El bitcoin, la criptomoneda més popular i cotitzada del mercat, s'enfonsa més del 6% aquest divendres i cotitza per sota dels 80.000 dòlars, en un moment d'incertesa al mercat davant dels nous aranzels anunciats pels Estats Units per als béns de Mèxic, el Canadà i la Xina. A les 7.50 hores, el bitcoin baixava el 6,24%, fins als 79.021,62 dòlars, encara que minuts abans ha arribat a tocar un mínim diari en els 78.975,62 dòlars.

D'aquesta manera, la criptomoneda s'allunya dels màxims històrics que va assolir el passat 20 de gener, en 109.241 dòlars, coincidint amb el començament de la presidència de Donald Trump als Estats Units. L'analista Javier Cabrera explica que el bitcoin segueix pressionat "pels temors generats després del hackeig a un dels principals exchanges del sector la setmana passada", el que se suma a la incertesa ja existent al mercat.

Ja aquest dimarts, la criptomoneda més popular i cotitzada del mercat va arribar a registrar un descens de més del 6%, amb el que va perdre el nivell dels 90.000 dòlars. A primera hora del matí, el bitcoin va baixar fins als 88.239 dòlars, amb una caiguda del 6,08% respecte al tancament del dia anterior.

Entrada en vigor de MiCa

A començaments d'any va entrar en vigor MiCa, la nova regulació europea per a les criptomonedes. Després d'anys de negociacions, el Banc d'Espanya va deixar d'inscriure el gener les noves empreses en el seu registre de criptos per l'entrada en vigor del Reglament sobre criptoactius (MiCA, per les seves sigles en anglès) a la UE i el començament del període de transició a Espanya per implementar aquesta nova normativa. Si bé es donava la possibilitat als estats membres de la UE d'aplicar un període transitori de 18 mesos (fins a l'1 de juliol de 2026) per adaptar-se als canvis, a Espanya el termini és de 12 mesos, fins al 30 de desembre de 2025.

El Banc d'Espanya té des de 2021 un registre en el qual hi ha d'haver inscrites totes les entitats que prestin serveis de canvi de moneda virtual per moneda fiduciària i de custòdia de moneders electrònics. Amb la implementació de la normativa, serà la CNMV la que passarà a encarregar-se d'autoritzar les empreses criptos a Espanya. També hi ha la possibilitat que una altra autoritat europea doni la llum verda i l'empresa sigui posseïdora d'un passaport que li permeti operar a Espanya.

A tancament d'any, el registre de Banc d'Espanya tenia més de 130 empreses registrades, la major part d'elles amb seu al país, però també procedents dels Països Baixos, Alemanya, Àustria, Regne Unit o Luxemburg, entre altres Estats.