El sector de la logística a Espanya està preocupat per canviar la visió que els joves en edat d'accedir al mercat de treball tenen sobre els llocs de treball que genera aquesta activitat laboral. Els joves creuen que són tasques dures, poc flexibles, presencials cent per cent, que no preveuen el desenvolupament d'una carrera professional i que les polítiques d'empresa no premien el treballador. Consideren fins i tot que tot es redueix a ser conductor i, encara que aquest és un perfil professional molt important, no és l'únic que es necessita per cobrir les vacants tasques que comporta gestionar una activitat logística", explica Damián Matute, director de la plataforma de recursos humans TDRJobs. El 2023, el sector de la logística va generar 94.700 llocs de treball, 5,6% de la població activa a Espanya, segons l'Informe de Tendències Salarials 2024 de Randstad Research, que també apunta a un increment dels sous del voltant del 3%, de mitjana, per a mig milió d'empleats. Es tracta d'un sector a l'alça: el 2022, el valor econòmic mundial del sector logístic va fregar els 8.000 milions de dòlars dels EUA i es preveu que, el 2030, aquest valor econòmic superi els 18.000 milions.

Aquesta i altres problemàtiques s'abordaran a la propera edició del SIL, la fira d'internacional de logística, transport, intralogística i supply chain que se celebrarà a Barcelona, ​​entre el 5 i el 7 de juny. Organitzada pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), aquesta edició acollirà representants de 93 països d'arreu del món, amb 650 empreses participants -un 35% internacionals-.

El delegat especial de l'Estat al CZFB, Pere Navarro, ha destacat aquest dijous que “en aquesta edició les empreses participants presentaran un total de 176 novetats en exclusiva mundial, una xifra que ens indica, per una banda, que el sector està fent un gran esforç per guanyar en eficiència, optimitzar processos i avançar en matèria de sostenibilitat, i de l'altra, mostra la solidesa i el prestigi del SIL com a punt de trobada on es reuneix any rere any tot el sector per conèixer les darreres tendències i novetats que marcaran el present i el futur de lactivitat logística”. Navarro ha recordat també que "el SIL tindrà un impacte econòmic a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana de més de 50 milions dʻeuros durant els tres dies de la seva celebració".

El delegat especial de l'Estat al CZFB, Pere Navarro, y la directora general del CZFB, Blanca Sorigué.

Noves qualificacions

Fonts del sector admeten que la transformació tecnològica i, per tant, laboral per la qual travessen la major part de les empreses requereix perfils professionals amb noves habilitats, com les relacionades amb les tecnologies de la informació, l'enginyeria i la sostenibilitat. Damián Matute es reafirma en la idea que en els departaments de logística de les empreses i en les companyies estrictament operadores de logística hi ha un ampli ventall de perfils professionals altament qualificats i amb un gran impacte en el desenvolupament i el creixement del negoci. Es tracta de vacants -inclosa la de conductor- que exigeixen que el treballador tingui competències en el seu àmbit. Com a exemple, Matute explica la importància dels gestors de les rutes logístiques que han d'administrar les flotes de vehicles que tenen en circulació les empreses. "Maximitzar i optimitzar les rutes, els temps de recorregut i descans dels conductors, la flexibilitat del transport... ocupar-se correctament d'aquestes funcions redueix els costos i genera més rendibilitat a l'empresa", concreta, alhora que destaca que el coneixement de les eines digitals que hi ha al mercat per a aquest tipus de tasques és fonamental. "Els professionals que es dediquen a la gestió de les càrregues logístiques manipulen aplicacions que es basen en instruments de navegació, comunicacions internes i externes, previsions climatològiques... una infinitat d'efectes col·laterals que impacten directament en l'execució de les rutes", afegeix el responsable de TRDJobs. Les competències d'aquests professionals no han de ser únicament tecnològiques, sinó que també els correspon tenir capacitats resolutives perquè el transport està sotmès constantment a "mil imprevistos que cal resoldre al moment, amb rapidesa i destresa."

Camions carregant mercaderies en una plataforma logística. TDRJobs

Camioners de Sud-amèrica

El portal TDRJobs, que s'ha especialitzat en la recerca de personal que vol treballar com a conductor al sector de la logística, coneix els problemes que tenen les empreses per trobar personal adequat. Per això, saben que la recerca de camioners és un capítol a part. És una professió amb un alt grau d'envelliment, per la qual cosa el nombre de persones que es jubilen cada any és difícil de cobrir "perquè les condicions són dures i els salaris no han evolucionat d'acord amb la revalorització del mercat de treball", s'ha perdut poder adquisitiu i restat capacitat d'estalvi, exposa Matute. L'informe mundial sobre salaris, Global Wage Report, elaborat per l'Organització Internacional del Treball, esmenta al sector del transport com un dels principals sectors en els quals es concentren llocs de treball amb una escassa retribució econòmica i molt per sota dels que es perceben en un altre tipus d'activitats industrials.

Davant de l'escassetat d'oferta de mà d'obra de persones residents en Espanya, les empreses de transport per carretera contracten en origen, generalment a Romania i Bulgària -com ja es feia fa anys-, però hi ha una nova variable per tenir en compte: la contractació en països sud-americans, malgrat que els tràmits de contractació per a aquests casos s'allarguen entre 9 i 12 mesos. És un problema a què "no veiem una solució ràpida perquè mentre va disminuint l'oferta de mà d'obra, el sector del transport no deixa de créixer i l'activitat de repartiment d'última milla, encara més", afegeix.

De manera similar es pot analitzar la tasca dels treballadors de magatzem. "Ja no estem parlant d'una persona que es limita a carregar caixes o a transportar paquets amb el carretó", insisteix Matute i evidencia que "ara un magatzem té un nivell de digitalització i robotització altíssim, amb eines que serveixen per a la seva organització i operativa, per la qual cosa els llocs de treball cal cobrir-los amb personal que tingui coneixements tècnics avançats.

Sous a partir de 46.000 euros

Un tot just informe de la consultora de recursos humans Randstad exposava que els perfils professionals amb més remuneració del sector de la logística i el transport són el director d'operacions, el director comercial i el director de la cadena de subministrament o supply chain, amb un sou que se situa entre els 55.000 euros i els 85.000 euros bruts a l'any. Rere aquests perfils, se situa el KAM o director de comptes de l'àrea comercial, amb una remuneració que de mitjana se situa en els 57.500 euros bruts a l'any, el responsable d'operacions (49.000 euros) o un executiu de vendes (46.500 euros).

Segons l'informe de Randstad, en línies generals, els sous del sector de la logística i el transport se situen a Madrid i Barcelona entre un 10% i un 20% per sobre d'altres ciutats. No obstant això, en places on el sector té un pes important, com Saragossa o Bilbao, alguns perfils professionals poden tenir una remuneració superior, com per exemple el director comercial, que en ambdues ciutats mostra una cotització mitjana de 72.000 euros bruts a l'any per a perfils amb més de sis anys d'experiència.

Catalunya, un pol d'atracció

Catalunya s'ha convertit en un territori cada vegada més atractiu en la logística, i els agents del sector són conscients d'això. No és estrany que, en els últims anys, Catalunya, i especialment la seva capital, s'ha erigit en un referent logístic a Europa. La seva importància és tal que el sector logístic a Catalunya ja supera el 14% del PIB, segons dades recollides per l'Observatori de la Logística realitzat per Cimalsa, convertint-se així en el segon territori europeu on el sector logístic té més pes, únicament per darrere dels Països Baixos.

Els principals players del sector el saben, i no dubten a apostar i invertir-ne cada vegada més en Catalunya. Un exemple d'això és que el sector logístic català va tancar el 2023 amb una inversió propera als 400 milions d'euros, segons dades de CBRE; així com amb una contractació de gairebé 600.000 metres quadrats. Es tracta d'una xifra situada molt per sobre de la mitjana registrada en els últims anys, que s'acostava als 239 milions d'euros; convertint-se així en un dels tres millors exercicis en la història.

"El món de la logística a Catalunya té, en aquest 2024, un any clau per consolidar alguns dels reptes d'innovació", exposa Toni Vázquez, director de comptes d'Evercom. La transformació digital en tots els processos logístics, un millor ús de la intel·ligència artificial, optimitzar i automatitzar la cadena de subministrament i augmentar la mà d'obra qualificada, són alguns dels desafiaments que les empreses del sector han d'assumir per ser més competitives, eficients i productives.

Catalunya i Barcelona com a hub logístic i tecnològic líder a Europa, també tenen importants desafiaments per reforçar la seva fortalesa i atractiu logístic, adverteix Vázquez. Comenta la necessitat d'aplicar solucions eficients per maximitzar les operacions, com la robotització i l'automatització, una cosa que és essencial per minimitzar el seu problema endèmic de la falta de terra logístic, de la mateixa forma, que ho seria una ajuda més gran, per part de l'Administració Pública, per a l'agilitació de permisos i reconversió de sòls industrials. Així mateix, traslladar l'ADN de Barcelona, en la captació i retenció de talent, fent de la logística un sector més atractiu, especialment per als més joves.

Vázquez recorda que la sostenibilitat és un altre dels grans reptes del futur de la logística. "L'ascendent auge de l'e-commerce ha motivat amb escreix a l'expansió de la logística, però també ha afectat a la nostra manera de viure. És necessari fabricar de manera més local, i comptar amb una cadena logística més propera al consumidor, amb la qual reduir l'empremta", defensa.

La logística sostenible és una realitat i necessitat que no pot ser ignorada, i per a això és fonamental la consolidació de la transformació digital, la minimització de quilòmetres buits i l'aplicació de pràctiques de desenvolupament sostenible en benefici de les persones, societat i el planeta de tots, afegeix el director de comptes d'Evercom.