Les empreses del clúster del sector turístic català han pres nota de totes les propostes del congrés ISE en la seva darrera jornada d'aquest dijous amb un tour per inspirar-se i saber què s'està movent. A priori, el sector audiovisual i el turístic poden ser bones aliades, però no tenir una relació prou definida. Però des del Tech Tourism Cluster de Catalunya, el seu manager Xavier Garcia explica de l'alta potencialitat que pot tenir el sector tecnològic i, sobretot audiovisual: "L'experiència immersiva, la realitat virtual i, especialment el metavers, jugaran un paper cabdal en el turisme a mig termini", en declaracions a ON ECONOMIA.
I tot això sí s'aplica dins el sector, però "sense potenciar prou una eina que et pot donar un holograma, les pantalles integrades dins els mobles, la identificació fàcil pel reconeixement, entre d'altres, es tractar d'agafar una mica d'inspiració", conclou Garcia. Malgrat tot, el quan és essencial i, sense parlar de dates exactes, des de Tech Tourism s'encarreguen de seleccionar allò més inspirador i adoptar la tecnologia per potenciar un turisme postpandèmic: "Som un sector tradicional que arran de la pandèmia s'ha volgut renovar i encara més, ens hem adonat que hem d'estar al dia. La nova gran revolució seran els viatges, primer van ser als bancs que van adoptar la forma tecnologia, ara ho hem de ser nosaltres". Des de Tech Tourism estan convençuts que aquest sector dels serveis destinarà grans inversions tecnològiques en les properes dècades.
El blockchain dona pas al metavers
La tecnologia del blockchain, té funcionalitats molt més enllà de l'especulació econòmica. Aquesta bombolla ja s'ha desinflat i ara és moment de trobar casos d'èxit en una aplicació real i útil que pugui afavorir molts sectors. Des del sector dels viatges, ja hem vist les primeres iniciatives per a asentar unas bases a un futur més segur i amb una traçabilitat de les transaccions totalment real. No es tracta d'aplicar-lo per viatjar des de casa, però sí per "organitzar millor el viatge, saber què es podrà visitar o, fins i tot, què es podrà olorar". En definitiva, tot allò que afecti al viatge.
No viatjarem?
El metavers ha creat moltes oportunitats de turisme, que diferents països i empreses volen aprofitar. La connexió entre el metavers i turisme és evident en la facilitat per crear objectes i entorns virtuals del món real. Encara que les dues tecnologies no són sinònimes, el metavers va de la mà amb la idea de la realitat virtual. No obstant això, és fonamental per diferenciar el metavers i el turisme de realitat virtual, ja que la formació és capaç de fer més que experiències de realitat virtual. El metavers no substituirà el viatge físic, sinó que crea un desig de viatjar. I ho farà possible gràcies als dispositius tecnològics que permeten als usuaris tenir diferents sensacions, com la vista, l'oïda, el tacte i fins i tot l'olfacte. Els resultats esdevenen de la interacció entre els usuaris, els dispositius, els entorns o altres persones amb ells.
La clau és un avatar, l'usuari pot encarnar un turista i seguir una ruta de visita virtual. D'aquesta manera, proporciona als viatgers una idea clara del que poden esperar quan visiten una destinació determinada. Encara que l'experiència és efectivament virtual, les sensacions es posen a treballar, estimulant determinades situacions que es desitgen. D'aquesta manera, l'auricular de realitat virtual és a través de viatgers per experimentar coses que abans eren intangibles i es reconnecten amb els sentits. En un sentit, metaversar productes i experiències s'hauran d'expandir el nivell de turisme de recursos i de suport sostenible.
Més enllà de l'aposta d'aquesta associació a Catalunya, ja trobem exemples fora d'ella que lliguen metavers i turisme. Tot i que es tracta d'una relació incipient, que no ha fet més que fer els primers passos, ja podem apreciar alguns resultats d'aquest binomi. Un és la ciutat de Cuenca, la primera Ciutat Patrimoni de la Humanitat d'Espanya i de les primeres del país amb presència de metavers, després de la posada en marxa de Cuenca Land, un espai virtual impulsat des de l'Ajuntament que pretén servir com eina de promoció turística. Aquesta recrea diferents espais del Casc Antic de la ciutat, com la Plaza Mayor, el Pont de San Pablo, la Casa del Corregidor o el carrer Severo Catalina, pels quals els diferents avatars es poden moure i interactuar.
Un altre exemple de ciutat que està fent els últims passos per promocionar-se el metavers és Benidorm, una de les grans meques del turisme, que ha estrenat el seu Benidorm Land.
La pandèmia va impedir la realització de múltiples festes i tradicions, entre elles l'ofrena a la verge del Pilar, el 12 d'octubre. Per això, el 2020, en plena pandèmia, des de l'Ajuntament de Saragossa, juntament amb l'empresa Imascono, es va apostar per crear un metavers de la Plaça del Pilar i de l'Ofrena de Flores. Aleshores van ser 31 milions d'impactes els que es van obtenir d'un projecte que ha anat creixent, tant en visites com en opcions per a l'usuari, en permetre a la tercera edició interaccions amb altres usuaris i la possibilitat de desafiar familiars i amics amb els nous minijocs repartits per l'espai 3D. I un darrer és Vueling, la companyia aèria és pionera al sector en el seu desenvolupament al Metavers. Per això, s'ha unit a Next Earth i a la startup espanyola de serveis de mobilitat compartida, Iomob, per obrir un canal de venda al metavers.