Les accions de la multinacional Puig estan a punt de tancar les seves dues primeres setmanes a borsa i no aconsegueixen desenganxar-se clarament del preu de col·locació de 24,5 euros. La rendibilitat en aquests primers passos ronda un 4% en una estrena tan desitjada resulta petita a molts inversors que esperaven més de la sortida a borsa (OPV) més important d'Espanya en gairebé una dècada, i la principal estrena europea de l'any. La companyia juntament amb els seus principals col·locadors, Goldman Sachs i JP Morgan, van optar per vendre les accions al preu més elevat de la forquilla en la col·locació que oscil·lava entre els 22 i els 24,5 euros per títol, la qual cosa suposa valorar el gegant de la perfumeria en els 13.920 milions d'euros.

Puig ha ingressat amb l'operació 2.610 milions d'euros, i encara està pendent el que faci Goldman Sachs amb la seva opció d'adjudicació d'uns altres 390 milions, el conegut com a green shoe que pot ser clau davant de la volatilitat que experimenta el valor. Al green shoe es permet als col·locadors vendre més accions de les previstes, en els casos que la demanda arribi a ser molt més gran del previst i Goldman té 30 dies des de l'estrena borsària per poder comprar i revendre aquestes accions. En les dates prèvies a la col·locació la companyia va manifestar que existia una sobredemanda abundant sobre els seus títols per part dels inversors institucionals, ja que en l'oferta no es va destinar un tram per a accionistes minoritaris.

Aquesta demanda que ha explicat l'èxit de la col·locació, també va ser l'argument de Puig per optar pel preu més elevat de la forquilla i que aixeca les suspicàcies d'alguns gestors que han manifestat les bondats del valor però que sortia una mica cara.

Aquesta és l'opinió de Javier Cabrera, analista de XTB que considera "exigent" el preu de sortida i ho compara amb la sortida a borsa d'Inditex el 2001. "El PER (nombre de vegades que el benefici per acció està contingut en el preu) al qual ha sortit Puig és de 29,9 vegades i un EV/EBIT (resultat de dividir el valor de l'empresa entre el resultat brut d'explotació) de 36,1 vegades, davant les 35,4 vegades beneficis i 24,3 vegades EV/EBIT d'Inditex". I afegeix: Puig "haurà de convèncer els inversors que el creixement de doble dígit dels seus comptes en els últims dos anys no és quelcom conjuntural, sinó que es podrà mantenir en el temps". "En cas de no ser així, podríem veure un ajustament del preu de les accions", si bé "ens sembla una empresa de qualitat que té tots els atributs per tenir un gran acompliment en borsa a llarg termini", acaba.

Puig ha sortit a borsa amb xifres més ambicioses que Inditex el 2021, per la qual cosa ha de mantenir creixements de doble dígit per convèncer

Els experts de Bankinter prefereixen mirar el sector amb el qual competeix la multinacional de la cosmètica i perfumeria i consideren que "el preu de sortida suposa un descompte del 15% davant la mitjana del sector (Estee Lauder, Shiseido, Coty, Interparfums) en termes de Valor d'Empresa (EV)/EBITDA 2023 i del 34% davant el líder del sector, L'Oreal." Per a l'experta del banc, Elena Fernández-Trapiella, encara podria ser més gran el descompte per la qual cosa recomana prendre posicions a Puig per sota dels 31-30 euros per acció.

Els analistes de Freedom Holding es recolzen en el sector del luxe per preveure la marxa de Puig en borsa. El mercat global de bellesa, que inclou els segments de cura de la pell, perfumeria, maquillatge i cura del cabell, ha mostrat una notable resistència davant la recessió econòmica i la incertesa geopolítica. Amb una estimació d'ingressos aproximada de 430.000 milions de dòlars el 2022, el sector ha demostrat el seu persistent atractiu, amb un mercat global del sector que s'espera augmenti un 7% aquest any.

"Malgrat que alguns perceben un preu de col·locació ambiciós -avalat sobre l'actual atractiu d'invertir en el sector del luxe-, no deixa de ser un reflex de la confiança de l'empresa en el seu patrimoni de marca, i en les seves perspectives de futur. Les projeccions del sector presenten un escenari prometedor per al mercat de la bellesa. S'estima que aquest assolirà la impressionant xifra de 580.000 milions de dòlars per a 2027, marcant una trajectòria de creixement notable, a una taxa anual d'aproximadament el 6%", expliquen des de Freedom Holding.

Un altre aspecte a tenir en compte per adquirir accions de Puig és la seva política de dividend. La companyia ha manifestat que té intenció de repartir entre els seus accionistes el 40% del benefici anual (pay-out) en línia amb el que han estat fent quan no cotitzava. Això suposaria una rendibilitat per dividend entorn de l'1,7%, per sota de la mitjana dels valors de l'Ibex 35 i inferior al 2,8% que ofereix actualment Inditex. Tanmateix, seria per sobre d'altres competidors com Hermès o L'Oreal. Sens dubte la carta del pagament a l'accionista no decidirà adquirir accions de la multinacional.

Imant per a altres ofertes

La sortida a borsa de Puig el passat 3 de maig ha trencat la sequera d'estrenes al mercat espanyol i, ha posat a la nostra borsa a l'ull dels inversors internacionals. Un reclam perquè les anunciades sortides al parquet s'acabin materialitzant, quan a més, Puig ha aconseguit col·locar els seus títols al preu més car previst en l'oferta.

Com diuen els experts sempre dependrà de la qualitat i del preu de la companyia que intenti la seva estrena al mercat, però Puig estableix un bon precedent, allunyant els recents temors d'inestabilitat macroeconòmica i de tensions geopolítiques que han retardat aquests debuts. De la llista de possibles batejos borsaris es va baixar a començaments d'abril la firma Astara Mobility, del grup industrial basc Bergé i Consentino que havia anunciat la seva sortida per al passat 25 d'abri.

Europastry i Tendam (Cortefiel i Pedro del Hierro) conformarien les pròximes estrenes –encara sense data- i més endavant Hotelbeds i Cirsa. La panificadora industrial Europastry està en mans de la seva família fundadora, els Gallés, que el 2011 li va vendre un 20% al fons de capital risc espanyol MCH. Ara es reprendrien els plans perquè els propietaris fessin liquiditat i també fixen l'estiu com a data ideal. Alguna cosa més de 2.000 milions d'euros seria la valoració de la firma d'alimentació.

Tendam (l'antiga Cortefiel) també té previst tornar als mercats, després de la seva marxa després de ser adquirida pel capital risc. Actualment, la seva valoració s'acostaria als 2.000 milions d'euros. La firma tèxtil també marca l'estiu com a objectiu de reestrena al mercat d'accions, la qual cosa suposaria una desinversió total o parcial dels fons de capital risc CVC i PAI que porten en la companyia gairebé 20 anys de propietaris.