El propi ChatGPT es mostra humil quan se li pregunta per un ascens per ocupar el càrrec del CEO d'Open AI, Sam Altman. "Com IA, no tinc desitjos, ambicions ni la capacitat d'ocupar rols executius en empreses. La meva funció és proporcionar assistència i coneixements als usuaris basant-se en la informació disponible. Sempre estic aquí per ajudar-te amb les teves consultes i dubtes", respon diplomàtic a ON ECONOMIA.
Però la idea que una Intel·ligència Artificial pugui ocupar el lloc del teu cap, fins i tot d'un CEO, comença a ser acceptada fins i tot pels mateixos directius. Així ho mostra una enquesta a 800 directius i 800 empleats d'Edx For Business, plataforma de formació en empreses creada per la Universitat d'Harvard i el Massachusetts Institute of Technology (MIT). En ella, més de la meitat de directius nivell C (els de més responsabilitat), un 56%, reconeixien que les seves tasques podrien "parcialment" o "completament" ser substituïdes per la Intel·ligència Artificial.
Curiosament, i malgrat que fa temps que es debat (sense consens) sobre els efectes que pot tenir sobre la feina, el percentatge és més gran que el d'empleats que consideren que les seves tasques poden ser reemplaçades per l'IA. Tan sols el 20% dels treballadors ho creuen, un percentatge la meitat de baix que la de directius. Així que, en aquest sentit, els directius són més humils -o realistes- que els empleats.
L'enquesta d'Edx, a més dels temors de CEOS i empleats que l'IA reemplaci les seves tasques, mostra com el 87% de directius té problemes per seguir la seva estratègia de negoci per la dificultat per trobar professionals amb habilitats vinculades a l'IA, mentre que el 56% de caps creu que els becaris acabaran sent substituïts per l'IA, "la qual cosa dificultarà als júniors convertir-se en sènior", apunta Platas.
El 82% dels directius, creu que els professionals amb coneixements d'IA haurien de cobrar més i a un mateix percentatge de caps no li importaria que els seus empleats dediquin les eines d'Intel·ligència Artificial per dedicar-se a altres llocs de treball.
En un avenç que recorda al de la calculadora o l'aparició dels ordinadors, la clau de l'IA que pot sacsejar als equips directius és que, "a diferència d'altres revolucions tecnològiques, que ens servien per subcontractar tasques, l'IA permet subcontractar la presa de decisions", reflexiona Verónica Platas, professora d'EADA i experta en Intel·ligència Artificial i Recursos Humans. ç
Les 'soft skills' guanyen pes
Amb tot, fins i tot la IA, ChatGPT en aquest cas, reconeix que "la presa de decisions estratègiques, la creativitat, l'empatia i la capacitat de lideratge són habilitats clau que generalment s'associen amb rols de CEO i que poden ser desafiadores d'assumir per una Intel·ligència Artificial". Adverteix que "encara que en el futur no es pot descartar per complet la possibilitat que una IA ocupi càrrecs directius, en l'actualitat, és més comú veure-les en rols de suport i assessorament".
Existeixen, almenys en la societat actual, alguns impediments crucials perquè la Intel·ligència Artificial agafi les regnes d'una empresa o fins i tot d'un país. La doctora experta en Intel·ligència Artificial i vicepresidenta d'Ellis Núria Oliver alerta que "encara que es parli que les IA puguin substituir CEO o presidents d'aquests països, són escenaris no factibles des de diferents punts de vista, inclòs el regulador".
I destaca un concepte central que impedeix aquesta substitució: la responsabilitat. "Hi ha d'haver un humà darrere, encara que són cada vegada més usuals els sistemes de suport a la presa de decisions en tots els àmbits (econòmic, financer, de Recursos Humans, estratègic)", apunta Oliver. Crida també a "preguntar-nos si aquest és l'escenari que volem" i ressalta la importància que un humà pugui assumir les responsabilitats de les decisions. Apunta que existeix una "àrea activa d'investigació per trobar quina és la combinació òptima entre IA i humà per a la presa de decisions".
Com va succeir amb la invenció de la calculadora i el càlcul mental o amb Google i els coneixements generals, una màquina com l'IA capaç de treballar amb milions de dades per trobar la solució òptima pot minimitzar la importància dels coneixements tècnics en la presa de decisions, fins i tot financers en equips directius. En aquest punt, les conegudes com a 'soft skills' o habilitats humanes, guanyen pes.
El CEO bicèfal
"Podem passar a tenir una posició de CEO bicèfala, en la que l'IA prengui les decisions basades en les dades i el CEO es dediqui més als contactes i a la gestió emocional o d'interpretació del context. Tot el que és empatia, construir relacions o interpretar les emocions ho faria un humà", anticipa Platas.
Existeixen més matisos a tenir en compte a l'hora d'incorporar un executiu robot en una empresa. "Cal tenir en compte riscos de l'IA com els biaixos, la falta de transparència o la vulnerabilitat davant de l'IA adversarial, que té com a objectius boicotejar, a l'IA", alerta Núria Oliver. Per això, la figura del copilot de l'IA guanya sentit també entre directius. Per això, el coneixement d'aquesta tecnologia pot ser un valor afegit en càrrecs de direcció.
Unint arguments, tot apunta a la coexistència entre un lideratge humà i un d'IA en les organitzacions, la qual cosa més que a la desaparició de la figura del CEO tendeix a "un aprimament quant a les piràmides" i a una "crisi dels comandaments intermedis".
Després de l'acomiadament de més de 7.000 persones vinculats a la Intel·ligència Artificial en les grans tecnològiques des de començament d'any, el torn dels directius no ha arribat i no sembla que vagi a arribar de manera imminent. El missatge al mercat d'una gran empresa sense CEO sembla del tot impensable a curt termini. Ara per ara, això sí, empreses com el rom Dictador o NetDragon ja han nomenat com CEO a Intel·ligència Artificial. El que avui és més aviat performàtic pot -o no- avançar escenaris realistes en un futur.