El 73,51% de les empreses espanyoles no veuen viable la implantació de la jornada de quatre dies, una opinió que també comparteixen el 61,46% dels autònoms. Aquestes xifres contrasten amb l'opinió dels empleats, ja que per a dos de cada tres (el 66,59%) sí que és possible la implantació de la jornada de quatre dies amb manteniment de salaris, percentatge que cau al 50,69% en el cas dels aturats, segons es reflecteix al nou informe d'Infoempleo i Grup Adecco.

Setmana laboral de quatre dies

En l'estudi Infoempleo Adecco: Ofereix i Demanda d'Ocupació a Espanya es destaca que el 41,53% dels negocis enquestats argumenta una falta de marge de benefici per mantenir els salaris amb millor jornada, mentre que treballadors i aturats que no veuen viable la jornada de quatre dies consideren que el motiu es deu al fet que "les empreses no estan per la feina d'assumir aquella jornada".

Altres motius que les firmes enquestades donen per no implantar la jornada de quatre dies són la falta de marge de productivitat per amortitzar una jornada a la setmana (27,97%) i la impossibilitat de cobrir la jornada del cinquè dia amb altres treballadors a temps parcial (18,64%).

Contractacions a Espanya

Paral·lelament, l'informe reflecteix que la meitat de les empreses diu que mantindran les seves plantilles tal com estan ara, mentre que un 31,79% es planteja realitzar noves contractacions al llarg d'aquest any, la qual cosa representa un 2,2% més que l'any anterior. Tanmateix, sis de cada deu empreses (60,93%) creu que l'evolució de l'ocupació serà pitjor que el 2022 i només un 6,62% confia que les coses "aniran a millor" en els pròxims mesos.

Respecte als acomiadaments, l'11,92% de les companyies consultades declara que farà acomiadaments, un 3,97% farà retallades salarials i l'1,32% restant diu que sol·licitarà entrar/ampliar l'ERO o ERTO. D'altra banda, un 69,54% de les empreses tem que l'increment dels costos pugui arribar a suposar un greu perill per a la continuïtat del seu negoci, un 62,91% creu que tindrà problemes a causa de la crisi energètica, i un 41,06% tem que no es reactivi el consum a causa de la inflació.

En el cas dels treballadors, l'ocupació es veu amb més optimisme, ja que el 51,97% dels consultats assegura no témer en quedar-se sense feina aquest any, però un 43,58% considera que el mercat laboral evolucionarà a pitjor aquest 2023, mentre que un 36,85% preveu que sigui similar al viscut l'any passat, i només un 19,57% creu que serà millor.

Edatisme laboral

Segons l'enquesta, un 41,95% dels professionals que busquen feina pensen que tenen "poques possibilitats o cap" de trobar-lo i, entre les principals raons que argumenten, un 40,66% dels aturats no assegura que l'edat continua sent el principal obstacle a què han d'enfrontar-se, una opinió que compartia el 29,70% el 2020. El 13,28% creu que l'estat general de l'economia és una gran barrera per assolir el seu objectiu de trobar feina aquest any, mentre que un 11,90% pensa que les empreses no busquen perfils com el seu, i un 7,16% opinen que els falta experiència.

A l'informe també es destaca que un 43,71% de les companyies considera que oferir horaris flexibles pot ser una de les mesures més eficaces tant per sortir de la crisi com per millorar la seva competitivitat, i un 31,13% creu que oferir una retribució variable seria també una bona mesura per atreure talent, així com una millora substancial de les condicions de feina (24,50%) i oferir la possibilitat de teletreballar (21,85%).

Reducció del teletreball

Respecte al teletreball, un 66,23% confirmen que actualment no faciliten als seus empleats la possibilitat de teletreballar i, d'elles, un 31,79% esgrimeix com a motiu que la naturalesa de la seva activitat no els permet utilitzar aquesta fórmula. Respecte als treballadors, un 72,69% confirmen que durant l'any passat el seu negoci ja no els ha facilitat la possibilitat de teletreballar, mentre que un 27,31% sí que han comptat amb aquesta opció.

L'opció de la feina presencial també guanya en el cas dels autònoms (60,94%) davant el remot (39,06%) i la raó principal que donen és que prefereixen anar al lloc de treball per socialitzar i poder conèixer personalment els clients (67,52%).