Wall Street ha frenat la sagnia. Al tancament de la sessió d’aquest dilluns, el tecnològic Nasdaq ha aconseguit tancar en positiu (+0,19%), mentre que les caigudes del Dow Jones (-0,91%) i S&P 500 (-0,27%) s’han quedat per sota del -1%.

Les borses nord-americanes havien obert a la baixa aquest dilluns –per exemple, el Dow Jones industrial ha començat amb una caiguda de prop del 4%–, però quan s’ha conegut la proposta europea sobre aranzels han començat a escalar posicions fins a situar-se en positiu per, immediatament, torna a entrar en territori de pèrdues i, finalment, recuperar-se. Una muntanya russa a expenses de la por i dels moviments especulatius.

Cinc minuts després del toc de campana, el Dow Jones industrial perdia un -3,77%; l'S&P 500, un -3,94%; mentre l'índex tecnològic Nasdaq baixava un -4,17%, després que Wall Street tanqués divendres amb la seva pitjor jornada des del març del 2020, a l'inici de la pandèmia de covid. Tot i això, poc després va començar a remuntar coincidint amb les notícies que arribaven des d'Europa, però l'alegria va durar poc.

En altres mercats internacionals, la Borsa de Tòquio va tancar amb una baixada de gairebé el 8% i el Hang Seng es va enfonsar un 13,2%, la seva pitjor caiguda des de la crisi financera del 2008. A Europa, les principals places europees van obrir amb pèrdues que de mitjana es movien al voltant del 6%, tot i que després han moderat les reculades.

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, Va anunciar aquest dilluns que la Unió Europea ha ofert als Estats Units aranzels "zero per zero" per als béns industrials, encara que també està preparada per respondre amb contramesures al pla aranzelari del president dels Estats Units, Donald Trump, davant de la imposició del mandatari d'implantar un 20% d'aranzels a totes les mercaderies.

Von der Leyen ha reiterat que la UE està a punt per negociar amb els Estats Units per trobar un acord en matèria d'aranzels, però alhora prepara mesures per defensar els seus interessos, incloses contra la desviació dels fluxos comercials. "Hem ofert aranzels zero per zero per als béns industrials, com hem fet amb èxit amb molts altres socis comercials, perquè Europa sempre està a punt per a un bon tracte, així que el mantenim sobre la taula. Però també estem preparats per respondre amb contramesures i defensar els nostres interessos", ha dit en una compareixença juntament amb el primer ministre de Noruega, Jonas Gahr Støre.

"Punt d'inflexió" 

L'oferta d'aplicar tarifes zero de manera recíproca als béns industrials forma part de les negociacions que va mantenir amb les autoritats estatunidenques el comissari europeu de Comerç, Maroš Šefčovič, qui va parlar amb aquestes per última vegada la setmana passada. A preguntes de la premsa, la conservadora alemanya ha assegurat que una oferta en aquest sentit, d'aranzels zero per zero, també va ser presentada i reiterada per al sector de l'automoció, si bé ha explicat que llavors "no va haver-hi una resposta adequada".