Quin seria el títol de la teva autobiografia? Treballes per viure o vius per treballar? Si poguessis ser un animal, quin animal series i per què? Aquests són tres exemples de preguntes que solen fer en una entrevista de feina. La majoria de les qüestions en una entrevista són fàcils de preparar, encara que n'hi ha d'altres que estan dissenyades per fer pensar el candidat.
Les primeres espases de les finances tenen una arma secreta per captar talent i una empresa anomenada ghSmart, formada per 100 de psicològics i estrategs empresarials, ha creat un sistema de contractació que grans negocis de Wall Street utilitzen per reclutar els millors. Aquest sistema d'entrevista dura unes 5 hores i la companyia pregunta als candidats per les seves experiències personals i professionals. A diferència de la resta, utilitzen tècniques psicològiques per determinar quins candidats són els indicats per al lloc de treball i quins no.
Tècniques psicològiques i 50 pàgines d'informe
Els tests de personalitat solen ser habituals a les empreses dels Estats Units, però en el cas de les entrevistes de ghSmart, l'avaluació no pretén classificar la persona segons un "tipus", sinó que dona lloc a un informe d'entre 30 i 50 pàgines en el qual es detallen els punts forts i els riscos per a un determinat lloc de feina, per això l'entrevista es pot allargar fins a 5 hores.
L'avaluació es basa en observacions sobre patrons de comportament que podrien ajudar o perjudicar en el lloc de treball al qual aspira el candidat. Així mateix, també recull noms del cercle íntim passat i present del candidat que l'empresa pot utilitzar com a referències. Finalment, es dona al candidat una valoració positiva o negativa basant-se en els seus hàbits de feina i personalitat i com aquests podrien alienar-se o no amb els objectius del client, els valors de la companyia i l'estil de treball dels seus companys.
A diferència d'altres entrevistes psicològiques, la de la multinacional ghSmart pot exercir un paper decisiu pel destí d'un candidat, ja que revela si l'aspirant ha d'aconseguir el lloc de treball o no. Quan la companyia desaconsella la contractació d'un candidat, sol ser el final del camí per a aquella persona.
Enfocament inusual i resultat minuciós
La clau de l'èxit de les entrevistes de ghSmart? Entrevistes d'altres empreses que no utilitzen la tècnica de ghSmart solen dir que els candidats són bons en una matèria o una altra o que tenen unes habilitats concretes o d'altres, però no diuen realment en què no és bo aquell aspirant o si realment és la persona ideal per al lloc de feina. La clau de l'èxit de les entrevistes Smart és l'enfocament inusual i rigorós que duu a terme i com pot de minuciós ser en el resultat. De fet, les empreses que aspiren a aquest tipus d'entrevistes poden gastar milions d'euros a l'any en els serveis de ghSmart, els preus del qual parteixen dels 25.000 dòlars, uns 23.000 euros, per avaluació.