"Si el meu millor amic em pregunta quin cotxe s'ha de comprar, li diré que si vull conservar l'amistat d'aquí a sis mesos, millor no respondre res tot d'una". Aquesta ha estat tota una declaració d'intencions del president de Fecavem, Jaume Roura, que conjuntament amb el director general d'Anfac, José López-Tafall, han presentat la jornada matinal d'aquest divendres "El moment de la descarbonització i l'electrificació" des de l'Automobile Barcelona.
El ritme que marca la UE
El saló internacional s'obrirà al gran públic a partir d'aquest cap de setmana, però la jornada d'avui ha servit per debatre entre diferents actors socials i polítics sobre el model d'automoció que Catalunya i el conjunt d'Espanya han de liderar amb la data del 2035 marcada en el calendari, quan la Unió Europea preveu prohibir la venda de cotxes de combustió.
La incertesa que genera actualment la transició dels motors tèrmics als més sostenibles, com l'híbrid, l'elèctric o l'hidrogen, està comportant un mal de cap al comprador final. I, tornant a l'inici, des del món de la distribució, representada per Fecavem, i la fabricació, amb Anfac, han demanat més ajudes públiques i una entesa de tots els actors de la cadena de valor per trencar amb la incertesa actual.
Per la banda del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, han llançat un missatge de calma i veuen el got mig ple: "Si hi ha incertesa també és bo perquè significa que el comprador té més opcions que mai d'escollir què vol. I no us preocupeu que tothom podrà comprar la tipologia de motor que vulgui", ha subratllat Jaime Moreno, director general de Transport Terrestre del Ministerio. Un missatge, en positiu, que no tothom veu per igual.
Què diuen els sindicats?
Des de Fecavem, consideren que la data del 2035 cal allargar-la fins al 2050 i des dels sindicats també adverteixen que cal assegurar la sostenibilitat ecològica, però també laboral de tots els treballadors de la cadena. Rafael Guerrero, responsable de mobilitat de la Federación de Industria de CCOO: Des del Brasil, companys dels sindicats d'aquest país ens diuen que a Europa ho estem fent molt bé, podem ser pioners, però sense quedar-nos enrere". Cal tenir en compte que, actualment, l'automoció dels Estats Units i l'auge de la Xina està situant-se al capdavant i deixa Europa en posicions inferiors.
El problema dels carregadors elèctrics
L'altre gran aspecte és la dels punts de recàrrega. L'empresa privada de Wallbox, ha subratllat que és perfectament possible instal·lar aquests espais a les llars, però cal una fiscalitat més laxa i ràpida per concedir permisos. "Durant el 2022, la infraestructura de recàrrega d'accés públic ha assolit els 18.128 punts de recàrrega, cosa que en comparació de l'any anterior suposa 4.717 nous punts de recàrrega", ha subratllat Iván Tallón, Country Manager de Wallbox. L'augment registrat el darrer any és insuficient per assolir l'objectiu marcat per al 2022 de 45.000 punts de recàrrega d'accés públic, necessaris per donar cobertura a l'objectiu del PNIEC. Igualment, al ritme actual serà difícil assolir els objectius indicats al Pla de Recuperació Transformació i Resiliència marcats pel Govern espanyol que fixen per al 2023 entre 80.000 i 100.000 punts de recàrrega d'accés públic i 250.000 vehicles electrificats.
La pregunta té tantes respostes com condicionats hi ha, però les dates i la pauta que marca Europa permet una transició de poc més d'una dècada que permetrà continuar convivint totes les combustions actuals que coneixem. Des de l'Automobile Barcelona s'ha posat a la disposició en el Pavelló 8, a l'estand de Fecavem, una pantalla tàctil que permet respondre, a través de quatre senzilles preguntes, a aquesta qüestió.