Inditex és un fenomen únic en el panorama borsari espanyol, ja que la seva mida deixa molt lluny la resta de valors hispans. La firma fundada per Amancio Ortega pels volts del 1975, amb la primera botiga de Zara, té un valor en borsa (capitalització) de 162.315 milions d'euros, mentre el seu immediat seguidor, la multinacional elèctrica Iberdrola, capitalitza per 83.435 milions d'euros, poc més de la meitat. Un altre referent de la seva mida s'aprecia davant els gegants de la banca espanyola i internacional (Santander, BBVA i CaixaBank): comprar tot Inditex costaria més que aconseguir les tres entitats, que valen juntes 161.255 milions d'euros.

També ocupa un bon lloc en el rànquing dels grans valors europeus. Només el superen les firmes de luxe LVMH, Hermès, LÓreal i les tecnològiques ASML i SAP. Així, ocupa un destacat sisè lloc a l'índex EuroStoxx 50.

La multinacional amb seu a Arteixo ha ofert una revalorització meteòrica en els seus 23 anys de camí al mercat d'accions. Va començar a cotitzar a 14,7 euros per acció el 2001, però corregint l'split (desdoblament d'accions de cinc de noves per cada una antiga) suposa un preu de 2,94 euros per títol davant els 52 euros en els que es mou actualment. Un inversor pacient hauria multiplicat per gairebé 18 els diners invertit aquell 2001: mil euros serien ara 17.600 euros.

Però els últims quatre anys, després de la pandèmia, han estat claus en l'evolució borsària d'Inditex. A tancament del 2020, la multinacional de la moda valia 81.175 milions d'euros i ara dobla aquesta quantia. El 2020 va ser un any difícil ja que el benefici va baixar el 70% per l'enclaustrament del Covid-19, fins als 1.106 milions d'euros, davant els 3.639 milions que havia obtingut el 2019. Els resultats acompanyen la forta revalorització borsària. A tancament del 2023, la firma propietat d'Amancio Ortega guanyava 5.381 milions i en els primers sis mesos de l'actual exercici (últimes dades publicades) havia aconseguit 2.768 milions amb un creixement del 10% respecte a igual període de l'any anterior.

Uns beneficis que han recolzat en tot moment les fortes pujades de l'acció i que ho continuaran fent mentre continui la seva marxa ascendent. Inditex és el distribuïdor de moda més gran del món, amb set formats comercials -Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho i Zara Home -que compten amb 5.667 botigues i venda online a 215 mercats. La singularitat del seu model de negoci global rau en la plena integració de botiga i online amb flexibilitat i col·leccions úniques per atendre els canvis que demanden els clients. La primera botiga Zara va obrir el 1975 a La Corunya (Espanya), lloc en què va iniciar la seva activitat el grup i en el qual es concentren els serveis centrals. Les seves botigues, ubicades sempre en emplaçaments privilegiats, són presents a més de 400 ciutats als cinc continents i són plenament integrades, digitals i sostenibles. El 2021 la venda online va assolir ja el 25,5% del total.

Les previsions dels analistes

Les previsions dels analistes sobre Inditex deixen poc recorregut a l'acció. Consideren que els actuals nivells entorn dels 50 euros per títol mostren una correcta valoració de la companyia, encara que hi ha una notable discrepància segons els estudiosos del valor.

El britànic Barclays Bank és el que més negatiu es mostra amb un preu objectiu de 44 euros, davant els 52 en els que mou actualment. "Bons resultats en el primer semestre, amb una perspectiva positiva per a la segona meitat de l'any. Malgrat això, la valoració actual ja reflecteix molts dels factors positius", assenyala el banc britànic. Goldman, per la seva part, deixa sense potencial la firma creada per Amancio Ortega amb una previsió de 55 euros per acció, encara que manté la qualificació de compra. Preveu una caiguda de vendes a tipus de canvi constant del 3% el 2025, destaca el creixement de la seva caixa, que assoleix els 10.900 milions d'euros. Bank of America dona encara un marge de pujada del 15% a les accions de la firma espanyola de moda fins als 61 euros i ressalta l'alta qualitat i resiliència operativa d'Inditex al sector de consum discrecional. En la mateixa línia, Bernstein eleva el seu preu objectiu a 60 euros, considerant el potencial de marges acumulatius.

"Els resultats s'han situat molt alineats amb les previsions", afirmen els analistes de Renta 4, que han reiterat el seu consell de mantenir el valor, amb un preu objectiu de 49,70 euros per acció. Des de Bankinter, fixen un preu objectiu de 49 euros, i assenyalen que els últims resultats coneguts el setembre passat "baten lleugerament les expectatives", gràcies a un "creixement sostingut i expansió de marges en un entorn difícil".

Malgrat el seu èxit, Inditex enfronta importants desafiaments al mercat actual. Un d'ells és adaptar-se a les demandes de sostenibilitat i als canvis en els hàbits de consum, ja que els consumidors cada vegada exigeixen més transparència i productes responsables. Un altre repte és mantenir-se rellevant i diferenciar-se en un entorn de forta competència amb altres empreses de moda ràpida i grans del comerç en línia com Amazon i Shein.