El Tribunal Suprem ha establert que el temps que un treballador a distància no pugui prestar serveis per raó d'avaries o incidències computa com a temps de feina efectiu. En una sentència datada el passat 26 de juny a què ha tingut accés EFE, la sala social rebutja el recurs de l'empresa Abai Business contra un error de setembre de 2022 de l'Audiència Nacional, sobre una demanda de conflicte col·lectiu iniciada a instàncies del sindicat CGT a què posteriorment es van afegir CCOO i CIG.
Entre els punts que abordava la demanda destacava la petició dels sindicats que es detallin les despeses derivades de la feina a distància, i que el temps d'interrupció de jornada per avaria o incidència no sigui imputable al treballador i no li fos descomptat de la seva jornada. Així mateix, que es concretés el percentatge de distribució entre la feina presencial i el treball a distància en l'acord de teletreball.
Quan es considera temps de feina?
L'Audiència Nacional va donar la raó als sindicats en un error ara ratificat pel Suprem, basant-se en la directiva europea aplicable i en jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE). La normativa europea estableix que s'entendrà per temps de feina "tot període durant el qual el treballador romangui a la feina, a disposició de l'empresari i en exercici de la seva activitat o de les seves funcions, de conformitat amb les legislacions i/o pràctiques nacionals".
A més, la doctrina del TJUE ha establert "de forma reiterada", recorda el Suprem, que "els conceptes de 'temps de feina' i de 'període de descans' s'exclouen mútuament" i que la directiva no contempla una categoria intermèdia entre ambdós. El decret que a Espanya regula el teletreball indica que les condicions laborals del personal que presta serveis mitjançant aquesta modalitat "no poden ser de pitjor condició que les de feina presencial".
D'aquesta manera, si els talls de subministrament de llum o de xarxa que puguin produir-se als centres de treball no implica que els treballadors presencials hagin de recuperar el temps de treball afectat per les esmentades incidències o no se'ls redueix el salari, tampoc això no pot afectar els qui presten serveis mitjançant el teletreball.