Management i renaixement. Es poden relacionar? Segons el consultor i expert en innovació i gestió de talent, Xavier Marcet, sí. "S'està gestant un big bang empresarial similar al del renaixement del segle XV, que va suposar un punt i a part en el progrés de la humanitat. El que denominem management humanista". "Necessitem un nou renaixement en un moment de sobredosi de tecnologia on hem d'emfatitzar el paper de les persones en les organitzacions", apunta Marcet en una entrevista a aquest mitjà.
Juntament amb l'economista Javier García publiquen Management Humanista, un llibre en el qual fan bandera que "les persones han de ser al centre" i en el qual asseguren que el management "s'enfronta a un nou renaixement". Per als autors, vivim en moments "complexos" i en models de gestió en procés d'esgotament. "Igual que en el renaixement es va emfatitzar la centralitat de les persones en un context de teocentrisme, el management humanista ressalta la centralitat en un món cada vegada més determinat per la tecnologia. Però no ens confonguem. Res contra la tecnologia. Simplement, sentit comú. Vivim un moment que requerirà un gran equilibri entre persones i tecnologia", recorda Marcet.
"Les persones són l'actiu diferencial de les empreses, no un recurs"
Però, què és el management? Per a l'autor i professor barceloní, el management és pensament, és acció, és gestió de les persones i és innovació. "Al final, el management humanista és el contrari del management populista. El management necessita més intel·ligència i no tanta testosterona", defensa.
I el paper de la tecnologia? "És evident que la tecnologia és imprescindible, però el protagonisme és de les persones", matisa. "Les persones són l'actiu diferencial de les empreses, no són un recurs". "Clar que darrere de l'humanisme hi ha la voluntat de la dignitat de les persones, però és que a més no veiem cap altre camí per mantenir a les empreses competitives que tenir a la seva gent realment compromesa amb projectes que valguin la pena", indica l'expert en innovació i gestió de talent.
"La humilitat és la nova intel·ligència"
"L'objectiu del llibre és multiplicar les empreses competitives i amb sentit social. Busquem que hi hagi més líders compromesos, ambiciosos en els seus projectes i humils en el fet personal". Què és un bon líder? Per a Marcet, un bon líder és aquell que escolta, que sap prendre decisions difícils, que dona raons i sentit als seus arguments i que promouen que hi hagi més confiança que por. "Liderar és servir, no servir-se".
A més, en el llibre es posa èmfasi en la humilitat. És fonamental? "Avui dia la humilitat és la nova intel·ligència". Marcet considera que els líders han de compaginar l'ambició en els projectes amb la humilitat personal. "La humilitat és la capacitat de continuar aprenent dels altres. Necessitem líders humils".
Claus per ser un bon líder
L'escriptor posa com a exemple a Adriano Olivetti, el fabricant italià de màquines d'escriure. "Adriano Olivetti va saber combinar l'ambició en els seus projectes i la humilitat. Va ser un gran exemple de com ajuntar la creació de valor corporatiu amb el valor social". En aquesta línia, el professor barceloní reclama més empresaris tipus Adriano Olivetti i menys directius estil el bon patró. "Més autenticitat i menys cinisme, més valor i menys ostentació". Més enllà d'Olivetti, l'autor posa en relleu la figura de Mercè Sala, expresidenta de Renfe, i al sacerdot i ideòleg i promotor de les empreses cooperatives de la Corporació Mondragon, José María Arizmendiarrieta.
Finalment, el consultor reclama a Management humanista "líders inspirats en el renaixement, que sàpiguen fer créixer les seves empreses perquè saben fer créixer les persones".