El sector primari i el transport d'aquest impulsa Port de Tarragona amb un increment notori en el darrer 2022. Així doncs, es tanca amb 30.036.969 tones en tràfic de mercaderies. Amb uns ingressos de gairebé 64 milions d’euros, la pujada arriba fins al 20% més que el 2021. Cereals, pinsos i farines estableixen un nou record històric amb 5,95 milions de tones, superant els 5,76 milions de tones de l'any 2019.

Els moviments de mercaderia general amb 1,61 milions de tones ha aconseguit el segon millor registre del rànquing. No obstant, el resultat total de 2022 se situa lleugerament per sota del de 2021, un 5,1% menys, si fem la comparativa en els tràfics globals marítims i terrestres d’un any i altre.

La importància del sector agroalimentari

Port de Tarragona, de la mà del seu president, Saül Garreta, ho explica per "la porta estratègica que ha comportat ser l’entrada de productes agroalimentaris al mercat peninsular durant l’any 2022, especialment en els últims mesos de l’any". Per al Port de Tarragona, “les xifres de tràfics 2022 segueixen, en general, la línia del conjunt del sistema portuari estatal i, en particular superen els 30 milions de tones, la qual cosa situa el Port de Tarragona entre els 10 ports amb major volum de mercaderies”.

El paper de la crisi global

Els responsables de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) consideren que “són uns bons resultats si tenim en compte els reptes que el Port ha hagut de fer front durant 2022; per un costat, els efectes de la invasió d’Ucraïna per part de Rússia en el tràfic de cereals i de cru de petroli, l’increment del preu de l’energia i la inflació; i per un altre, la situació al hinterland portuari, amb l’aturada d’activitat del principal client de clúster petroquímic de Tarragona durant dos mesos per realitzar inversions per 100 milions d’euros i els efectes en els rendiments derivats de les negociacions per l’adaptació a la nova normativa reguladora de l’estiba”.

El Port de Tarragona és el segon port del sistema estatal en tràfics de sòlids a granel, rere Gijón i davant Castelló. Els sòlids a lloure és el grup de mercaderies que més ha crescut en aquest 2022 arribant als 9,32 milions de tones, la qual cosa significa un increment del 20,4% respecte de 2021. Dins d’aquest grup, el tràfic de cereals i farines han establert un nou record històric amb 5,95 milions de tones, superant els 5,76 milions de tones de l'any 2019.

La importació de cereals ha estat molt important per les males collites a Espanya i França a causa de la sequera i, malgrat la guerra, Ucraïna ha pogut exportar gràcies al corredor alimentari impulsat per les Nacions Unides i gestionat per Turquia. Tant és així que Ucraïna ha estat el principal país d'origen dels cereals amb 1,32 milions de tones (l'any 2021 van ser 762.000 tones), un augment molt significatiu respecte a l’any anterior. El segon origen és Brasil amb 1,23 milions de tones (l'any anterior es van moure 527.000 tones) i, amb xifres menors, Bulgària (245.000 tones), Lituània (227.000 tones), els Estats Units (220.000 tones) i Romania (213.000 tones). 

Projecte sostenible

En paral·lel, el Port de Tarragona vol donar un nou impuls a les infraestructures estratègiques, obrint una nova etapa inversora més sostenible sota el projecte Rumb EcoPort 2027, per aconseguir posar en marxa les infraestructures que permetin fer front als reptes de la diversificació de tràfics, la transició energètica i la transformació econòmica sostenible del Port i del seu hinterland. Rumb EcoPort2027 consistirà en una empenta final a la construcció de les infraestructures estratègiques portuàries i en la posada de les bases per a la transformació del Port en una infraestructura verda i sostenible.