La feina de controlador aeri té fama d'estar molt ben pagada i no és per menys. Però comporta una gran responsabilitat, ja que els controladors aeris són els qui des de la torre de control gestionen i supervisen el trànsit d'aeronaus en aeroports, per tal d'evitar accidents, organitzar i agilitar el flux aeri, així com oferir assistència i informació als pilots. El seu rol és clau per garantir la seguretat i eficiència en el transport aeri.
Per ocupar aquest càrrec, cal passar una oposició gestionada per Enaire, l'entitat gestora de la navegació aèria d'Espanya. La seva remuneració varia en funció de diferents factors. Segons dades recents, la mitjana se situa entorn dels 100.000 euros bruts anuals, encara que aquesta xifra pot canviar segons l'experiència (i els complements per triennis), la ubicació geogràfica o la mida de l'aeroport en el qual treballin. Existeixen tres categories de controladors, amb sous diferenciats segons el conveni col·lectiu aprovat el 2022.
Els controladors aeris: tenen un salari que parteix dels 34.715 i assoleix els 83.172 euros bruts anuals, segons de la dependència a què pertanyin. Són salaris bruts sumant el sou base i els complements.
Un rang per sobre estan els caps de sala, que perceben entre 86.483 i 103.038 euros bruts a l'any.
I una mica més amunt els caps de divisió, que cobren entre els 82.183 i els 111.350 euros bruts anuals.
Aquest salari està compost per dues parts: el sou base, que és igual per a tots els controladors independentment de la seva formació o experiència, i el complement de lloc de treball (CPT), ambdós determinats anualment pel Ministeri de Foment.
El procés de selecció i formació és rigorós i competitiu i els aspirants han d'invertir 40.000 euros en la seva capacitació inicial. A més, la feina implica un elevat nivell d'estrès i responsabilitat, ja que els controladors han de garantir la seguretat de milers de passatgers diàriament.
El sindicat majoritari és la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), que representa a aproximadament el 90% del col·lectiu. Aquest sindicat s'encarrega de negociar les condicions laborals i salarials amb el gestor de la navegació aèria, Enaire. En els últims anys, hi ha hagut conflictes i aturades laborals per diferències relacionades amb els horaris, torns, condicions per a baixes i jubilacions, així com per incentius.
Es tracta d'una feina que, malgrat els avenços, encara té una gran bretxa de gènere: prop del 70% dels controladors aeris a Espanya són homes.