L'adeu a les trucades spam o comercials s'apropa i passaran a estar prohibides a partir del 29 de juny. La nova Llei General de Telecomunicacions 11/2022, del 28 de juny, arriba a la seva aplicació un any després i deroga gairebé íntegrament la Llei 9/2014, de 9 de maig, General de Telecomunicacions. Gràcies a ella, es regula el sector de les xarxes i serveis de comunicacions electròniques. L'origen d'aquesta rau en l'obligació de transposició la Directiva Europea del Parlament Europeu i el Consell d'11 de desembre del 2018 mitjançant la qual s'estableix el Codi Europeu de les Comunitats Electròniques. I, per tant, Espanya s'adapta al marc europeu.
Així doncs, les empreses que comercialitzen béns i serveis tindran prohibit a partir del 29 de juny fer trucades comercials no desitjades, les conegudes popularment com a trucades spam, als usuaris que no hagin donat prèviament el seu consentiment exprés. Aquestes empreses podran ser sancionades en virtut de la Llei General de Telecomunicacions, que es va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) el 29 de juny de 2022, i que contemplava un article que incloïa aquesta prohibició.
Vàlid per a fixos i mòbils
Aquesta llei s'aplicarà si l'usuari que es diu té una numeració fixa o mòbil assignada a Espanya. Així, si l'empresa fa un correu brossa sense consentiment, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) podrà iniciar un expedient sancionador contra l'empresa independentment del lloc on s'ubiqui aquesta. En el cas que una empresa comercialitzi béns i serveis a Espanya i efectuï una trucada des d'un call center que s'ubiqui fora del país, l'AEPD també podrà adreçar-se a aquesta empresa. Concretament, la llei estableix que els usuaris tindran dret "a no rebre trucades no desitjades amb fins de comunicació comercial, llevat que hi hagi consentiment previ del mateix usuari per rebre aquest tipus de comunicacions comercials o llevat que la comunicació pugui emparar-se en una altra base de legitimació de les previstes a l'article 6.1 del Reglament (UE) 2016/679 de tractament de dades personals".
I la Llista Robinson?
Fins ara, per no rebre aquestes trucades hi havia el mètode de la Llista Robinson, un servei gratuït d'exclusió publicitària. Qualsevol consumidor hi pot accedir des de la pàgina web de Llista Robinson, i és necessari proporcionar les dades perquè les empreses no puguin enviar publicitat. La web aborda els tractaments de dades amb finalitats publicitàries que es reconeixen al Reglament (UE) 2016/679, basant-s'hi per protegir els usuaris de les comunicacions comercials. Si ens donem d'alta a la Llista Robinson, es notificarà a les empreses que no desitgem rebre les vostres comunicacions comercials. Per això, els anunciants, responsables de fitxers i entitats prestadores de serveis poden accedir a les dades que introduïm en registrar-nos a la llista. Un control extern que tampoc és fiable i obliga a donar informació personal. Amb la nova llei, no caldrà accedir per camins alternatius.
La resposta dels operadors
Els operadors què hi diuen? Telefónica, el principal operador del país, veu amb bons ulls que hi hagi una normativa per limitar aquest tipus de trucades i ha assegurat que sempre han estat "enormement respectuosos" en aquest aspecte. Orange, Vodafone i MásMóvil no s'han pronunciat. La nova llei és un document dens i complex, però molt més ambiciós que la Directiva Europea, la qual estableix com ja sabem, els mínims a complir per cada membre dins del marc comunitari, sobretot pel que fa a la inversió en xarxes de telecomunicacions i la cooperació entre administracions públiques.
Així doncs, actualitza els tipus de serveis de comunicacions electròniques, i distingeix entre els serveis d'accés a internet i els serveis de comunicacions interpersonals. A més, en relació amb els proveïdors de serveis de comunicacions interpersonals independents de la numeració o OTT (operadors over the top), estableix un marc d'obligacions addicionals. Un altre punt que cal tractar són els drets dels usuaris. Trobem els mínims a la Directiva Europea, com la manifestació del principi de transparència. També es reflecteix la necessitat del consentiment dels usuaris com a garantia última de la protecció de dades. I se li atorga una importància especial al dret de portabilitat de les dades en cas que l'usuari pretengui canviar de proveïdor o conservar el saldo prepagament, entre altres coses.