El creixement percentual de matriculacions amb el qual es tanca el mes de maig a Espanya ha estat inferior al registrat durant el mes d'abril: tan sols un 8,3% davant el 16% anterior. Però cal tenir en compte que el ritme de producció s'ha accelerat i la bona notícia és que les matriculacions no han parat de sumar d'ençà que va començar el mes de gener.
Així doncs, el mercat de turismes i totterrenys registra al maig un total de 92.025 unitats matriculades. La millora en els ritmes de producció permet respondre amb més agilitat a les comandes procedents dels concessionaris, principalment, dels canals de rent-a-car i empreses, que són les que estan impulsant les xifres.
A partir d'aquí, a expenses del que acabi donant el resultat final anual, el SEAT Arona s'imposa al lideratge dels més venuts en aquests primers cinc mesos i fa la competència a les marques asiàtiques que, tot i patir ben poc la pandèmia i augmentar la seva competitivitat, encara se'ls resisteix el lideratge del mercat espanyol. El rànquing l'encapçala l'Arona amb 11.698 i el segueix de ben a prop el Dacia Sendero amb 11.309. Més distàncies es marquen amb el Toyota C-HR que se situa en 9.156.
Completen la llista dels deu més venuts el Peugeot 2008, l'Opel Corsa, el Kia Sportage, el Toyota Corolla, el Hyundai Tucson, el Fiat 500 i el SEAT Ibiza. Tan sols Toyota i SEAT són capaços de repetir com a marca amb l'oferta de dos models i, sense cap mena de dubte, el lideratge de marques asiàtiques s'imposa si tenim en compte Toyota, però també Kia i Hyundai.
Altres curiositats: Ford i CUPRA
A partir d'aquí, algunes curiositats com la que protagonitza Ford. La marca té una presència molt més dissimulada a l'Estat espanyol si ho comparem amb altres marques, però vol ser ambiciós i apostar pel retorn d'emblemàtiques marques com el Ford Puma o la gamma dels Explorer per entrar en el camp de l'electrificació. En paral·lel, SEAT compagina la seva altra marca estrella, CUPRA. Amb el darrer Automobile Barcelona van presentar el CUPRA Raval i, ja a Berlín, van avançar-se amb el CUPRA Tavascan.
D'altra banda, la gasolina i el dièsel continuen sent l'opció majoritària de compra amb un 43,4% i un 13,6% respectivament. Ambdós motors de combustió superen la meitat de les opcions i, tímidament, va traient el cap l'electrificació tot i que els híbrids o l'hidrogen també es mengen la resta del pastís en bona part. En un darrer estudi de la Patronal Faconauto, es va posar de manifest a través d'una enquesta de la consultoria Pwc, que la prioritat de compra continuen sent els motors tradicionals de combustió i el retard en la instal·lació de punts de recàrrega elèctrics tampoc permet un canvi total de mentalitat en el comprador final.
Raúl Morales, director de comunicació de Faconauto, indicava que "és molt important que es vagin descomptant mesos a l'any i que aquests mesos acabin amb un increment en les matriculacions al nostre país, com ha passat al mes de maig. Tot i això, mantenim la sensació que la recuperació està sent molt lenta".
Actualment, les matriculacions estan en un 25% per sota de les vendes que es feien l'any 2019 i aquesta recuperació s'està fent molt mediatitzada per una capacitat de compra menor per part de les famílies que tenen menys renda disponible i menys capacitat d'estalvi. Per això, l'automòbil manté la seva cautela respecte a la seva evolució a mitjà termini i nosaltres preveiem que aquest any acabi amb unes 950.000 matriculacions realitzades, deixant per a l'any que ve superar el milió de vendes, cosa que ens acostaria a certa normalitat.