Madrid acollirà la tardor que ve la primera universitat d'Espanya enfocada, exclusivament, a formar emprenedors en l'àmbit de les indústries creatives. L’artífex del projecte és l’escola universitària Elisava que ha creat un model pedagògic disruptiu en el qual conflueixen el disseny i la creativitat amb els negocis. L’oferta acadèmica estarà formada per quatre màsters: Beyond Branding, Investigació per al Disseny i la Innovació, Strategic Design i Creativity and Design Leadership.

El director general d’Elisava, Javier Peña, argumenta que aquest model educatiu aborda els reptes contemporanis de les corporacions que han d’interrelacionar les noves tecnologies amb els valors de la societat cada vegada més preocupada pels canvis globals, com el canvi climàtic. En el món de l’empresa, explica Peña, ja fa dècades que es té assumit que és important controlar els negocis i s’ha format a professionals en business administration; s’ha entès també que l’usuari ha d’estar al centre del negoci; i s’ha desenvolupat el design thinking; però ara hem de començar a parlar del business imagination.

El director d’Elisava remarca que en l’àmbit de l’empresa, dels negocis, s’ha d’entendre des d’un primer moment que no n’hi ha prou tenint un pla d’empresa “ben contemplat, integrat i implementat, si es deixa el disseny per a la part final del procés, per pensar si el producte és adequat i si es pot integrar en el context de la societat”. I això ho han de fer des de les grans corporacions a les empreses emergents, sense distincions ni límits. Tothom ha de considerar que “aquests criteris s’han de tenir analitzats i concretats des de l’inici del projecte, és a dir, integrar les metodologies i els processos de disseny des del començament del desenvolupament de l’empresa”.

Els nous valors en els productes

El disseny té la capacitat, i fins i tot l’obligació, d’integrar els nous valors de la societat, expressa Javier Peña. Doctor en ciències químiques, Peña exerceix de director general d’Elisava d’ençà del 2016. A parer seu, el disseny té també la capacitat de treballar i crear les necessitats, però ha d’entendre realment de quina manera una mateixa acció o funció que ara s’està resolent d’una manera determinada també pot contribuir a resoldre temes com la sostenibilitat -incorporant menys material, fomentant la producció local, basant-se en l’economia circular...-.

Actualment, afegeix, “en el disseny entren en joc tot un seguit de variables i derivades que fan que allò que fins ara ha estat possible d’una manera determinada es pugui modificar -de forma més o menys radical- per incorporar uns valors reals i també intangibles que avui en dia són necessaris per a la nostra societat”. “Des del disseny tenim capacitat d’interpretar tot el que està passant i transformar el món que volem en productes, serveis, en interaccions amb l'ésser humà que generin aquest valor del qual estem parlant”.

Una inversió d’1,5 milions

La seu de la nova universitat es trobarà a Acid House Madrid, centre creatiu que obrirà pròximament al barri de Legazpi, a uns metres del Centro de Creación Contemporánea Matadero. Amb una inversió conjunta d’1,5 milions d’euros d’Elisava i l’agència de disseny Folch, per a infraestructura, disseny de programes formatius i professorat.

L’espai és una rèplica de l’Acid House Barcelona, un centre de disseny, creativitat, negoci i innovació, amb seu a Barcelona, especialitzat a explorar, crear i produir iniciatives innovadores en educació, arts, música, negocis, disseny i tecnologia que va tirar endavant l’estudi Folch -en col·laboració amb Elisava-, ara fa quatre anys. L’estudi Folch és una agència de disseny amb seu a Barcelona, fundada el 2004 per Albert Folch, que fa anys que dirigeix el Màster Beyond Branding, un programa d'un any de durada que s’imparteix a Elisava i que explora com es comporten i conceptualitzen les marques avui dia, analitzant el panorama actual de la comunicació de marques i estudiant com els canvis globals han influït en l'estètica de les marques i els models de negoci.

El nou programa pedagògic, adreçat a perfils transversals, està inspirat en l'experiència d'Elisava en programes de màster Executive a Barcelona. Santiago Albert, director de Màsters i Postgraus de l'escola, afirma: “comptem amb una llarga trajectòria en cursos executius, que s'han desenvolupat amb èxit a la nostra seu de Barcelona, ​​i l'objectiu del qual ha estat formar professionals capaços d'impulsar el canvi i la innovació a corporacions. Fruit d'aquesta experiència, aterrem a Madrid amb un nou model pedagògic, ara sí, totalment centrat a formar emprenedors entorn de les indústries creatives a través del design thinking i la creativitat”.

Alguns dels referents d'aquest nou model educatiu, a punt d'arribar a Madrid, són universitats pioneres internacionalment en reinvenció pedagògica, com Kaospilot a Dinamarca; Hyper Island a Suècia; o Minerva a San Francisco. De fet, Christer Windeløv-Lidzélius, exdirector de Kaospilot, codirigirà diversos d'aquests programes educatius.