El Pla Moves III, un ajut públic per fomentar la compra de vehicles electrificats, pateix un gran retard en la seva aplicació i, des d’usuaris finals fins als mateixos centres de distribució d’automoció, han reclamat millores i agilitzar tot el procés.
Així doncs, en el marc de l’Automobile Talks celebrat aquest dilluns per la Patronal Fecavem, el Cap de l'Àrea d'Estalvi i Eficiència Energètica de l’ICAEN, Lluís Morer, ha admès que duplicaran els equips administratius de 15 persones actuals a 30 per aquest mateix mes de juliol. Això farà que puguin accelerar el ritme de pagaments a partir de la tardor que ve.
Una tardor més "àgil"
En aquest sentit, Morer no descarta reforçar, encara més, amb un equip extern i un procés de justificació simplificat que millorarà els temps d’espera. Des de l'ICAEN asseguren que aquest estiu servirà per formar el nou equip que s’incorpori.
El lament principal és la lentitud del procés. Les ajudes actuals del Moves III tenen un tràmit reglamentari previst de 180 dies. Actualment, la patronal de l'automoció Fecavem constata que aquest període pot superar l’any arribant a casos registrats que superen els 500 dies: "Poden esperar pràcticament dos anys", subratlla el portaveu de la patronal, Joan Blancafort. Aquest retard es tradueix en exemples com: si et compres un cotxe amb un ajut de 5.000 euros, fas l’esforç per anar cap a un procés d’electrificació i ho acabes cobrant pràcticament dos anys. Blancafort conclou que "dilatat tant en aquest temps, perd el sentit de l’ajut pròpiament".
Una altra dada que dona una radiografia encara més clara d'aquest retard és que dels 187 milions d'euros d'aquest pla per a Catalunya només s'han pagat al beneficiari 4,6 milions.
Més enllà del reforç anunciat per l'ICAEN, des de Fecavem demanen mesures quirúrgiques com ara que les ajudes siguin directes a través d’una reducció del tipus de l’IVA, amb una deducció sobre l’IRPF o l’Impost de Societats, segons el cas. També s’ha posat de manifest que el termini de 12 mesos en els vehicles d’ocasió queda curt i caldria que també fos vàlid per aquells de fins a 3 anys.
En paral·lel, Fecavem ha valorat positivament les mesures empreses per l’ICAEN, però recorden que "hi ha un efecte embut en la gestió administrativa del pla" i subratllen la responsabilitat que el govern espanyol ha de tenir: "Aquests problemes s’han detectat a Catalunya, però l’aplicació en altres comunitats autònomes també passa. Per tant, cal que el Ministeri para la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, que és el responsable de l’IDAE, replantegi el disseny de circuit administratiu que ha donat, ja que és molt complex i de difícil compliment per part dels gestors d’aquests plans".
Què diu el Pla Moves III?
Des del passat 1 de juny són vigents, principalment, les següents modificacions del programa d’ajuts MOVES III: Ampliació del límit de vehicles per destinatari i el concepte de vehicle elegible. Els vehicles “demo” podran tenir una antiguitat de 9 a 12 mesos i el límit de vehicles “demo” de la mateixa titularitat passa a ser de 30 a 90 vehicles.
Pel que fa al concepte de vehicle elegible, es crea una nova opció: es poden subvencionar els vehicles seminous que tinguin fins a 12 mesos d'antiguitat i que la primera titularitat dels quals haurà de ser del mateix fabricant o d'una empresa de rènting o empresa de rent a car. S’estableix un màxim de 250 vehicles seminous de la mateixa titularitat per convocatòria. Modificació del límit màxim de vehicles per destinatari últim que sigui Comunitat de Propietaris, entitat local o empresa i per a inversions directes, que passa de 50 a 250 vehicles per destinatari últim i any.