L'automoció s'ha reunit al saló Automobile Barcelona per celebrar la jornada "El moment de la descarbonització i l'electrificació", de la mà de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC) i la Patronal Catalana de la Distribució d'Automoció (Fecavem). La trobada s'ha celebrat en un moment clau per a l'automoció, on ambdues patronals, juntament amb la resta dels integrants de la cadena de valor, han insistit en la necessitat de reclamar al govern i al conjunt de l'administració mesures que permetin avançar en l'electrificació i complir, d'aquesta manera, amb els objectius de descarbonització exigits per Europa i potenciar l'entrada del vehicle electrificat en el mercat nacional.
Raquel Sánchez admet alguns entrebancs
La cloenda de la jornada ha comptat amb la participació de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez. Durant la seva intervenció, la ministra ha ressaltat que Espanya ha d'estar al cap en l'electrificació, donada la importància de la indústria de l'automoció "segon fabricant europeu i novè a escala mundial".
La ministra ha reconegut que s'han produït "colls d'ampolla" i ha assaltat l'esforç que està realitzant la indústria per a la transformació del parc mòbil. "Estem decidits a acompanyar aquesta indústria en la seva reconversió". A més, ha remarcat que "ens hi juguem molt perquè els fabricants decideixen on fabriquen".
L'exemple de Portugal
Espanya, com a segon fabricant d'automòbils europeu que contrasta amb el ritme de l'electrificació, es troba a la cua juntament amb Romania i veu com rivals propers, com Portugal, estan passant molt per davant amb una fiscalitat més laxa i àgil en la tramitació de llicències per punts de recàrrega o aposta per a les ajudes en aquest motor. Així doncs, durant el darrer any, l'indicador global d'electromobilitat (que valora la penetració dels vehicles electrificats i la instal·lació d'infraestructures de recàrrega d'accés públic) ha assolit una valoració total de 15,3 punts, fet que suposa un creixement de 3, 5 punts respecte de l'any anterior.
El retard s'evidencia de manera més pronunciada en comparar-nos amb Europa, on la mitjana dels països se situa en un total de 33,7 punts sobre 100, amb un augment de 7 punts. Al grup capdavanter, països com Alemanya, Països Baixos o el Regne Unit creixen per sobre de la mitjana europea, destacant també el cas del ja citat Portugal, que gràcies a una fiscalitat i mesures enfocades a afavorir el desenvolupament de l'electromobilitat el situen al mateix ritme que la mitjana a Europa, havent accelerat el ritme de desenvolupament. Mentre que Espanya, amb prop de 15 punts per sota de la mitjana europea, se situa al mateix nivell de desenvolupament que països com Hongria, República Txeca o Itàlia.
El Govern de la Generalitat demana més ajudes de l'Estat
Per la seva banda, la trobada ha estat inaugurada per Enrique Lacalle, president de l'Automobile Barcelona, i Albert Castellanos, secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya. Lacalle ha volgut destacar la importància del fòrum per tractar els problemes que tenim per fer possible la transformació, "la necessitat d'ampliar la xarxa de punts de recàrrega i el greu de tenir un parc superenvellit, amb una mitjana de més de 13 anys". Per la seva banda, Castellanos ha comentat que en aquest "moment clau" per a la indústria cal "accelerar l'impuls de l'electrificació", ja que "el model actual no és sostenible" i "ens estem quedant enrere a Europa". La jornada ha comptat amb dues ponències i una taula rodona per abordar la situació actual de la indústria de l'automoció cap a la mobilitat zero emissions i analitzar les perspectives de mercat en el seu canvi cap al vehicle electrificat i de baixes emissions.