Espanya compta amb menys d'un milió de persones especialistes en TIC -tecnologies de la informació i la comunicació- i l'objectiu és superar els 2,12 milions de professionals amb aquests coneixements el 2030. Segons les dades de l'informe Deloitte sobre la Dècada Digital a Europa, Espanya és el quart país de la Unió Europea amb més especialistes del sector, superat per Itàlia, França i Alemanya. Les previsions de la UE per a 2030 impliquen ampliar la digitalització de la xarxa empresarial, però els experts del sector critiquen la "complexitat del procés" i la falta d'especialistes en aquest àmbit.
"Moltes empreses volen adquirir sistemes tecnològics com els de monitoratge, una cosa molt habitual en tota mena de companyies. Però malgrat que tinguin un funcionament molt senzill, la falta de talent en aquesta àrea acaba frenant la inversió", explica Sancho Lerena, CEO de la tecnològica espanyola Pandora FMS, expert en sistemes de monitoratge. De fet, des del negoci apunten que l'augment "ha de ser molt ràpid" tenint en compte que el creixement de 2019 a 2020 va ser només del 2%.
Empreses amb menys avenç digital
Per sectors, les empreses amb menys avenç en digitalització són les pimes de construcció i metal·lúrgia, però també compten amb escàs desenvolupament en la matèria les mateixes companyies en àrees com les activitats administratives, el transport, les activitats immobiliàries, els serveis d'allotjament i la indústria de fabricació electrònica, automotriu o mobiliària. Tots aquests sectors, segons les estadístiques nacionals, es troben sobre el 50% o per sota d'ell. "Que no hi hagi prou personal amb aquesta qualificació frena el desenvolupament empresarial. La digitalització ja és una realitat i cada vegada més ràpid les petites i mitjanes empreses hauran d'assumir aquest escenari", assegura el directiu de Pandora FMS.
Aquesta falta de formació entre la plantilla és el principal motiu pel qual les empreses no inverteixen en avenços com la IA (intel·ligència artificial), superant a altres arguments com la falta de claredat sobre conseqüències legals, els costos o la incompatibilitat amb l'estructura IT de l'empresa. Un estudi publicat per EAE Business School també assenyala que el 70% d'empreses industrials, majoritàriament per sota de 10 empleats, té pendent la seva digitalització.
Professions que han d'apostar per les TIC
Des de l'escola de negocis Ironhack detallen les sis professions que han d'apostar per les tecnologies de la informació i la comunicació amb l'objectiu de millorar el seu perfil professional i no quedar obsolets.
1. Màrqueting: és una de les àrees amb més evolució en els últims anys, gairebé el 90% d'empreses tenen una àrea de màrqueting digital. Els consumidors ara són usuaris, la publicitat fa temps que va passar a formar part del món online i és una peça clau de l'estratègia comercial. Per això, un professional d'aquesta àrea que no vagi al mateix ritme que l'evolució digital no tindrà un futur.
2. Comercials: actualment és un sector totalment digitalitzat, enrere queda l'ús del bolígraf i el mòbil, i s'imposa l'automatització plena, a més de l'ús d'un sistema informàtic que permet millorar la relació amb el client. Per la qual cosa aquesta evolució requereix una alta destresa a l'hora d'utilitzar les eines tecnològiques.
3. Financers: la creixent implementació d'ERP (Enterprise Resourcing Planning) a les empreses fa que molts directors financers hagin passat més hores de feina al costat dels informàtics que amb qualsevol altre perfil. I és que, a l'hora de dissenyar i planificar els recursos empresarials, poder entendre la relació entre tots els elements de l'empresa i el seu impacte al compte de resultats requereix el desenvolupament d'habilitats de programació mínimes.
4. Recursos Humans: l'emergència de "People Analytics" fa que analitzar dades sigui una de les tasques d'aquests professionals, per a així traslladar a la direcció de l'empresa informació útil a l'hora de prendre decisions relacionades amb el talent. També l'aparició de diverses firmes emergents HRTech, que introdueixen moltes millores als processos burocràtics de RRHH, permeten potenciar el desenvolupament professional dels treballadors.
5. Advocats/Legal: la ciberseguretat està a l'ordre del dia. Els índexs de delinqüència digital no paren d'augmentar i els riscos per a les empreses són preocupants. Els advocats i professionals de l'àrea legal han d'estar preparats per a casos de ciberdelinqüència i, per a això, han de reforçar els seus coneixements digitals per poder aconsellar millor els seus clients i mitigar els riscos i vulnerabilitat dels negocis.
6. Atenció al client: cada vegada són més les companyies que decideixen derivar a l'usuari a posar-se en contacte a través d'un xat, un mail, un assistent virtual, entre molts altres canals de comunicació digital. Per aquest motiu és important que els professionals d'atenció al client es converteixin en especialistes d'User Experience (experiència d'usuari). Combinar anys d'experiència atenent el client amb coneixements d'usabilitat i experiència d'usuari convertiran aquests professionals en un actiu fonamental per a qualsevol empresa.
"Aquests són només sis exemples dels molts més que trobem en el dia a dia. La digitalització dels negocis requerirà que milers de professionals adquireixin habilitats que abans eren accessòries i que a partir d'ara seran imprescindibles. Es tracta d'evolucionar i adaptar-se a les necessitats d'un mercat cada vegada més exigent i on la relació entre treballadors, empreses i clients canvia a un ritme frenètic" apunta Tiago Santos, General Mànager d'Ironhack Iberia.