L'article 66.1b de la llei espanyola recull que "queda prohibida la realització, per part dels operadors, de trucades telefòniques no sol·licitades pel consumidor i/o usuari amb l'objectiu o efecte de promocionar o vendre béns o serveis". És a dir, a partir d'aquest dijous, queden prohibides les trucades comercials, conegudes com spam.
La gran pregunta és si deixarem de rebre trucades d'aquesta mena. La resposta és no, de fet, hi ha diverses excepcions a tenir en compte, principalment que hagis donat el teu consentiment abans per a la realització d'aquestes trucades, que tinguis una relació contractual amb aquestes empreses o que la trucada procedeixi de fora d'Espanya, malgrat que després aquestes últimes puguin ser perseguides.
Les excepcions
A més, hi ha trucades no sol·licitades, com per exemple les enquestes de l'Institut Nacional d'Estadística que se seguiran rebent ja que la legislació estableix que podem continuar rebent trucades sense avís previ sempre que la seva realització sigui imprescindible per a interessos vitals del ciutadà o es pugui argumentar que hi ha un interès públic. És el cas de les d'INE, campanyes de sensibilització o algun altre tipus de trucada relacionada amb investigacions.
A partir d'aquí, les trucades comercials que no han estat sol·licitades, a través del Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), publica avui una circular de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) que clarifica el dret dels usuaris a no rebre aquest tipus de trucades comercials i els criteris amb què actuarà aquest organisme en aplicació de la Llei General de Telecomunicacions, que ha incorporat canvis substancials per poder fer aquest tipus de trucades.
Com tramitar-ho?
En concret l'article que recull el dret dels usuaris a no rebre trucades amb fins comercials quan no han estat sol·licitades serà aplicable i ha precisat que ja només es podran fer si existeix un consentiment previ del propi usuari per rebre aquest tipus de comunicacions. Si detectes que has rebut una trucada comercial que no has sol·licitat, hauràs d'acudir a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, l'organisme encarregat de vetllar pel compliment d'aquesta llei.
Pots presentar una reclamació des de la seva pròpia web. Tot i això, l'AEPD convida primer a posar-te en contacte amb l'entitat responsable proporcionant models específics. En cas de dubte, podeu consultar el vostre servei d' Atenció a la Ciutadania, trucar al telèfon 900 293 183 o formular la consulta a través de la seu electrònica de l'Agència.
Les empreses que incompleixin aquesta llei podran ser multades per sancions de fins a 100.000 euros per a les faltes lleus, i fins a 20 milions d'euros per als casos més greus. Però el perjudicat no rebrà cap recompensa.