Només una de cada tres empreses espanyoles tenen un pla d'igualtat, tal com va publicar dilluns passat ON ECONOMIA, encara que és obligatori. Només un 24% (7.889) de les que estan obligades (totes les de més de 50 treballadors, fins a un total de 32.314) el tenen actiu, mentre que un 7,7% (2.500) l'estan negociant. La realitat és doncs pitjor que la percepció de les treballadores, ja que una de cada tres consideren que les mesures d'igualtat en la seva empresa són "insuficients", mentre que el 20% afirma que la seva empresa no duu a terme cap mesura, segons un informe d'Infojobs publicat aquest dimecres 8 de març, Dia Mundial de la Dona Treballadora.

La valoració, amb tot, és "positiva" per a Infojobs, ja que en comparació amb l'any anterior, gairebé sis de cada deu treballadores creuen que són "suficients", davant el 57% de fa un any, informa Europa Press.

Per edats, el 49% dels treballadors amb edats compreses entre els 55 i 65 anys han assegurat que les mesures són suficients, alhora que el 61% dels empleats d'entre 16 i 24 anys, que també les consideren aptes.

Entre les mesures d'igualtat de gènere més demandades han destacat els programes de conciliació familiar i laboral, seguit de les mesures per garantir la igualtat de salaris en un mateix lloc i els plans de promoció que garanteixin la igualtat d'oportunitats. InfoJobs ha posat de manifest que els joves de 16 a 24 anys han demandat qüestions relacionades amb la protecció davant l'assetjament laboral.

Percepció salarial

Un altre informe, en aquest cas d'Hayes, posa de manifest que el 71% de dones consideren que el seu salari no és conforme al treball que realitzen, segons la Guia del Mercat Laboral 2023 de la consultora, que assegura que el percentatge d'aquesta qüestió en els homes es queda en el 62%.

Segons la guia, gairebé la meitat de dones (45%) no estan satisfetes amb l'equilibri i la conciliació entre la seva vida personal i laboral. Davant de la mateixa pregunta, gairebé set de cada deu homes (69%) es mostren satisfets per això.

En aquest sentit, la directora comercial nacional d'Hays, Noelia De Lucas ha argumentat que un nombre "significatiu" de dones han d'acollir-se a una reducció de jornada" per aconseguir conciliar i atendre les càrregues familiars. Especialment en les que tenen càrrecs directius, que segons De Lucas, majoritàriament "han sacrificat aspectes com el temps familiar, de lleure o fins i tot la salut mental."

No obstant això, la directora comercial d'Hays considera que l'actual és un moment "de transició" perquè les generacions més joves "valoren el seu dret a tenir un equilibri familiar, personal i professional".

Respecte a les possibilitats de progressió laboral, la guia Hays, assegura que només una de cada quatre dones (25%) consideren tenir possibilitats de creixement professional el 2023, mentre que la xifra d'homes puja fins al 34%.

Dificultat per als préstecs

També les dones emprenedores acaben relatant dificultats a l'hora d'invertir. Un 5% de les emprenedores catalanes han pogut accedir a capital de fons d'inversió per tirar endavant un negoci, mentre que els préstecs bancaris no arriben a l'1%, segons un informe de la Generalitat publicat aquest dimecres per l'Agència Catalana de Notícies (ACN).

La font de finançament habitual de les dones emprenedores sol ser els mateixos estalvis (52,2%), la venda d'un negoci anterior (30%) o préstecs d'amics i familiars (11%). En canvi, el paper del món del capital risc o 'capitals de risc' dominat per homes i poques inversores és molt més reduït. "Com a dona t'enfrontes a la invisibilitat davant dels fons d'inversió", assenyala Arroyo.

Les start-ups estan majoritàriament liderades per homes, amb tan sols un 20% de projectes amb dones fundadores a Espanya el 2022, segons detalla el 'Mapa de l'Emprenedoria' que elabora South Summit. D'aquests, només un 6% tenen només dones fundadores, davant el 59% que tan sols compten amb creadors homes.

A més, les empreses emergents espanyoles que inclouen almenys una dona a l'equip fundador dona són el 33%, vint punts percentuals per sota de la mitjana europea (52%).

Segons assenyalen les mateixes emprenedores, la manca de casos d'èxit femenins als sectors que més inversió estan captant ara mateix, com els tecnològics, i la tendència a emprendre en àmbits com la salut o les cures són algunes de les barreres per aquestes dones que busquen finançament.

De fet, només el 2% d'emprenedores impulsen projectes vinculats en les noves tecnologies, molt per darrere dels serveis professionals (38%) o del comerç (36%), segons un estudi realitzar per MicroBank, el banc social de CaixaBank i fet públic aquest dimecres.