La patronal dels fabricants espanyols d'automoció, ANFAC, ha publicat els resultats definitius del 2022 que tanquen amb millores respecte el 2021 i mostren una tendència a la recuperació més immediata, malgrat la crisi de microxips i energètica que ha minvat la producció, que el camí que han seguit les matriculacions i els distribuïdors de vehicles representats per FACONAUTO.
Així doncs, des d'ANFAC han confirmat aquest dijous que la fabricació de vehicles es recupera i registra un creixement del 5,8% el 2022 en comparació de l'any anterior. En concret, s'han produït 2.219.462 unitats durant el passat exercici que responen a una millora dels fluxos de les matèries primeres i un augment de la disponibilitat de microxips els darrers mesos de l'any. Pel que fa al mes de desembre, s'han fabricat 175.245 unitats, fet que suposa un 18,9% més que el mateix mes del 2021.
Felicitat continguda
Malgrat tot, la patronal llança un missatge de prudència. "Tot i la millora dels últims mesos, el sector continua reticent davant els problemes d'aprovisionament intermitents a les fàbriques, que han mantingut en suspens la indústria durant l'últim any. Així mateix, els fabricants alerten del nou coll d'ampolla produït pels problemes de distribució de vehicles tant per mar com per carretera, que podrien limitar-ne la capacitat exportadora aquest any", subratlla la patronal espanyola en un comunicat.
Vehicles més fabricats
Per tipus de vehicle, la fabricació de turismes ha registrat 139.628 unitats al desembre, un 24,1% més que el mateix mes del 2021, mentre que per a l' acumulat de l'any arriba a 1.785.432 unitats (+7,4%). Per la seva banda, la producció de vehicles comercials i industrials ha registrat un augment del 2% en comparació del desembre del 2021 amb un total de 35.617 unitats i en el tancament del 2022 aconsegueix 434.030 unitats produïdes que suposa una reducció del 0,4%. Pel que fa a les exportacions, durant el 2022 , s'han enviat fora de les nostres fronteres un total de 1.881.164 unitats , un 3,3% més que el 2021 . Al mes de desembre, les exportacions han registrat un augment del 16,2% en comparació del mateix mes de l'any anterior, fins a un total de 148.434 unitats exportades.
El negoci de l'exportació
Tot i les dades positives de final d'any, novament, Anfac recorda que "el ritme de producció i la capacitat d'exportació de les fàbriques s'han vist afectades per la crisi dels microxips i la incertesa econòmica conseqüència de la guerra d'Ucraïna. En aquest context, els mercats fora de les fronteres europees han experimentat un creixement superior al d'Europa, que no aconsegueixen recuperar els nivells que tenien abans de la pandèmia". L'últim mes, les destinacions a Europa han representat el 89% dels enviaments de vehicles , amb un augment del 12,2% en comparació del mateix mes de l'any anterior. Al TOP 5 de destinacions, França, Alemanya, Itàlia, el Regne Unit i Turquia continuen encapçalant el rànquing. Pel que fa als principals mercats europeus durant l'any, representen el 69,4% de les exportacions després de registrar un augment interanual del 7,6%. Tot i això, el pes de les exportacions a la Unió Europea ha baixat 5,5 punts percentuals.
Per tot plegat, el percentatge en positiu tampoc és vist com un gran triomf. “El sector de l'automoció observa amb prudència una certa millora, tot i que això no vol dir que s'hagi aconseguit una recuperació, ni creiem que suposi un canvi de tendència. En tot cas, estem en volums amb 600.000 vehicles produïts menys que el 2019. La indústria automobilista continua afectada pel context econòmic, l'escassetat dels microxips i els problemes de distribució, cosa que posa de manifest la importància d'avançar en la consolidació de la transformació del sector cap a l'electrificació i la nova mobilitat per recuperar el lideratge en mobilitat anterior a la pandèmia", conclou el director d'Anfac, José-López Tafall.
Per què les matriculacions punxen?
Cal recordar que la patronal espanyola Faconauto es va fixar arribar a les 830.000 vendes durant l'any 2022 i s'han quedat pel camí, a gairebé 17.000 unitats d'aconseguir-ho. El mateix ha passat en el cas de Catalunya que no ha arribat a les 105.000 unitats que la patronal catalana Fecavem s'havia marcat. Els empresaris del sector coincideixen amb un aspecte: planificar a partir d'ara més el curt termini i deslligar-se del llarg ja que els canvis sobtats dels darrers temps porten a un canvi de perspectives sobtades.
Un altre aspecte a tenir en compte en la comparativa entre vehicles fabricats o matriculats, respectivament a Espanya, és que dins els matriculats el comportament no és tan igual entre una tipologia o altra, com sí passa en el món de la fabricació. I tenim exemples concrets. Pel que fa a les matriculacions per canals, reflecteixen el marc del mercat general, on els condicionants econòmics han llastat les vendes a particulars amb una lleu caiguda de l'1,7% per al total de l'any, amb 366.364 unitats venudes. Per part seva, el canal d'empreses, malgrat la caiguda registrada al desembre, aconsegueix tancar l'any amb un increment del 4,1% i 348.144 matriculacions. Pel que fa a les matriculacions de vehicles comercials lleugers sumen un total de 119.506 unitats el 2022 que suposa un descens notable del 21,3% respecte a l'any passat. Tot i això còmput general, l'últim mes ha aconseguit millorar les xifres amb un increment del 12,4% de les vendes, fins a assolir les 12.184 vendes. Pel que fa a les vendes per canals, tots pateixen una forta caiguda amb reculades del 31% i 38,6% en les vendes a autònoms i llogadors, respectivament.
"Hi ha demanda, però els terminis d'entrega són llargs"
Fonts consultades per ON ECONOMIA conclouen que cal fer una radiografia més general i no entrar en les peculiaritats. Així doncs, des de la patronal catalana Fecavem, consideren que ni la fabricació ni les matriculacions, amb variacions més o menys positives, "es poden considerar unes bones dades pel 2022, però cal posar de relleu un context generat per moltes crisis a la vegada que s'ha acabat superant". D'aquesta manera, en el cas de les matriculacions, si les dades han estat més negatives és perquè formen part de la cadena de valor final i aquests, marcats per tots els problemes que es puguin derivar de la falta d'alguns components, recullen qualsevol problemàtica i ocasionen retards d'entrega. En canvi, en la fabricació, des dels seus components fins al vehicle complet, hi ha una majoria de la cadena que no és tan depenent de l'altra. A la vegada, en la banda de les matriculacions, també es posa de relleu una dada optimista: "Si el problema han estat els terminis d'entrega, significa que el mercat i la seva demanda continuen sent alts, tan sols cal esperar que les crisis, especialment la de subministrament, millori per poder donar resposta" al que l'usuari o client final reclama.