Començar una nova feina és sinònim de nervis, angoixa i desafiament, però alhora aquests nervis es tradueixen en nous reptes i motivacions. Un dels requisits importants en un currículum són els anys d'experiència, i normalment no es compleixen, per la qual cosa és necessari crear una estratègia per poder entrar per primera vegada al mercat laboral. Com es negocia un salari o condicions en un primer contracte? Com s'afronten les preguntes sobre l'experiència laboral si soc un acabat de graduar? Per on començo a buscar feina? Aquestes i moltes altres preguntes són les que una persona que acaba de sortir de la facultat es fa.
Com parlar de les teves debilitats en una entrevista de feina amb èxit?
Els experts en management i reclutament donen trucs a les persones amb menys experiència per a una primera feina: organitzar-se i muntar un pla és clau. No és suficient tenir un currículum ple de coses, sinó que és necessari investigar l'empresa a la qual vols aplicar i participar en fires d'ocupació enfocades a tot just graduats. Evidentment, un CV atractiu sempre cridarà l'atenció, però definir els objectius és bàsic a l'hora d'afrontar una entrevista.
Les entrevistes de feina són una part fonamental per entrar al món laboral, per la qual cosa la primera aparença és clau. Encara que l'experiència sol ser essencial, l'actitud i mostrar interès real en el lloc, estar segur i confiat i tenir ganes d'aprendre dins de l'empresa és bàsic.
Més enllà de l'actitud, altres formes de demostrar que s'està qualificat per al lloc de treball és veure quines competències coincideixen amb les que necessiten per al lloc de feina. Durant una entrevista laboral es recomana destacar els èxits acadèmics, els projectes propis, si s'ha fet algun voluntariat i altres.
Així mateix, la responsabilitat és fonamental. Un ha de mostrar maduresa i sensatesa des del primer dia i assumir que ja no està a la facultat, que com més responsabilitats personals assumeixi, més ràpid es convertirà en un professional respectat.
Les 7 preguntes trampa que podrien descartar-te en una entrevista de feina
Una empresa sempre combina la feina individual amb el grupal, per la qual cosa aprendre a treballar en equip és essencial, i demostrar-ho des del primer moment també. De nou, l'actitud per al treball en equip és veure els problemes de les persones del grup com els teus problemes, i això els ho has de demostrar al reclutador i evidentment el primer dia de feina. Això va relacionat amb la bona voluntat: si ajudes altres persones de la teva companyia, la gent també t'ajudarà a tu quan se'ls presenti l'oportunitat. Així que tant en una entrevista com en els primers dies no està de més mostrar aquesta intenció i interès.
Per captar l'atenció dels reclutadors i créixer professionalment dins de l'empresa, és essencial investigar les companyies del teu interès per veure si encaixen amb les teves necessitats professionals. D'aquesta manera, podràs comprovar si t'ajustes amb la mateixa visió, missió i valors del negoci al qual vols aplicar.
A més, ser flexible i tenir la ment oberta és especialment important tant en els primers dies com en l'entrevista, ja que estaràs aprenent nova informació, tasques i habilitats per a tota la vida.
"Dels errors també se n'aprèn"
Fora de l'empresa, una altra de les recomanacions és buscar i posar-se en contacte amb algú del sector en el qual aspires a treballar. Poder xerrar sobre l'àmbit laboral, el dia a dia en una companyia i les diferents empreses amb altres experts és bàsic, també per començar a crear una xarxa de contactes. Els experts aconsellen parlar i, sobretot, escoltar i preguntar a aquests referents per poder captar les seves experiències i així poder posar-les en pràctica.
Tot això sense oblidar que l'error més gran és creure que mai no es pot cometre un error. Quan una persona comença a treballar desitja no equivocar-se i de vegades pot sentir que un error és una catàstrofe. Tanmateix, la persona que mai no ha comès un error és perquè mai no ha fet res. No s'ha d'oblidar que la possibilitat d'equivocar-se existeix i que dels errors també se n'aprèn.