El 72% de les empreses té problemes per trobar treballadors, degut fonamentalment a "l'escassetat de professionals, la competència entre companyies i que el sector no resulti atractiu", una complicació a què responen amb l'impuls de polítiques de flexibilitat en l'empresa. Aquestes són algunes de les conclusions de l'"Informi de Tendències de Recursos Humans", elaborat per Randstad i la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials (CEOE), en el que es detalla que nou de cada deu companyies s'han enfrontat a dificultats per cobrir les seves vacants, especialment si busquen perfils qualificats.
Així, el 93% de les empreses assenyala que cobrir una vacant el 2023 està resultant igual (52%) o més difícil (41%) que l'any passat, davant el 7% que el considera més senzill. Respecte a les estratègies per afrontar el dèficit de talent, les companyies aposten majoritàriament per les polítiques de flexibilitat (47%), l'"employer branding" (45%) i el restabliment dels criteris de selecció (41%), explica Randstad en un comunicat remès aquest dimecres. Sobre la primera de les estratègies, l'estudi detalla que la mesura més popular és la de triar l'horari d'entrada, comptar amb unes vacances flexibles, el teletreball i la jornada intensiva.
A més, nou de cada deu han buscat algun perfil últimament i la gran majoria d'elles s'han enfrontat a dificultats per cobrir les seves vacants, especialment en perfils qualificats. "Les companyies actualment necessiten més temps per trobar el talent, en comparació amb la situació prepandèmia", adverteix l'informe de Randstad i CEOE.
Entre els factors que més dificulten la selecció i la contractació es troba l'escassetat de professionals (64% de respostes); la gran competència existent entre les companyies (55%), i la possibilitat que el sector d'activitat no resulti atractiu per als professionals (49%).
Quant a les estratègies per afrontar el dèficit de talent, les empreses aposten majoritàriament per les polítiques de flexibilitat (47%), l''employer branding' (45%) i el restabliment dels criteris de selecció (41%). Entre les mesures de flexibilitat més populars es troben poder triar l'horari d'entrada, comptar amb unes vacances flexibles, el teletreball i la jornada intensiva.
El 87% preveu retallar despeses
D'altra banda, segons les empreses, els principals objectius organitzatius se centren en la productivitat (58% de respostes), l'adaptació operativa a la nova situació (75%) o la recerca d'eficiència en l'àmbit financer (45%).
En aquest sentit, la majoria de les empreses preveuen realitzar diferents tipus de canvis organitzatius per complir els reptes i adaptar-se a la realitat econòmica actual, segons l'informe.
En concret, els enquestats aposten principalment per reduir despeses (en el 87% dels casos), impulsar la digitalització i la innovació tecnològica (82%), i incrementar el rendiment (79%).