Des de la irrupció en obert de Chat GPT, es parla més que mai de la Intel·ligència Artificial per les sorprenents capacitats conversacionals d'aquesta tecnologia, amb la principal novetat que és generativa, és a dir que no només processa dades sinó que també genera continguts. Però abans que aquesta eina, i les altres que han sortit a la llum en els últims dies, es popularitzés, la Intel·ligència Artificial ja s'estava aplicant i és molt probable que l'empresa en què treballes ho faci. De fet, n'hi ha una entre dues probabilitats que així sigui, segons un estudi de McKinsey publicat aquest dimecres que mostra que la meitat de les empreses les aplica.
Sota el títol 'L'estat de la IA el 2022 i el balanç de mitja dècada', aquest estudi de McKinsey observa com s'ha disparat l'ús d'aquesta eina capaç d'aprendre i d'interpretar dades: si el 2017 només un 20% dels enquestats la feia servir en almenys una àrea de negoci, ara aquesta xifra és d'un 50%. La consultora ha entrevistat 1.492 persones de diferents sectors, indústries, mides d'empresa de tot el món. Mentre la cursa econòmica s'accelera entre les grans tecnològiques mundials, Google, Microsoft, Amazon i altres, així com la fundació llançada per Elon Musk, Open AI, l'aplicació d'aquestes tecnologies es popularitza en oficines i indústries. Ara bé, aquest 50% no és una novetat dels últims mesos, ja que des de l'any 2020 fins a 2022 hi ha hagut un estancament en aquesta aposta, que el 2019 l'ús era fins i tot superior, del 58%, ja que els dos anys posteriors a 2017 van ser els d'un creixement accentuat de l'ús d'aquesta innovadora tècnica.
Paral·lelament a l'estudi mundial de McKinsey, l'escola espanyola de negocis IEBS Digital School ha publicat també una enquesta sobre l'ús de tecnologies disruptives que deixaria a Espanya en mal lloc en l'ús d'Intel·ligència Artificial, ja que només una de cada tres empreses l'utilitzen, un 33% i per tant un 17% menys que el que mostra mundialment McKinsey. L'estudi d'IEBS s'ha realitzat mitjançant enquestes a 1.500 professionals qualificats. Això sí, un 69.2% dels professionals preveuen utilitzar-la en un futur pròxim, tecnologia preferida dels enquestats. Dos de cada deu enquestats tenen formació específica en intel·ligència artificial. La computació al núvol, utilitzada per un 68% dels enquestats, les plataformes d'analítica i business intelligence (52%) i la realitat augmentada o virtual (un 45%) compten amb més ús que la mateixa Intel·ligència Artificial, lleument per sobre de la internet de les coses (28%) i el blockchain, utilitzat per un 14% de les empreses espanyoles.
On més s'utilitza la IA a tot el món i on més ha crescut la seva contractació, de nou segons l'estudi de McKinsey, és al sector tecnològic. Entre els enginyers de programari, un 39% d'empreses l'han contractat l'últim any, per un 35% entre les empreses d'enginyers de dades i un 33% de científics de dades, els que més han reforçat aquest sector. El nombre d'aplicacions utilitzades també s'ha duplicat en quatre anys, amb l'automatització robòtica de processos (39%) i la visió per computadora (34%) com les principals opcions escollides.
Optimització d'operacions
L'optimització d'operacions de servei és l'ús més popular de les empreses per a Intel·ligència Artificial, amb un 24% d'incidència, per sobre de la creació de nous productes basats en Intel·ligència Artificial, amb un 20%. L'anàlisi de servei al client, la segmentació de clients i la nova millora de productes basada en IA, igualats en un 19%, són els següents usos de la IA, per sobre de la captació de clients i la generació de contactes.
Els principals riscos que veuen les empreses en l'augment de la Intel·ligència Artificial tenen a veure amb la seguretat cibernètica (un 51%), el compliment normatiu (un 36%), la privacitat personal (un 28%), la capacitat d'explicar com prenen les decisions (22%), la reputació organitzacional (un 22%) i l'equitat i imparcialitat, un 17%. L'estudi de McKinsey també mostra que els líders en aplicació d'IA augmenten la seva bretxa competitiva respecte als qui no la utilitzen.