El rènting. és a dir, l'opció de llogar un cotxe a llarg termini a canvi del pagament d'una quota mensual que inclou totes les despeses de manteniment del vehicle, el servei d'assegurança i complementari de reparacions, la matriculació i la gestió de multes, és una de les opcions preferides dels clients actuals a l'hora d'adquirir un vehicle. De fet, malgrat no ser la primera opció, sí és la que creix més en el darrer any. En total, aquest parc de vehicles arriba als 882.242 matriculacions, és a dir, un increment del 7,06% sobre el mateix període de 2022 durant els seus primers sis mesos.
El pes del canal empresa
Les dades s'han presentat aquest dijous des de CASA SEAT, a Barcelona, on l'Associació Espanyola de Renting de Vehicles ha subratllat la importància predominant de les empreses, però també dels particulars. De fet, les grans empreses han incrementat en aquest primer semestre un 9,13%. I gràcies a l'aposta d'aquests, la facturació ja arriba als 3.861,42 milions d'euros, un 11,84% més respecte el 2022. Però més enllà de les xifres globals, també hi ha la percepció que alguna cosa està canviant. Les grans empreses incrementen el nombre de clients un 6,91%, amb 200 clients nous que suposen el 4,69% de l'increment. Les petites empreses creixen un 3,21%, amb el nombre més alt absolut de creixement, 3.375 nous clients, és a dir, un 79,19% del creixement total. Les persones físiques, autònoms i particulars han caigut un 0,21%, amb 271 clients menys.
José-Martín Castro Acebes, president de l'Associació Espanyola de Rènting de Vehicles, va valorar aquests resultats del sector del rènting: "El rènting ha tancat un excel·lent primer semestre de l'any, registrant un increment en les seves xifres de parc del 7,06%, consolidant un pes al mercat proper al 27% i amb un increment del nombre de clients de l'1,68%. Tot i aquests bons resultats, hem d'esmentar una lleu caiguda en les xifres d'autònoms i particulars, explicada per les conseqüències que ha tingut, durant el passat exercici, la manca d'oferta de vehicles, com a conseqüència de la crisi de fabricació. Una crisi que ja està en vies de solucionar-se, i que, conclosa, donarà suport al camí de creixement del rènting en tots els segments de clientela, ajudant també a normalitzar els lliuraments de recanvis,cosa que agrairan enormement els tallers reparadors i, especialment, els clients".
Segons una enquesta que la mateixa Associació ha aportat, el 34% de les persones que estan en procés d'adquisició d'un vehicle ja es planteja el rènting. El 21% que finalment s'ha decidit per la compra recent, també admet que s'ho ha plantejat fins al final. I en el client final, la percepció de la digitalització en aquesta mena d'ofertes, ha estat la motivació per escollir una opció que no és, en cap cas, la tradicional dels darrers temps. Per tot plegat, els empresaris del rènting reunits entorn l'AER titllen aquest servei com "el producte més aspiracional de la mobilitat actual". I, en paral·lel, ja s'aventuren i aspiren a tancar l'any amb un ritme de matriculacions igual al de l'any 2019, previ a la pandèmia per convertir-se en "el primer canal de l'automoció que, en efecte de volums, superi els estralls ocasionats per la pandèmia".
Exclosos del Pla Moves
Per això, des de l'AER també lamenten que un producte amb l'atractiu que les xifres demostren, no s'hagi inclòs en les ajudes del Pla Moves. En concret, sobre la deducció del 15% a l'IRPF (fins a 3.000 €) més que donen aquests ajuts sobre el preu de compra d'un elèctric. Precisament, en aquesta modalitat, les energies alternatives com els elèctrics, híbrids, gas o hidrogen, suposen el 34,22% del mercat del rènting, davant un 32,14% del passat 2022. Actualment, es poden deduir el 15% a l'IRPF, els turismes (M1) fins a 9 places (incloent-hi la del conductor). Han de ser elèctrics purs (BEV), elèctrics d'autonomia estesa (EREV), híbrids endollables (PHEV), de cèl·lules de combustible (FCV) o híbrid de cèl·lules de combustible (FCHV). Però també hi ha en altres mobilitats com els quadricicles o les motos que tenen opcions, si no venen a través de rènting.