Ghosting és un terme anglosaxó utilitzat per descriure que una persona desapareix de la teva vida. La paraula es va originar a començaments de la dècada de 2000 i es va fer popular el 2015 a través de les xarxes socials, les aplicacions de cites en línia i per parlar sobre la ruptura de relacions amoroses. El ghosting laboral, per la seva banda, es dona en els primers passos del procés de selecció de personal i, en algunes ocasions, s'ha dut a terme fins i tot en els primers dies o setmanes d'haver entrat a treballar. Segons un estudi de la companyia de recursos humans Nexian, més del 34% dels candidats abandonen el procés de selecció.

"El ghosting és un anglicisme que s'ha posat de moda en els últims temps, però és una cosa que ha passat sempre. Ara l'anomenen així, però en milers d'empreses hi ha candidats que desapareixen d'un dia per l'altre sense dir res", explica Elisa Barnett, Head of Talent Operations de la start-up Prosperity. "Perquè no passi, és prioritari que hi hagi comunicació entre emissor i receptor i que aquesta comunicació sigui el màxim d'oberta i fluida possible". A més, l'experta aclareix que s'ha d'entaular una relació de confiança perquè el candidat parli dels seus interessos per al lloc de treball, les seves expectatives i la seva feina a fer.

Durant la pandèmia hi ha hagut molt de moviment de contractació i molts canvis laborals, argumenta Barnett, i assenyala que "algunes companyies han crescut, d'altres han canviat la manera de treballar, i ha incrementat la xifra de candidats, per la qual cosa les possibilitats de ghosting també són més elevades."

'Ghosting laboral' entre els joves

Paral·lelament, segons una enquesta de la plataforma Indeed, la Generació Z (centennials) i els millennials són més propensos a aquest tipus de "desaparició". Aquest informe detalla que el 46% dels sol·licitants d'ocupació van admetre haver fet ghosting laboral en algun moment, i el 28% van confirmar haver enganyat algun ocupador, en comparació amb només el 18% dels candidats l'any 2019. Indeed també va apuntar en l'estudi que el 7% dels candidats acceptats no es va presentar a la feina el primer dia i que el 20% d'ells va informar haver rebut una oferta millor. El 13% no va assistir a la feina el primer dia perquè va pensar que el salari ofert no era interessant, i el 15% va percebre que el lloc no era el que buscaven. "El 65% dels sol·licitants que no es va presentar va confirmar haver estat preocupat per la seva actitud, mentre que el 54% es va penedir d'haver-ho fet," va relatar Indeed.

Segons l'experta, la principal causa del ghosting laboral és el sou. "Si des del principi es publiqués la remuneració, el ghosting milloraria molt. A vegades un candidat fa tres, quatre o fins i tot cinc entrevistes, i una vegada ha acabat el procés, li comuniquen el que cobrarà. T'imagines que el sou que s'espera el candidat és molt més baix del que es pensava? Això deprimeix i indigna i fa que la persona acabi desapareixent sense donar explicació".

Com es pot evitar?

Com evitar el ghosting laboral? Barnett assegura que el millor per al candidat és donar-li el màxim d'informació possible. "Cal ser transparent, explicar-li com a empresa el que busquen d'ell o ella, si la feina serà 100% en remot, semipresencial o presencial, el sou i les condicions, l'horari i altres", apunta la directiva, que afegeix que "s'ha d'explicar tot perquè després no hi hagi sorpreses". Prosperity indica que de vegades els candidats s'han adonat de coses que no sabien al principi perquè l'empresa no els ho havia comunicat, per la qual cosa llavors incrementa el ghosting laboral. "Els casos més habituals són les companyies que no comuniquen als candidats que s'han de mudar de ciutat, i aquí és on comencen els problemes".

Quin és el perfil de la persona que fa ghosting laboral? "No hi ha un perfil concret, però moltes vegades va relacionat amb els mitjans de comunicació". En aquest sentit, Barnett aclareix que cal utilitzar un sol canal, perquè si no, a vegades, els missatges es perden. "De vegades no és que desaparegui el candidat, és que s'ha perdut perquè la companyia contacta amb ell per LinkedIn, després queden en una reunió a través de Teams, més tard li contesten per telèfon i després li envien un WhatsApp. Les empreses han de seguir una mateixa línia i ser constants amb el receptor".

Per als negocis, l'impacte del ghosting tampoc no és menor. "El temps és el factor primordial, però no l'únic", recorda Barnett. "La companyia ha de reestructurar de nou les tasques fins a trobar un nou candidat, i també pot implicar despeses extres perquè l'empresa ha invertit en un ordinador, dispositiu electrònic o llibres i s'ha de donar per finalitzat l'acord o contracte laboral".