El Barça va guanyar ahir el seu primer títol de la temporada, en la qual cosa per a molts és el començament d'una nova era per a l'entitat blaugrana. La realitat és que el triomf d'ahir va valer perquè el club català donés un cop a la taula per tot el que va suposar: el primer trofeu de Xavi com a entrenador del primer equip, el protagonisme dels joves de la Masia, i guanyar al màxim rival. El Barça es va imposar per tres gols a un davant d'un Reial Madrid sense idees.
El club barceloní va guanyar ahir molt més que un títol. I és que, la victòria culer també va tenir protagonisme en l'entorn de les criptomonedes. Des de fa temps, l'esport i les plataformes de criptoactivos caminen de la mà. El sector dels actius electrònics ha vist en el futbol una oportunitat d'augmentar el seu negoci. Al cap i a la fi, els qui veuen l'esport rei és un públic similar a qui mostra interès per les criptomonedes. I és per això per la qual cosa les criptos n'han apostat tant pel futbol.
Diversos clubs tenen la seva pròpia 'cripto'
Per això les grans entitats futbolístiques, com el PSG, Manchester City, Atlètic de Madrid, o el mateix Barça, compten amb els seus propis actius. Malgrat que la dinàmica dels tokens dels clubs de futbol és similar a les de les criptomonedes 'clàssiques', les primeres responen davant de paràmetres diferents. És cert que influeix l'entorn econòmic, ja que, al cap i a la fi, si els inversors compten amb menys capacitat adquisitiva, aixòs inverteixen menys.
Fins i tot això, el token del Barça, com el de qualsevol club, es mou de moment de l'equip. És a dir, les victòries, guanyar un títol, una lesió, o que la directiva fitxi un important jugador, són alguns dels factors que poden agitar a l'alça o a la baixa la cotització d'aquestes criptomonedes. I amb la victòria del Barça d'ahir davant del Reial Madrid, el fan token de l'equip català va emergir fins als nivells més alts dels últims dos mesos.
Una alça del 6% en menys de dues hores
A les 20:00 h d'ahir, hora en què començava el partit, el fan token del Barça cotitzava a 4,33 dòlars. Una hora i 20 minuts després, amb el gol de Pedri, que en aquell moment posava el tres a zero a favor del Barça, la cripto del club barceloní ascendia fins als 4,60 dòlars. És a dir, en menys d'una hora i mitja, el fan token del Futbol Club Barcelona va créixer més d'un 6%. Després d'això, i amb el xiulet final, el valor de l'actiu es va asseure sobre els 4,53 dòlars, la qual cosa va suposar un creixement proper al 5% en tot just dues hores.
El Barça Fan Token es va moure gràcies a la victòria del club. A més del resultat favorable per a l'equip català, guanyar el Madrid en una final de la Supercopa d'Espanya, va cridar encara més l'atenció dels inversors. Per això la cripto va créixer fins i tot un 6% en menys d'una hora i mitja. Es tracta d'un moviment ràpid, fruit de l'interès inversor sobre la cripto del club. Malgrat que actualment el valor ha baixat fins als 4,46 dòlars, la victòria de l'equip ha servit per donar-li una mica de vida a un actiu que des del passat 18 de novembre no sabia el que era créixer.
El fan token segueix per sobre dels nivells que marcava a començaments del partit. En les últimes 24 hores marca un creixement proper al 2,50%. I davant de la dinàmica positiva del club, i amb una hipotètica nova victòria el pròxim 19 de gener en Copa del Rei davant la Ceuta FC, és probable que la cripto sigui com el fanalet en verd encès.
Com es va veure amb el partit d'ahir, aquests actius es mouen en funció dels esdeveniments del club. Els fans token mostren alts i baixos molt ràpids, donats en períodes de temps molt curts. Per això el mercat és atent als fets del partit.
Des de quan té el Barça la seva pròpia cripto?
L'entitat culer té la seva pròpia criptomoneda des de mitjans de febrer de 2020. Malgrat que el Barça Fan Token té prop de dos anys, són diversos els aficionats que desconeixen de l'existència d'aquests actius. L'empresa que està després dels tokens dels equips de futbol és Chilliz, propietària de Socios.com.
Aquesta empresa va a calar de ple en l'entorn Barça, ja que va ser una de les protagonistes de les famoses palanques de Laporta. El president del club, veient el delicat estat de salut de l'economia del Barça, va decidir vendre part dels drets d'algunes àrees de l'entitat per treure diners, els quals han estat invertits en jugadors i a rebaixar el deute. Chilliz va desemborsar prop de 100 milions d'euros pel 24,5% de Barça Studios l'agost de 2022.
Per a què serveix el Barça Fan Token?
Lluny d'això, la presència de Socios.com en el Barça data de febrer de 2020, quan ambdues parts van acordar un patrocini esportiu amb què el club va llançar la seva pròpia criptomoneda. Chilliz descriu els fans tokens com a "actius digitals dissenyats perquè els fanàtics dels esports de tot el món puguin interactuar amb els seus clubs a través d'enquestes, participant en aquestes i així obtenint recompenses". La idea d'aquest fan token és que els aficionats que inverteixen en ell tinguin veu en l'entitat.
En aquell moment, ambdues parts van acordar el llançament de 40 milions d'unitats. La major part dels ingressos anirien destinats al club, tal com va comentar Alexandre Dreyfus, CEO de Chilliz, a Bloomberg. Havent passat prop de dos anys, el $BAR (tiquet del Barça Fan Token) costa 4,46 dòlars, i ha llegat a valer més de 53 dòlars, màxim històric de la cripto arribat el passat 14 de març de 2021.
Les criptomonedes també tenen cabuda en els esdeveniments esportius més importants. Amb la victòria del club català davant el Reial Madrid a la Supercopa d'Espanya, el Barça Fan Token va emergir, situant-se en nivells no visitats en els últims dos mesos. El fet que els clubs de futbol tinguin la seva pròpia cripto és un indicador del pes de la tecnologia blockchain i del calat que ha tingut en els últims anys malgrat els desastres ocorreguts al mercat de les criptomonedes.