El vehicle privat, entenent com a tals turismes, motocicletes i bicicletes d'ús privat, representa més de la meitat (52%) dels 5.700 milions de trajectes que es realitzen anualment a Catalunya, segons dades de l'Associació Nacional de Venedors i Reparadors de Vehicles (GANVAM), presentats avui en el marc de l'Automobile Barcelona, que s'està celebrant a Fira Barcelona fins diumenge.
Un acte que també s'ha celebrat conjuntament amb la patronal catalana Fecavem i l'espanyola Faconauto on tots han demanat la unitat del sector. Especialment, el president de Fecavem, Jaume Roura, que ha fet un clam cap als governs i tota l'administració per avançar en l'electrificació, però també ha donat la mà als fabricants Anfac per demanar que aquests i el sector que representa, la distribució, trobin més punts d'entesa.
Cotxe vs. Tren
Les dades de la patronal GANVAM mostren com Catalunya aglutina el 17% dels 33.400 milions de desplaçaments que es realitzen en l'àmbit nacional, sent el cotxe el vehicle privat més utilitzat en cobrir un de cada tres trajectes. Una dada que es pot comparar amb l'estat i les deficiències que presenta el transport públic. Així doncs, els retards als trens de Rodalies han propiciat que es perdin 850.000 desplaçaments, la qual cosa equival a 520.800 hores o 65.000 jornades laborals completes tan sols des de principis d'any, segons un darrer estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona. Segons l'estudi, la xarxa ferroviària catalana necessitaria inversions de 45.000 milions d'euros per pal·liar aquest dèficit. En aquesta mobilitat privada, el tren passa a tenir un valor nul, segons l'estudi.
Les motocicletes, per la seva banda, van cobrir el 16% dels trajectes a Catalunya, davant el 6% del total nacional, cosa que evidencia que les dues rodes s'alcen en aquesta regió com una de les solucions de mobilitat més utilitzades pels ciutadans. En un context com l'actual, en què la mobilitat privada conviu també amb la mobilitat com a servei, Ganvam identifica que el 3% dels 1.800 milions de trajectes que es fan en cotxe a Catalunya es cobreixen amb solucions de carsharing.
Impacte a Espanya
Aquestes solucions de mobilitat compartida suposen, a parer de Ganvam, una oportunitat de negoci per al sector de la distribució de vehicles. En concret, la patronal del sector calcula que, dels 15.450 milions d'euros anuals que la mobilitat com a servei generarà al sector de la distribució de vehicles, solucions de mobilitat suposaran un volum de negoci proper als 2.700 milions d'euros per a les pimes de la distribució català. En concret, Ganvam identifica cinc models de negoci perquè el sector de la distribució de vehicles puja a l'onada de la mobilitat com a servei: subscripció de vehicles (carsharing, mobilitat compartida); venda de productes i serveis relacionats amb la mobilitat elèctrica (accessoris i serveis de recàrrega); instal·lació i manteniment de programari i maquinari, sabent que més del 82% dels conductors es mostra procliu a connectar el seu vehicle; la "paquetització" i venda de dades (serveis de mobilitat personalitzada, manteniment predictiu, etc.); economia circular: reutilització de bateries i recondicionament de vehicles.