L'Ibex-35 ha iniciat la sessió d'aquest dilluns, l'última del mes de març, amb una caiguda del 0,66%, el que ha portat el selectiu madrileny a situar-se en els 13.221,9 punts cap a les 9.00 hores, en una setmana marcada per l'entrada en vigor a partir de dimecres de les mesures anunciades pel president dels Estats Units, Donald Trump, en matèria aranzelària.
La setmana arrencarà amb les dades de PMI manufacturers de la Xina aquesta jornada, juntament amb la inflació alemanya, mentre que demà serà el torn del PMI manufacturer de la zona euro i la dada d'inflació dels Vint. A més, dijous se li prendrà el pols complet a l'economia europea amb les dades del PMI compost, alhora que divendres es coneixerà l'atur dels Estats Units, en el marc de la guerra comercial iniciada per Trump després de la seva tornada a la Casa Blanca, que passa per la implementació d'aranzels.
En aquest context, Trump ha defensat que els aranzels imposats fa una setmana als països que comprin petroli o gas a Veneçuela "ja han tingut un fort efecte", després que el seu govern hagi revocat aquest cap de setmana els permisos i exempcions concedides a diverses empreses petrolieres, inclosa Repsol, per exportar cru des del país llatinoamericà.
De fet, Repsol queia més d'un 2,6% en l'obertura del mercat borsari, entorn de les 9.05 hores, fins a situar-se en 12,13 euros per acció. Fonts de la companyia consultades per Europa Press han confirmat que han rebut la carta de l'Administració nord-americana en la qual comunica la revocació del permís per a l'exportació de petroli veneçolà. La decisió de Washington inclou a la petroliera nord-americana Global Oil Terminals, propietat del milionari del Partit Republicà Harry Sargeant III; a la francesa Maurel et Prom i la ja esmentada Repsol, segons tres persones coneixedores de la qüestió citades per Bloomberg. Aquestes companyies hauran de posar fi a les seves operacions a Veneçuela abans del 27 de maig, expliquen les fonts.
IAG i Repsol lideraven els descensos en l'obertura
En els primers compassos de la sessió, els ascensos més grans dins de la Borsa se'ls anotaven Enagás (+0,83%) i Endesa (+0,7%), mentre que en el costat dels descensos, sobresortien IAG (-5,93%) i Repsol (-2,45%).
Les principals Borses europees també obrien en vermell, amb caigudes de l'1% per a París, del 0,9% per a Milà i Frankfurt, en cada cas, i del 0,85% per a Londres.
En l'obertura del mercat borsari, el preu del barril de petroli de qualitat Brent, referència per al Vell Continent, se situava en 732,58 dòlars, un 0,25% menys, mentre que la Texas queia un 0,32%, fins als 69,14 dòlars. Al mercat de les divises, la cotització de l'euro davant el dòlar es col·locava en 1,0846 'bitllets verds', en tant que al mercat de deute, l'interès exigit al bo a 10 anys escalava fins al 3,306%.