L'Ibex-35 ha iniciat la sessió d'aquest dimarts amb caigudes de l'1,17% que posen en risc els 13.200 punts, afectada per la guerra comercial iniciada pels EUA després de la imposició d'aranzels a Mèxic, el Canadà i la Xina, i les represàlies anunciades per aquests dos últims països. Wall Street i Àsia també han tancat amb pèrdues i Europa, ha obert en vermell.
El President nord-americà ha confirmat que els aranzels del 25% a Mèxic i el Canadà entraran en vigor avui després que la Casa Blanca posposés la mesura amb la condició que ambdós països demostressin avenços en la lluita contra el tràfic de fentanil i la seguretat fronterera. En conseqüència, el primer ministre del Canadà, Justin Trudeau, ha respost que aplicarà aranzels de represàlia als productes nord-americans.
Del seu costat, el Govern de la Xina ha anunciat l'aplicació d'aranzels addicionals de fins i tot 15% a importacions dels principals productes agrícoles nord-americans com el pollastre, el porc o la soja, després que Trump hagi augmentat d'un deu a un 20% les taxes a productes xinesos.
Sota el pla macroeconòmic espanyol, a primera hora d'aquest dimarts s'ha conegut que l'atur va baixar en 5.994 persones el segon mes de l'any, fins als 2,59 milions, la seva menor xifra en 17 anys, mentre la Seguretat Social va aconseguir el seu segon millor febrer des de 2007 després de guanyar 100.340 afiliats.
Al terreny empresarial, CriteriaCaixa, el braç industrial de la Fundació La Caixa, ha anunciat que entrarà en el capital de Veolia després d'adquirir un 5%, i comptarà amb un representant en el seu consell d'administració, en el marc d'un acord de participació estable en l'accionariat i en els òrgans de govern de l'empresa francesa de gestió d'aigua, energia i residus.
En els primers compassos d'aquesta jornada, els ascensos més grans dins de l'Ibex-35 se'ls anotaven Indra, que pujava un 1,82% en l'obertura, i Redeia (+0,29%), mentre que en el costat dels descensos sobresortien Banc Sabadell, que es deixava un 2,58%, i BBVA (-2,09%).
Les principals Borses europees també obrien en 'vermell', amb caigudes de l'1,39% per a Frankfurt, de l'1,29% per a París, del 0,92% per a Milà i del 0,59% per a Londres. En l'obertura del mercat borsari, el preu del barril de petroli de qualitat Brent, referència per al Vell Continent, se situava en 70,66 dòlars, un 1,34% menys, mentre que la Texas queia un 1,13%, fins als 67,60 dòlars.
Al mercat de les divises, la cotització de l'euro davant el dòlar es col·locava en 1,0496 'bitllets verds', en tant que al mercat de deute, l'interès exigit al bo a 10 anys escalava fins a 3,097%.