Les accions de la multinacional Ferrovial SE, resultat de la fusió consumada aquest divendres del grup amb seu social i matriu als Països Baixos, han tancat avui a la borsa d'Amsterdam a 29,98 euros per acció, un 1,06 % més que el preu de referència amb què va aterrar al mercat de valors neerlandès, informa l'agència EFE, un pas que consolida el seu anhelat camí cap als Estats Units.

La cotització de la firma d'infraestructures, que ha fluctuat lleugerament al llarg d'aquesta primera jornada a Amsterdam, ha assolit el seu màxim minuts abans del tancament de la borsa neerlandesa.

La fusió -que suposa l'absorció de la societat matriu del grup, Ferrovial, per la seva filial Ferrovial International (FISE)- és efectiva des d'aquest divendres. Les seves accions apareixen amb l'ISIN NL0015001FS8 i el símbol FER en l'Euronext Amsterdam.

Ferrovial va aterrar a la borsa neerlandesa amb un preu de referència de 28,92 euros per acció, que corresponia al preu al tancament del mercat d'ahir. Els seus títols cotitzen ara simultàniament a Espanya i els Països Baixos.

Ferrovial ha negociat avui en Borses i Mercats Espanyols (BME) més de 98 milions d'euros en 3.629 operacions, mentre que a Euronext Amsterdam la xifra ha estat de més de 8.088.381 d'euros en 298 operacions.

El 28 de febrer, Ferrovial va comunicar que anava a traslladar la seva seu social d'Espanya als Països Baixos i cotitzar a Amsterdam com a pas previ a fer-ho a la borsa nord-americana, però aquest va anunciar va causar un gran enrenou, especialment en el Govern espanyol, que va intentar pressionar la companyia perquè desistís d'aquesta decisió.

Finalment, els accionistes van ratificar el 13 d'abril amb una voluminosa majoria els plans de trasllat del grup, fundat en Espanya el 1952.

"Mai no sortirà d'Espanya"

Coincidint amb l'aterratge de Ferrovial a Amsterdam, el conseller delegat del grup, Ignacio Madridejos Fernández, va assegurar que la companyia "mai no sortirà d'Espanya" i va subratllar que no va negociar amb el Govern neerlandès abans d'establir la seva seu social a Amsterdam perquè no té intenció de "pagar menys impostos dels que acostuma".

Madridejos, en una entrevista amb el diari neerlandès FD, ha explicat que la fusió és "un pas lògic per a una empresa que continua internacionalitzant-se", i que "aviat" serà més fort als Països Baixos i als Estats Units, la qual cosa va considerar "en definitiva, bo per a Espanya i per als espanyols" de l'empresa.

"Espero que, si això es fa més evident per a tothom, puguem tornar a tenir una bona relació amb el govern espanyol", ha subratllat. El primer contracte que Ferrovial vol aconseguir als Països Baixos és la construcció del nou reactor nuclear mèdic a Petten (nord-oest), del qual la licitació està encara en curs.

"El meu objectiu és que siguem una autèntica empresa espanyola, una autèntica neerlandesa i una autèntica americana. Tinc moltes ganes d'estar present als tres països on tenim les nostres oficines principals. Crec que és important fer una contribució positiva a les societats als països on som ubicats", ha assenyalat Madridejos Fernández al mateix mitjà.

El clima empresarial

Tanmateix, la nova aventura de Ferrovial arriba en un moment d'escepticisme per al món empresarial als Països Baixos: al voltant del 23 % de les grans empreses neerlandeses i el 33 % de les internacionals estan considerant traslladar les seves activitats a l'estranger.

Aquests percentatges han alarmat al Govern neerlandès, que va veure com en els últims dos anys s'escapaven dues de les seves grans joies, la petroliera britànica Shell i la multinacional de productes de cura personal, també britànica, Unilever.

En el Rànquing de Competitivitat Mundial publicat per l'escola suïssa d'administració IMD, Països Baixos va descendir dues posicions en només un any, mentre que l'Enquesta Nacional de Clima Empresarial 2023 mostra que el 60% de les pimes asseguin que el clima empresarial en aquest país s'ha deteriorat en els últims cinc anys. Com a resultat, almenys el 30 % considera que Països Baixos ja no és prou atractiva per invertir.

L'associació empresarial VNO-NCW també va admetre "una caiguda en l'atractiu empresarial a causa d'un règim tributari menys solidari amb les companyies", va assenyalar a EFE Henk Volberda, professor d'Estratègia i Innovació de l'Escola de Negocis de la Universitat d'Amsterdam.

El febrer passat, la comunitat empresarial neerlandesa es va reunir amb el primer ministre Mark Rutte i set ministres per discutir el clima empresarial. Encara que creuen que Països Baixos "és raonablement bona" per fer negocis, hi ha punts de preocupació, com les pujades d'impostos a les empreses, la fragmentació social i la lenta burocràcia.