sistema d'impostos que fins fa poc Espanya qualificava encara com a paradís fiscal, pot ser beneficiós.
Espanya, que també és un país que atreu nòmades digitals, va crear l'any passat un visat per facilitar i regularitzar la seva estada encara que estiguin contractats a l'estranger. Però, com succeeix en altres ciutats europees com Lisboa, on es calcula que viuen 16.000 nòmades digitals, a Barcelona o les Illes Canàries ja hi ha veïns que comencen a protestar per aquest nova capa d'ennobliment per la diferència de sous i el seu efecte en els preus. En un món on l'economia digital va guanyant cada vegada més pes, els nòmades digitals tendeixen a augmentar.