Les accions de l'empresa de cosmètica catalana Puig s'han desplomat un 13,65% en l'IBEX 35 en la jornada borsària d'aquest divendres, coincidint amb la publicació dels resultats econòmics del primer semestre de 2024, els primers comptes que presenta el grup de perfumeria des que es va estrenar a la borsa el mes de maig passat. Al tancament dels mercats, l'acció de Puig Brands cotitzava a 21,2 euros, substancialment per sota del que va ser el seu preu de sortida al mercat, 24,5 euros per acció.

La tònica baixista que ha mostrat aquest divendres és la que va arrossegant durant tota la setmana i culmina els vaivens que l'acció ha patit durant tot el mes d'agost i finals de juliol, a remolc de la volatilitat que, en línies generals, ha marcat al mercat borsari espanyol i mundial. Així, amb l'entrebanc d'aquesta setmana, en la qual l'acció ha perdut un 16,4%, el valor de capitalització del grup de luxe i cosmètica descendeix a 12.045 milions d'euros, a distància dels més de 14.000 milions que li van permetre el seu ingrés en l'IBEX 35, en una meteòrica carrera a tan sols dos mesos de sortir a borsa.

En l'obertura de la sessió, a les 9.35 hores d'aquest divendres, després de conèixer-se els resultats trimestrals que evidenciaven un descens del 27% en els beneficis, les accions de Puig es desplomaven més d'un 11% en borsa. Els comptes semestrals s'han saldat amb un benefici net atribuït de 154 milions d'euros, xifra un 27% inferior a la del mateix període de 2023. En concret, les accions de la companyia queien un 11,16% en l'IBEX 35, fins als 21,81 euros per títol, després d'haver arrencat la jornada borsària amb una pujada de l'1,28%.

En aquest context, la multinacional de cosmètica i fragàncies ha atribuït el descens del seu benefici net als costos de caràcter excepcional derivats de la seva sortida a borsa, així com a les despeses d'adquisicions i fusions i altres ajustaments, que han suposat un import de 84 milions d'euros després d'impostos.

Primers resultats de Puig com a companyia cotitzada

L'ajustament principal ha estat la bonificació extraordinària en efectiu de 94 milions d'euros atorgada a tots els empleats de la companyia amb motiu del seu salt al parquet. No obstant això, el resultat net ajustat de Puig va créixer un 4,8% en el primer semestre de l'any, fins als 238 milions d'euros. L'empresa cosmètica va assolir unes vendes netes de 2.171 milions d'euros en el primer semestre de l'any, un 9,6% més que en el mateix període de l'any passat. Segons ha informat Puig en un comunicat, el seu resultat brut d'explotació (Ebitda) ajustat va ser de 410 milions d'euros, la qual cosa suposa un augment del 7,4%, i un marge de l'Ebitda ajustat del 18,9%. Aquests resultats són els primers de Puig com a companyia cotitzada, després d'haver-se estrenat en borsa el passat 3 de maig a un preu de 24,5 euros per acció, i dins de l'IBEX 35.

Durant la presentació dels resultats als accionistes, el conseller delegat de Puig, Marc Puig, ha valorat que es tracta d'un primer semestre "sòlid" gràcies a les seves decisions "estratègiques". "M'agradaria esmentar que el nostre negoci es gestiona de forma anual i aquest resultat està en línia amb les nostres expectatives per al període, ja que experimentem certa estacionalitat," ha dit.

El negoci de fragàncies i moda representa el 73% de les vendes

El negoci de fragàncies i moda va aportar bona part del negoci, amb 1.598,6 milions, un 10,7% més, mentre que el de maquillatge va generar 334,4 milions, un 1,8% menys, i el de cura de la pell, uns altres 256 milions d'euros, un 25,2% més. En termes de resultat operatiu, el segment de fragàncies i moda va suposar 294,2 milions, un 6,3% superior; per 18,5 milions del de cura de la pell, un 2,8% més, i 0,1 milions del de maquillatge, que va aportar un 98,8 % menys. Puig ha detallat que el negoci de fragàncies i moda va suposar el 73% de les vendes totals, i que la multinacional ja té un 11,3% de quota de mercat global en fragàncies selectives gràcies a la tirada de marques com Jean-Paul Gaultier, Carolina Herrera o Rabanne. Per àrees geogràfiques, la regió formada per Europa, l'Orient Mitjà i l'Àfrica va aportar 1.154 milions en vendes fins al juny (53% del total); 814 milions per l'apartat Amèriques, i 204 milions de la zona d'Àsia-Pacífic.