En la darrera jornada del congrés internacional ISE, s'han donat més detalls de Digital Impact, l'exposició que a partir del mes d'abril portarà els grans referents de l'art digital a nivell mundial a la ciutat de Barcelona. El lloc escollit serà el Museu del Disseny, entre el 27 d'abril i el 27 d'agost. Però aquesta exposició comptarà amb les diferents col·laboracions, en paral·lel, del Liceu, LOOP Barcelona, Casa Batlló, HacTeBCN i, especialment, el mateix Sónar.

De fet, la cita vol ser un punt de trobada de l'art plàstic més transgressor, de la mateixa manera que ho ha aconseguit el Sónar amb la música i convertir la capital catalana en un pol turístic de les avantguardes artístiques en tots els nivells. La carta de presentació de la cita, certifica que "estem envoltats de pantalles, de núvols de dades i de presències online, i la tecnologia és un llenguatge que s’entremescla amb el nostre". D'aquesta primera conclusió, destaca que "som persones tant físiques, com digitals, aprenem cada dia a existir en tots dos mons" i, per tant, "cal conèixer el mirall d'allò que som en l'àmbit digital".

@peinadomarta
@peinadomarta

16 artistes internacionals

L’exposició comptarà amb 16 artistes de trajectòria global els quals han creat una ciutat que representa el passat, el present i el futur de l’art i del disseny digitals, i que permetrà al públic reflexionar sobre el paradigma digital a través de 16 obres, la majoria creades per a la mostra. L’objectiu és ambiciós, el Disseny Hub es vol convertir en un pati de joc on el públic podrà experimentar a través de tecnologies avançades, elements visuals, videogràfics (CGI), algoritmes i codis, entre d’altres.

Del cartell destaca Quayola que presenta Storms, una sèrie d’obres videogràfiques que amplien la investigació per part de Quayola de la tradició de la pintura paisatgística explorant-ne la substància pictòrica a través de tecnologies avançades. O també Refik Anadol, amb la Machine Memoirs. Una especulació visual basada en les màquines sobre els intents de la humanitat d’explorar les seves profunditats, revelant així les intrincades connexions entre la foscor i l’espai i creant un univers de dades alternatiu de formes abstractes.

Digital Impact és una exposició dirigida per Pep Salazar i comissariada per Héctor Ayuso (amb Oriol Pastor al comissariat tècnic), un projecte impulsat pel Disseny Hub Barcelona, dirigit i produït per OFFF i amb el suport del Departament de Cultura, l’Ajuntament de Barcelona i la col·laboració del Sónar+D, l’IDEAL. Centre d’Arts Digitals de Barcelona, HacTe i NewArt Foundation. El preu de l'entrada va dels 11 als 13 euros, depenent l'edat i altres característiques. 

Música, art i llums

En paral·lel, les experiències immersives basades en la digitalització, prenen força aquest cap de setmana, també a Barcelona amb Llum BCN. Barcelona torna a brillar amb més força que mai amb una nova edició del festival que tindrà lloc d'aquest divendres 3 al 5 de febrer amb un munt d'instal·lacions i propostes pel Poblenou. Metaversos. Tot i que l'univers artístic encara era obra d'experts i experts, els artistes digitals s'han convertit en la pedra angular del luxe 3.0. Ja sigui el disseny d'actius digitals, l'ús de noves tecnologies com la IA per potenciar les creacions a través de l'art generatiu, experiències immersives en què el disseny de jocs és essencial.

Les propostes d’aquesta edició plantegen noves icones urbanes postcarboni energèticament autosuficients, com Another Moon del col·lectiu coreà Kimchi and Chips, una “segona lluna” que flotarà sobre el parc Central del Poblenou dibuixada per làsers alimentats exclusivament amb energia solar. L’holandès Thijs Biersteker, un dels artistes europeus que més eficaçment està utilitzant les tecnologies per produir nous imaginaris per a la transició energètica, convoca l’aire a We Harvest Wind, una escultura cinètica interactiva alimentada per forces eòliques.

L’aire que flota sobre Barcelona també serà l’escenari en què se situïn altres projectes del festival, com Atmospheric Lighthouse, una visualització en temps real de tot allò invisible que conté l’atmosfera de la ciutat i que convertirà la pell completa de la Torre Glòries en una gran banderola.

On està el benefici?

En aquesta reconversió de l'art, també s'ha donat la volta al punt de vista de la gestió dels seus beneficis econòmics. I ja hi ha les primeres plataformes de repartiment de guanys on es garanteix que el propi artista, a part de saber pintar de forma digital, també sàpiga gestionar el valor del seu art via online. Així doncs, un exemple el trobem amb la plataforma Tonic, als Estats Units, que té l'objectiu de traduir (i vendre) la seva obra a un públic interessat en disseny per a la llar. El gir? Els dissenyadors d'interiors estan convidats a la festa. El que volen, dins el món digital, és crear espais segurs pel client o col·leccionista, però també per l'artista. I generar, d'aquesta manera, interès i potencial econòmic en aquesta nova manera d'entendre l'art.